חידושים במלנומה וסרטן הכליה: המדריך המלא

למידע והתייעצות

להתייעצות עם פרופ’ שכטר
השאירו פרטים או חייגו
077-230-9374

    הנני מאשר את תקנון אתר
    יש לאשר את תקנון האתר

    מדיקו > אונקולוגיה

    15 אחוזים מחולי המלנומה מפתחים מלנומה גרורתית ותוחלת חייהם בעבר, הייתה מתקצרת למספר חודשים בלבד. כיום, בטכנולוגיות חדשות הכוללות את הטיפולים האימונותרפיים והביולוגיים (Targeted Therapy) מצליחים לשפר את איכות החיים ולהאריכם ב-5 שנים בקרב 50 אחוז מחולי מלנומה גרורתית.

    800 בני אדם חולים מאובחנים בסרטן כליה מדי שנה בישראל. 90 אחוזים מחולי הכליה מאובחנים עם סרטן מסוג RCC – (Renal Cell Cancer) ולרוב נפגעת רק כליה אחת. מרבית החולים מאובחנים עם מחלה מקומית בשלב 1 עד 3, ללא פיזור גרורתי. בשונה מסרטן שד או סרטן המעי הגס, אין בסרטן כליה מקום לאבחון מוקדם, אך חשוב לשים לב לסימנים מקודמים, בהם כאבים במותניים, דימום בשתן או אנמיה

    צפו בפרופ’ יעקב שכטר וד"ר אביבית פאר מסבירים על כך בראיון לתכנית בקו הבריאות

    מהם הגורמים למחלת המלנומה?

    למחלת המלנומה גורמים רבים כדוגמת חשיפה לשמש, אבל בעיקר מבנה העור, שנובע ישירות מהגנטיקה של האדם. אנשים שיש להם הרבה נקודות חן, אנשים שנחשפו בצורה אינטנסיבית לקרינת השמש, תורשה משפחתית – אלו הן הסיבות העיקריות להתפרצות מחלת המלנומה.

    בכמה מקרים מתקדמת המחלה מגידול מקומי לסרטן גרורתי?

    כ-85% מהחולים נרפאים מהמחלה באמצעות ההליך הכירורגי של כריתת הגידול וכריתת בלוטת הלימפה. רק בקרב כ-15% מהחולים מתפשטת המחלה באמצעות גרורות בגוף והופכת למלנומה גרורתית. עד לפני 10 שנים, עמדה תוחלת החיים החציונית של חולים בעלי מלנומה גרורתית על 6-8 חודשים בלבד.

    כיום, בזכות טכנולוגיות טיפול חדשניות, שגם מקלות מאוד את תהליך הטיפול והשפעותיו על החולה, עלתה תוחלת חיים זאת לאחד מתוך כל שני חולים שיחיה 5 שנים עם מלנומה גרורתית.

    מלנומה גרורתית

    מהן אותן טכנולוגיות חדשניות לטיפול במלנומה גרורתית?

    הטכנולוגיות החדשניות העיקריות בהן אנו עושים כיום שימוש לטיפול במלנומה, ואשר סללו גם את הדרך לטיפולים בסוגי סרטן נוספים, כוללות את הטיפולים הביולוגיים (Targeted Therapy) שמיועדים להילחם ישירות בתאי הגידול עצמו, ואת הטיפולים האימונולוגיים שמטרתם היא לא לפעול כנגד הגידול עצמו, אלא להפעיל כנגדו את מערכת החיסון הטבעית של הגוף, שיודעת לעשות את זה טוב יותר מכל דבר אחר.

    תוצאות השימוש בשתי טכנולוגיות טיפול אלו, ובמיוחד עם טכנולוגיית הטיפול האימונולוגי כאשר הוא מתבסס על שילובים שונים של תרופות אימונולוגיות, הן מרשימות, הן בהארכת תוחלת החיים והשרידות של החולים והן בריבוי מקרים של ריפוי מלא מהמחלה. טכנולוגיות אלה סוללות כאמור את הדרך גם לטיפול בממאירויות אחרות ובכלל זה גם בסרטן הכליה.

