חוות דעת אורולוגיות: המדריך המלא

למידע והתייעצות

להתייעצות עם פרופ’ גרינולד
השאירו פרטים או חייגו:
077-9977107

    הנני מאשר את תקנון אתר
    יש לאשר את תקנון האתר

    מדיקו > אורולוגיה

    במסגרת הליך משפטי ישנם מצבים בהם יש צורך להגיש חוות דעת משפטית רפואית. מסמך העומד בבית הדין כמסמך משפטי, במקום עדות בבית משפט, הניתן ע"י מומחה בתחום הרפואי המדובר. מטרתו להסביר בפני שופט או בפני ועדה רפואית על סוג הפגימה או הפגיעה הרפואית האורולוגית ועל השלכותיה מבחינה תפקודית.

    צפו בפרופ' גרינולד מסביר על כך בראיון עם פרופ’ קרסו ופרופ' פרידמן בתכנית בקו הבריאות

    מהי חוות דעת משפטית רפואית?

    כאשר אדם נקלע למצב משפטי בגלל בעיה רפואית מסוימת, והוא לא יכול להסביר את מצבו, הוא מביא מסמכים רפואיים ומסתמך עליהם. הבעיה היא  שעורכי הדין או השופטים הם מומחים בתחום המשפטים, החוקים והתקנות, אך הם אינם מומחים ברפואה. ולכן, על מנת לגשר על כך – יש צורך באיש מקצוע מתחום הרפואה שיסביר לבית המשפט את המצב הרפואי הנדון שעליו מתבססת התביעה, ויסביר מה בדיוק הבעיה הרפואית, ממה היא נגרמה ואיזו נכות מגיעה בעקבות הבעיה הרפואית.

    לדוגמה, כאשר אדם נפגע בגבו ועבר  פריצת דיסק בעקבות נפילה מתאונת עבודה. יש מצבים בהם פגיעות בעמוד שדרה  גורמים להפרעה בתפקוד מערכת השתן התחתונה או הפרעה בתפקוד המיני. צריך שמומחה אורולוג בתחום יסביר את הקשר ויסביר את אופי וחומרת הבעיה.

    איך אפשר לקבל את חוות הדעת?

    אותו אדם, אשר סובל ממקרה כזה או אחר, פונה למומחה אורולוג שעבר הכשרה בכתיבת חוות דעת ומבקש את עזרתו. מכאן והלאה יש מספר שלבים.

    קודם כל האורולוג המומחה צריך לראות אם יש עילה לתביעה. פעמים רבות אנשים שנגרם להם נזק רפואי מסוים  חושבים שיש להם עילה לתביעה, אך בהרבה מהמקרים זה לא המצב. ויש מצבים אחרים  בהם הבעיה הרפואית היא אמיתית וקשה, אך קיים קושי רב להוכיח זאת או להראות את הקשר לפגיעה בתאונה, ויש צורך שהמומחה יכנס לעובי הקורה ויבדוק את המצב לעומק על מנת לייעץ לתובע אם יש סיכוי או לא לזכות בתביעה.

    המטרות העיקריות בחוות דעת משפטית הן  בעיקר הערכת שיעור הנכות ויותר מכך- ביסוס הקשר בין מה שקרה בתאונה לבין הפגיעה האורולוגית- אם זו הפרעה בהטלת השתן, אי שליטה בשתן, פגיעה בתפקוד המיני וכו'. זה דורש את המיומנות ואת הידע של המומחה האורולוג שכותב עבור התובע את מסמך חוות הדעת.

    האם כל רופא מומחה בתחומו יכול לכתוב חוות דעת?

    תאורטית כל אחד יכול, אבל ההתמחות הספציפית מתבססת על קורסים מיוחדים בהם המומחה לומד כיצד ל"תרגם" את המידע הרפואי למידע מובן משפטית, שהרי בסופו של דבר מי שמכריע ומי שקובע הוא השופט ובית המשפט. כמובן שאם המסמך עומד לדיון בפני ועדה רפואית הרי המומחה ינסח את חוות הדעת בשפה המקצועית. כסמכות רפואית בתחום יוכל להבהיר לחברי הועדה את הטיעונים הרפואיים ברמה המקצועית המצופה והנאותה.

    על מנת שהשופט יפעיל שיקול דעת נכון הוא צריך להבין, מתוך הכתוב בחוות הדעת, מה באמת הנזק ומה באמת מידת הפגיעה והשפעתה על התפקוד היומיומי, מה באמת שיעור הנכות, ולהשתכנע שאכן הבעיה הרפואית עליה מלין התובע קשורה לתאונה. המונחים הרפואיים צריכים להיות גם ברורים וגם משפטיים,  ויש דרך מסוימת לכתוב חוות דעת, פורמט מסוים אותו לומדים בקורסים ייחודיים לכתיבת חוו"ד.  רק רופא שהוכשר לכך יכול לכתוב חוות דעת מקצועית משפטית בצורה נאותה.

    יש להבדיל בין מכתב רפואי לחוות דעת משפטית.

    מכתב סיכום רפואי אורולוגי: האורולוג רושם מידע על מצבך הרפואי ונותן המלצות לטיפול. במכתב כזה המומחה מסכם את מצבך הרפואי והבריאותי המעודכן, ויכול לכלול המלצות להמשך בירור, מעקב וטיפול במחלותיך. כל זה בשפה רפואית עם רשימת האבחנות והטיפולים שאתה מקבל ושקיבלת.

