הפרעה בתפקוד המיני בקרב גברים: יש טיפולים!

למידע והתייעצות

להתייעצות עם פרופ’ גרינולד
השאירו פרטים או חייגו:
077-6670107

    הנני מאשר את תקנון אתר
    יש לאשר את תקנון האתר

    מדיקו > אורולוגיה

    הפרעה בתפקוד המיני, יכולה להשפיע רבות על הביטחון העצמי של הגבר במיטה ומחוצה לה. ההפרעה מתרחשת משתי סיבות עיקריות: סיבות פיזיולוגיות וסיבות נפשיות ולעיתים אף שילוב של השניים. יש מספר טיפולים לכל סוג של הפרעה בתפקוד המיני אך יש לבדוק את מקור הבעיה ולהציע טיפול מתאים בהתאם לגורמים הפיזיים או הנפשיים של המטופל

    צפו בפרופ' גרינולד המסביר על כך בראיון עם פרופ’ קרסו ופרופ' פרידמן בתכנית בקו הבריאות

    מהי השכיחות של בעיות בתפקוד המיני אצל גברים?

    עיקר הבעיות שפונים איתן הן הפרעות בזקפה, בגיל 50 כ-40% מהאוכלוסייה סובלת מהפרעה זו. בגיל 60 כבר 50% ובגיל 70 כ-60%. כך שהבעיה היא מאוד שכיחה אך יש עוד הפרעות כמו למשל שפיכה מוקדמת, עקמת של הפין, שפיכה מעוכבת, כמו גם בעיות בין בני הזוג וסיבות פסיכולוגיות שיכולות לגרום לפגיעה בתפקוד המיני.

    מה בין גבר לאישה בכל הקשור לתפקוד המיני של הגבר?

    מבחינה אנתרופולוגית, אם נבחן מי היה נחשב הגבר האידאלי עבור האישה בתקופת המערות – זה אותו גבר שרירי, בעל יכולת להגן פיזית מפני טורפים וסכנות הטבע, גבר שיכול ויודע לצוד ולהביא אוכל לאשה ולדאוג לצרכיה הבסיסיים. גבר בעל תכונות כאלו יכבוש את לבה ואמונה של בת הזוג, היא תחוש ביטחון שהוא זה שישמור עליה, הוא זה שיהיה מסוגל להכניסה להריון, והיא תוכל להוליד ולגדל ילד בביטחון ולתת לו את הסיכוי הגדול ביותר להיות בריא וחזק ושיוכל לשרוד ולהתמודד בעתיד מול סכנות הסביבה.

    גם בימינו המודרניים הגישה האנתרופולוגית אינה שונה מהותית, רק שהיום בעיני האישה, הגבר החזק הוא זה ה"חכם" ולא ה"חזק", זה ה"מפרנס" ולא ה"צד", זה בעל היכולות האינטלקטואליות, המוכשר בתחום זה או אחר, העשיר שיוכל לפרנס ולקיים משפחה בכבוד, גבר שיוכל לדאוג לכל צרכי האישה וילדיה. הדרישה היא אותה דרישה – חוזקה זו או אחרת אצל הגבר שתיתן ביטחון לאישה שהיא יכולה לסמוך על הגבר הנבחר שימלא את תפקידו בדאגה לביטחון בני המשפחה. רק כך הגבר יכבוש את לבה ואמונה של האישה, רק אז האישה תהיה מוכנה "להיכנע" ולתת את כולה עבורו ולהוליד את ילדיו, כי מבחינתה רק אם יעברו הגנים הטובים ותכונותיו החיוביות של בן הזוג  לילדיו יהיה להם יהיה הסיכוי הטוב ביותר "לשרוד"…

    מה הגורמים העיקריים להפרעות בזקפה?

    איבר המין, עבור הגבר, מסמל את כל התכונות החזקות האלו. איבר מין שמתפקד אומר גבר חזק, (פיזית או אינטלקטואלית) גבר כובש שיכול לממש את כל צרכיה של האישה. אם איבר המין חזק (נוקשה, גדול, שמסוגל לחדור לאישה) סימן שגם בן הזוג הנבחר הוא חזק, הוא הדומיננטי, הוא הכובש והוא "גבר".

    לכן לירידה בתפקוד הזקפה יש השלכות משמעותיות לגבר. בעיניו ירידה בתפקוד הזקפתי מסמל חולשה, עייפות, הזדקנות, מרמז שהוא כבר מיותר. גבר שאינו מתפקד מאבד מזכויותיו, מאבד ממעמדו מול בת-הזוג, עד כדי להיות מקור ללעג ולצחוק.

    מסתבר שלאורח חיים בריא יש משמעות, ואורח חיים לא בריא כגון עישון, וחוסר פעילות גופנית, עלול לפגוע בזקפה. בעיות נוספות כמו סוכרת, יתר לחץ דם, עודף שומנים ובעיות קרדיו וסקולריות – הן גם מחלות שגורמות לפגיעה בתפקוד המיני.