    חוויית הטיפול בסרטן הכליה מנקודת מבטו של המטופל

    על חוויית הטיפול בסרטן הכליה באמצעות טכנולוגיות הטיפול החדשניות, ניתן ללמוד מחוויית הטיפול של המטופלת רעיה אומנסקי שסבלה מסוג זה של סרטן. בתחילה בא לידי ביטוי הגידול הסרטני בגופה של רעיה בצורת כאבים שהופיעו בזמן ההליכה, ולאחר מכן כגרורה שהתגלתה באזור האגן.

    רעיה החלה בטיפול אימונולוגי משולב עליו היא מעידה כטיפול קל מאוד, ואשר הצליח גם להוביל לנסיגה משמעותית של המחלה. עוד מעידה רעיה כי בתוך חודשים ספורים של טיפול, הצליחה להיפטר מהקביים שסייעו לה בקשיי ההליכה ולחזור לשגרת חיים ועבודה רגילה.

    מהו הטיפול המוצע כיום לחולי סרטן כליה גרורתי?

    בכל שנה מאובחנים בישראל כ-800 חולים חדשים בסרטן כליה ומתוכם כ-200 עם סרטן כליה גרורתי. עד כה התמקד הטיפול בחולים אלה בשימוש בתרופות ביולוגיות המיועדות לתקוף ישירות מוטציות שונות של הגידול.

    בשנתיים האחרונות חלה מהפכה של ממש בשיטת הטיפול עם המעבר לטיפולים משולבים של אימונותרפיה. טיפול זה נכנס לתחום הטיפול בסרטן הכליה לאחר שהוכח כיעיל מאוד עבור חולי מלנומה גרורתית ובשילוב נכון של מספר תרופות אימונותרפיות ותרופות ביולוגיות הניתנות באמצעות כדורים לבליעה, ניתן להשיג למעשה את התוצאות הטובות ביותר גם עבור חולי סרטן כליה גרורתי.

    מהו היתרון הייחודי של הטיפול האימונותרפי?

    כפי שנאמר קודם לכן, הטיפול האימונותרפי לא מיועד לתקוף את תאי הגידול עצמם, אלא לכוון את מערכת החיסון של הגוף לתקוף את התאים הסרטניים בעצמה, שכן היא יודעת לעשות זאת טוב יותר מכל דבר אחר.

    המטרה של הטיפול האימונותרפי, ולא משנה באיזה סוג סרטן מדובר, היא "להסביר" למערכת החיסון של הגוף שאותם תאים סרטניים בגוף הם תאים שעליה לתקוף אותם. מרגע שהצלחנו ללמד אותה לזהות את אותם תאים ולתקוף אותם, היא כבר תעשה את המלאכה טוב יותר מכל תרופה אחרת.

    ומה צופן לנו העתיד בתחום הטיפול בסרטן?

    העתיד צפוי להתבסס בעיקרו על קומבינציות חכמות יותר של טיפולים אימונותרפיים וביולוגיים. בתחום הטיפול האימונותרפי ישנן משפחות שלמות של תרופות עם תתי סוגים שונים בכל משפחה. ככל שיעבור הזמן, נלמד טוב יותר על השילובים הטובים ביותר שניתן להתאים על מנת להשיג את התוצאות הטובות ביותר עבור סוגי הסרטן השונים.

    הצפי הוא כי בתוך 10 שנים נוכל להעלות מאוד, לא רק את שיעור השרידות של החולים אלא גם את שיעור הריפוי המלא של חולי סרטן בסוגי סרטן רבים.


    אולי יעניין אתכם גם:

    > סרטן כליה: המדריך המלא
    > סרטן כליה: איך מאבחנים ומהם הטיפולים החדשים
    > סרטן כליה: איך מאבחנים וכיצד מטפלים?


    פרופ' יעקב שכטר
    אונקולוגיה
    פרופ' שכטר הוא מבכירי הרופאים האונקולוגים אשר עוסקים בטיפול במלנומה בישראל, סגן מנהל המערך האונקולוגי בתל השומר. פרופ' שכטר מייסד מנהל מכון אלה לטיפול ומחקר במלנומה וסרטן העור שבבית החולים תל השומר החל משנת 2004,...

    להתייעצות עם פרופ’ שכטר
    השאירו פרטים או חייגו
    077-230-9374

      הנני מאשר את תקנון אתר
      יש לאשר את תקנון האתר