    מכתב כזה מהווה אסמכתא למצבך הרפואי, ואינו תורם רבות בסוגיות משפטיות להערכת שיעור הנכות או לקשר בין מחלתך והנכות שהיא גורמת לך, או לקשר בינה לבין התאונה הנדונה. ישנם גם מכתבים רפואיים הנותנים חוות דעת שניה – (second opinion), מכתב הדן במצבך הרפואי והבריאותי  ונדרש כאשר קיימת סוגיה אבחנתית או טיפולית שעליך לקבל לגביה החלטה.

    לעומתם-

    חוות דעת משפטית אורולוגית נוגעת בעיקר במגבלותיך הגופניות והתפקודיות בגלל מצבך הרפואי:

    מדובר במסמך העומד בבית הדין כמסמך משפטי, במקום עדות בבית משפט, הניתן ע"י מומחה בתחום הרפואי המדובר. מטרתו לתאר את מצבך הבריאותי העדכני על בסיס המחלות והטיפולים שאת/ה מקבל/ת או קיבלת, על סמך כל הבירור הדימותי והמעבדתי שעברת, ולהעריך מה מידת הליקוי הגופני שגורמת לך הבעיה האורולוגית, השלכותיה ומידת ההגבלה שהיא גורמת לך בתפקודך היומיומי, ומכאן להעריך את שיעור הנכות המוכרת והמקובלת ע"פ לקט המבחנים וסעיפי התקנות של המוסד לביטוח לאומי (מל"ל). מטרה נוספת היא להסביר בפני שופט או בפני ועדה רפואית על סוג הפגימה או הפגיעה הרפואית האורולוגית ועל השלכותיה מבחינה תפקודית ולקשר בין התאונה לפגימה האורולוגית. לחוות דעת רפואית משפטית יש פורמט מוגדר:

    בפתיח חוות-הדעת ניתן מידע מפורט על המומחה -הרקע, הניסיון והידע המקצועי שלו. מידע זה חשוב למי שקורא את המסמך, ומאפשר לקורא להעריך את המשקל של חוות-הדעת כשהיא ניתנת ע"י סמכות רפואית מוכרת בתחום הייחודי של הבעיה האורולוגית הנדונה בתביעה.

    בהמשך חוות-הדעת ניתן תיאור מפורט של התלונות הרפואיות ותולדות המחלה מזווית הראיה של התובע. בהמשך נרשם דיון מקצועי המפרט את הבעיה האורולוגית, מידת חומרתה, וכיצד היא נגרמה. אם מדובר בתאונת-עבודה יודגש ויוסבר בחוות-הדעת הקשר בין התאונה לפגימה האורולוגית.

    בחוות-דעת משפטית מקובל להביא מבואות מהספרות הרפואית שיתמכו בהסברים אותם נותן המומחה על מצבו הרפואי של התובע, על מנת שכל המידע הרפואי הרלוונטי והנכון יעמוד בפני מקבלי ההחלטה (המשפטית). אחת המטרות בחוות-דעת משפטית היא לפרוס בפני מקבלי ההחלטה את כל המידע הרפואי בשפה פשוטה הניתנת להבנה לקורא שאינו מתחום הרפואה, כמו גם פירוט מידת השפעתה השלילית של הפגימה האורולוגית על התפקוד של התובע. חוות-הדעת המשפטית נותנת בסיס רפואי מקצועי להערכה ולקביעה של שיעור הנכות האורולוגית אותה קבע חווה הדעה המקצועית.

    צריך לזכור- "נכה" מוגדר כאדם עם ליקוי גופני, שכלי או נפשי, הנובע ממחלה, מתאונה או ממום מלידה, כמי שנפגע באחד או באחדים מאברי גופו ושוב אינו יכול לחזור לאיתנו.

    מידת המוגבלות שנותרה או מידת "אי יכולתו לחזור לאיתנו" היא הקובעת את דרגת הנכות, ולא פעם מידה זו נתונה למחלוקת בין הצדדים. מומחה שכותב חוות דעת רואה את הבעיה מכיוון זה, ולכן המומחה מסביר באופן המפורט והברור ביותר מדוע יש לקבוע שיעור נכות מסוים ועל בסיס איזה סעיף מתוך לקט סעיפי החוק והתקנות של המל"ל הוא קבע את שיעור הנכות.

    הוועדה הרפואית שדנה באחוזי הנכות, לאחר קריאת חוות-הדעת, בוחנת בראש ובראשונה אם קיימת נכות (על פי ההגדרה לעיל), ואם כן – מחליטה אם לקבל את שיעור הנכות שקבע המומחה. לכן בתביעות משפטיות מול חברות הביטוח, מקום העבודה, מוסדות פרטיים או המל"ל- לחוות דעת אורולוגית משפטית משקל רב בהכרעה בקביעת שיעור הנכות.


    פרופ' אילן גרינולד
    כירורגיה אורולוגית
    פרופ' גרינולד אורולוג בכיר ביחידה לנוירו-אורולוגיה והפרעות בתפקוד המיני בבית החולים רמב"ם. כמו כן מכהן כאורולוג ראשי של המרכז הארצי לשיפור תפקוד הסוגרים בגיל המבוגר. פרופ' גרינולד הינו אחראי על סקירת העיתון לבריאות מינית של...

    להתייעצות עם פרופ’ גרינולד
    השאירו פרטים או חייגו:
    077-9977107

      הנני מאשר את תקנון אתר
      יש לאשר את תקנון האתר

      תגובות