    איך נעשה האבחון?

    הרבה פעמים תולדות המחלה והמידע על המצב הבריאותי מספק לצורך אבחון, אך יש מקרים שאנו נזקקים לבדיקות מיוחדות, שיכוון את הרופא לטיפול המתאים.

    למשל בדיקת זקפה לילית – לכל גבר בריא בזמן השינה יש בין 3 ל-6 זקפות. בעזרת הבדיקה הזו ניתן למדוד את מספר הזקפות, איכותן, משך כל זקפה וכו'. ובאמצעותו ניתן להעריך אם הבעיה היא פסיכוגנית, (בעיה ממקור רגשי או נפשי) או שהבעיה היא אורגנית-פיזית. מי שיש לו בעיה ממקור רגשי, בלילה הזקפות שלו יהיו תקינות.

    הבדיקה נעשית בבית, המטופל מקבל מבית החולים את המכשיר ללילה אחד,מתחבר אליו בביתו ולמחרת בודקים את התוצאות במחשב.

    מהם דרכי הטיפול?

    לא פעם ירידה בזקפה מלווה בתסכול, בדיכאון, בתחושת תבוסה ואבדן.

    למרבה המזל, לרפואה המודרנית יש פתרונות טובים ומוצלחים לבעיה של הפרעה בזקפה, פתרונות שיכולים להחזיר לגבר את הזקפות ובעצם להחזיר לו את "כבודו העצמי, ביטחונו ומעמדו" כגבר. עבורו זקפה טובה וחזקה מהווה שיפור משמעותי גם בדימוי העצמי, בביטחון העצמי,  וזה משליך לטובה על חיי המין, הקשר האינטימי והקשר הבין-זוגי.

    הפתרונות הרפואיים כוללים מגוון תרופות, טיפול בגלי הלם לאיבר המין, טיפולי הזרקות לאיבר המין, טיפול הורמונלי וניתוחים להשתלת תותבים לאיבר המין. ישנם מכשירים שונים וכמובן- טיפול סקסולוגי כטיפול עיקרי או משני (בהתאם לבעיה) יכול לפתור בעיה של הפרעה בתפקוד המיני וגם עוזר במניעת מונע ירידה נוספת בתפקוד הזקפתי,  ונותן חיזוק בטיפול בכל האספקטים הנפשיים, הרגשיים, נוגע בכל הקשור לדימוי העצמי ולביטחון העצמי של הגבר. הכל כדי להחזיר לגבר את התפקוד הזקפתי לקדמותו ולהשיב את המצב לכנו.

    בשנים אלו הנושא של תפקוד מיני הרבה יותר פתוח מבעבר וגבר אינו שומר את מצוקתו לאורך זמן, ופונה לטיפול. יחד עם זאת, ישנן עדיין קהילות רבות בהן הגברים אינם מודעים לאפשרויות הטיפול, או שמחמת הבושה אינם מודים ב"מום" שפקד אותם ואינם מגיעים לטיפול. זה חבל כי עוברים חודשים ושנים של תסכול עד שבסופו של דבר, במצוקתם מגיעים לטיפול. פעמים רבות זה גם בא על חשבון ירידה בקשר הבין-זוגי עד כדי פרידה וגירושין. היום, עם כל אמצעי הטיפול שבידינו – אני ממליץ לכל גבר עם בעיה בתפקוד המיני לפנות לייעוץ וטיפול.

    עד כמה גברים אכן מחליטים להגיע לטיפול?

    אם היינו מדברים לפני 20 שנה, אז היה מאוד קשה לגבר לבוא ולהודות שיש לו בעיה. היום עם כל המדיה וכל הפתיחות בנושא אין גבר שיש לו בעיה והוא לא פונה, בניגוד לנשים למשל שפונות הרבה פחות, אבל אם לגברים יש בעיה הם באים והרבה יותר מוקדם מפעם.

    היום כבר יש טיפולים! אם אתם סובלים גשו לקבל טיפול כי איכות החיים תשתפר פלאים!


    פרופ' אילן גרינולד
    כירורגיה אורולוגית
    פרופ' גרינולד אורולוג בכיר ביחידה לנוירו-אורולוגיה והפרעות בתפקוד המיני בבית החולים רמב"ם. כמו כן מכהן כאורולוג ראשי של המרכז הארצי לשיפור תפקוד הסוגרים בגיל המבוגר. פרופ' גרינולד הינו אחראי על סקירת העיתון לבריאות מינית של...

    להתייעצות עם פרופ’ גרינולד
    השאירו פרטים או חייגו:
    077-6670107

      הנני מאשר את תקנון אתר
      יש לאשר את תקנון האתר

      תגובות