הבשורה לחולות בסרטן השחלה

למידע והתייעצות

להתייעצות עם ד”ר צורף
השאירו פרטים או חייגו
077-7299091

    הנני מאשר את תקנון אתר
    יש לאשר את תקנון האתר

    מדיקו > אונקולוגיה

    הסיכון של כל אישה לחלות בסרטן השחלות הוא כ-1.5%. יחד עם זאת, אצל נשאיות של מוטציה בגן BRCA1 או BRCA2 עולה הסיכון עד כדי 50%. נשים אלה מגיעות בעיקר מרקע יהודי אשכנזי ולכן כיום ישנם גם בדיקות וגם טיפולים, המאושרים ספציפית לנשאיות אלה

    צפו בד"ר דליה צורף מתראיינת על כך בתכנית בקו הבריאות

    שירות לציבור. מוגש בחסות חברת מדיסון פארמה

    מהם גורמי הסיכון העיקריים לסרטן השחלות?

    במקרים רבים, הסיבות להתפרצות סרטן השחלות אינן ידועות ולא ניתן להצביע על סיבה אחת או מספר סיבות ספציפיות שבגינן חלתה האישה הספציפית במחלה.

    יחד עם זאת, הסיכון ללקות במחלה עולה בגין מספר גורמי סיכון ובהם גיל, השפעות הורמונליות ומעל הכל, הנטייה הגנטית.

    כיום ידוע על לא מעט גנים, שיכולים להגביר את הסיכון להתפרצות סרטן השחלות, אך הגנים המוכרים והמשפיעים ביותר הם BRCA1 ו-BRCA2.

    גנים אלה אינם חדשים לעולם הרפואה והקשר שלהם לסרטן השחלות ידוע כבר מזה כ-30 שנה, במיוחד פה בישראל בגין השכיחות הגבוהה של סרטן השחלות בקרב נשים אשכנזיות.

    מהו הקשר של סרטן השחלות לנשים אשכנזיות?

    בקרב נשים אשכנזיות, ישנו מספר מוגבל של מוטציות, שמגבירות מאוד את הסיכון לחלות בסרטן השחלות. אחת מתוך 40 נשים, גם ללא רקע משפחתי, עלולה להיות נשאית של הגנים גורמי הסיכון הללו.

    לאור זאת, הוחלט כי החל משנת 2020 תהיה זכאית כל אישה יהודייה אשכנזייה לבדיקה גנטית על חשבון קופת החולים, אותה תוכל לבקש מרופא המשפחה ללא צורך בייעוץ גנטי מקדים.

    סוגיה זו היא חשובה במיוחד לאור העובדה, שהדרך היחידה למנוע את התפרצות המחלה היא באמצעות ביצוע בדיקה גנטית, שתאשר או תפריך את קיום ההרכב הגנטי מעלה הסיכון ותאפשר לאישה לנקוט מראש בצעדים כמו כירורגיה מונעת ומעקב רפואי צמוד, הנדרשים על מנת להפחית מאוד את הסיכון ואף למנוע את התפרצות המחלה.

    מהם התסמינים של סרטן השחלות?

    למרבה הצער, בשלבים המוקדמים של המחלה לא ניתן להבחין בתסמינים כלשהם ולכן מרבית הנשים מאובחנות בשלב מתקדם (שלב 3 או שלב 4), שזה אומר שהמחלה כבר מפושטת בגוף.

    בשלבים אלה, התסמינים המרכזיים הם נפיחות בבטן, ירידה בתאבון, ירידה במשקל, חולשה, שיבושים ביציאות ועוד.

    לאחר אבחון המחלה, מרבית הנשים זקוקות גם לניתוח להסרת הגידול וגם לטיפול כימותרפי כשמעט מאוד נשים יכולות להשלים את הטיפול באמצעות ניתוח בלבד.

    מהם החידושים בטיפול בסרטן השחלות?

    באופן מסורתי, לאחר שהאישה הייתה משלימה את טיפולי הכימותרפיה, כל שנותר היה לעשות הוא להמתין ולקוות שהמחלה לא תחזור, אם כי אצל לא מעט מהמטופלות המחלה אכן תחזור בתוך שנים לא רבות.

    במצב זה, נוצר הצורך לשלב הליך טיפולי נוסף, שיאפשר לתחזק את המצב באמצעות טיפול לא קשה כמו כימותרפיה, טיפול שניתן ליטול דרך הפה, מבלי לפגוע באיכות החיים ואורח החיים הנורמלי של המטופלת.

    בהמשך לכך, פותחה קבוצת תרופות של מעכבי הפארפ.

    יחד עם זאת, לא כל אישה מתאימה או זכאית לקבל את התרופות הללו, כשהזכאיות המיידיות הן נשאיות המוטציות הגנטיות גורמות המחלה ואלו מהוות כ-30% מכלל החולות בסרטן השחלות.

    קבוצה נוספת שיכולה להפיק תועלת מתרופות אלה היא קבוצת HRD, שכוללת בתוכה נשים שהגידול אצלן מתנהג בצורה דומה לאופן בו הוא מתנהג אצל נשאיות BRCA1 או BRCA2.

    על כן, נשים שאינן נשאיות, זכאיות לבדיקה מולקולרית, שתאפשר לבדוק האם הן שייכות לקבוצת HRD כאמור ובהתאם לכך יכולות להפיק תועלת מתרופות מעכבי פארפ.

    למידע נוסף אודות המחלה והטיפולים הקיימים יש לפנות לרופא המטפל.


    ד"ר דליה צורף
    אונקולוגיה
    ד"ר דליה צורף הינה ילידת בריטניה. עלתה לארץ בשנת 1999. ד"ר צורף רופאה אונקולוגית בכירה במרכז דוידוף, מרכז רבין, פתח תקוה. מומחית לאונקולוגיה רפואית, העוסקת בתחום האונקולוגיה בגידולים ממקור מערכת גיניקולוגי וסרטן שד. כמו כן,...

    להתייעצות עם ד”ר צורף
    השאירו פרטים או חייגו
    077-7299091

      הנני מאשר את תקנון אתר
      יש לאשר את תקנון האתר