עדשות פרימיום צילינדר בניתוח קטרקט: לשיפור משמעותי בראייה

למידע והתייעצות

להתייעצות עם ד"ר פינקלמן
השאירו פרטים או חייגו
077-9973353

    הנני מאשר את תקנון אתר
    יש לאשר את תקנון האתר

    מדיקו > רפואת עיניים

    עם השנים מאבדת העדשה משקיפותה ונעשית עכורה . הירידה בראייה היא הדרגתית ובדרך כלל מתרחשת בשתי העיניים, אך לא באותה חומרה ולא באותו קצב. התעכרות העדשה מופיעה לרוב מעל גיל 55, וככל שהגיל עולה העכירות מופיעה אצל כל אחד ואחת. עכירות זו ידועה בשם "קטרקט" וגורמת לטשטוש בראייה. ניתן לתקן את הפגם הנ"ל במהלך ניתוח קטרקט

    צפו בד"ר פינקלמן מסביר על כך בראיון עם פרופ' קרסו בתוכנית המילון הרפואי בוידיאו

    תסמיני מחלת הקטרקט

    התסמינים הבולטים של מחלת הקטרקט הינם ירידה בחדות הראייה, שינוי במספר המשקפים, טשטוש וסינוור בנהיגת  לילה, ירידה ביכולת ראיית צבעים ועוד.

    כיצד מאבחנים קטרקט?

    רופא עיניים יכול לאבחן קטרקט בבדיקה קלינית פשוטה באמצעות מנורת סדק. לעיתים קרובות החשד הראשוני לקטרקט עולה בעת בדיקה אצל אופטומטריסט.

    הטיפול בקטרקט

    כאשר הירידה בראיה גורמת לירידה באיכות החיים, ואינה ניתנת יותר לתיקון באמצעות משקפים, יש צורך לבצע ניתוח החלפת עדשה – ניתוח הקטרקט.

    זהו הניתוח הנפוץ והיעיל ביותר בעולם, לצורך שיפור איכות חיי המטופל. במהלך הניתוח שואבים את תוכן העדשה ולאחר מכן משתילים עדשה חדשה, מלאכותית לתוך שק העדשה המקורי.

    העדשה החדשה  נשארת בעין לצמיתות. הודות לטכנולוגיה המודרנית, ניתוח קטרקט הינו קצר יחסית,  לרוב מתבצע בהרדמה מקומית באמצעות טיפות עיניים ואינו מצריך אשפוז.

    ניתוח קטרקט צילינדר עדשות פרימיום

    ניתוח קטרקט בשילוב עדשות פרימיום משפר מאוד את הראייה וברוב המקרים גם מייתר את הצורך בהרכבת משקפיים כך שהמטופל נהנה מאוד מתוצאות הניתוח

    ניתוח קטרקט בלייזר – כיום קיימת שיטה חדשנית שבה במקום סכין כירורגית ידנית, יצירת החתך בקופסית העדשה וכן פירוק העדשה לפירורים קטנים מבוצע באמצעות מכשיר לייזר מתקדם.

    מכשיר הלייזר מאפשר ליצור פתיחה מושלמת של העדשה לפני שאיבתה, וכן הקטנת הצורך באנרגיה לצורך פירוק העדשה בתוך העין.

    מהו צילינדר (אסטיגמטיזם)?

    הקרנית הינה רקמה שקופה בקדמת העין ותפקידה לרכז את קרני האור המגיעות מחוץ לעין, דרך האישון אל העדשה שנמצאת מאחורי האישון.

    הקרנית העגולה מרכזת  את קרני האור מכל הכיוונים לנקודת פוקוס  אחת. כאשר הקרנית אינה עגולה, היא לא מסוגלת ליצור נקודת מרכוז ולכן התמונה שמתקבלת על פני הרשתית הינה מעוותת, לא בפוקוס.

    צילום: שי פינקלמן

    ומה קורה כאשר יש צילינדר משמעותי?

    את הצילינדר ניתן לתקן באמצעים אופטיים חיצוניים כגון משקפים או עדשות מגע.  במהלך ניתוח הקטרקט ניתן להקטין מעט את הצילינדר באמצעות חתכים מיוחדים בקרנית. הדרך הטובה ביותר לתקן את הצילינדר הינה על ידי השתלת עדשה טורית.

    מהי עדשה טורית?

    עדשה טורית הינה עדשה מלאכותית שמותאמת להשתלה במקום העדשה הטבעית, אך במקום להיות עגולה, היא בנויה בצורה אסימטרית – צילינדרית.

    חוזק הצילינדר על גבי העדשה נקבע בהתאם לחוזק הצילינדר בקרנית המטופל. יש להשתיל את העדשה בצורה מאוד מדוייקת על מנת למקם את תיקון הצילינדר בדיוק בזווית / ציר המתאים, על מנת להגיע לתיקון הראיה האופטימלי.

    יתרונותיהן של עדשות טוריות

    היתרון של עדשה טורית הוא שאפשר לתקן באמצעותה פגם של הקרנית בצורה מאוד מדויקת וקבועה לאורך זמן רב. ניתן לתקן באמצעות העדשה הטורית גם  צילינדר בערכים גבוהים.

    לאחר הניתוח זוכה המטופל לראיה של תמונה חדה וברורה ובכך מוקטנת התלות במשקפים בצורה משמעותית ביותר. מטופל שסובל מאסטיגמטיזם חווה ראיה לקויה במשך זמן רב, לעיתים טרם היווצרות הקטרקט.

    לאחר תיקון הקטרקט והשתלת העדשה הטורית – חווית הראיה של המטופל משתפרת בצורה מאוד משמעותית.

    עקב תיקון הצילינדר ראיית המטופל אמורה להיות טובה יותר מאשר ראייתו טרם היווצרות הקטרקט. עדשה טורית יכולה להיות עדשה חד מוקדית וכן יכולה להיות עדשה רב מוקדית (מולטיפוקלית טורית).

    חסרונות של העדשות הטוריות התוך עיניות

    עדשות טוריות הינן חלק מעדשות ה"פרימיום" – עדשות מתקדמות. אמנם עדשות אלו נכנסו לאחרונה לסל התרופות, אך מכיוון שעלות ייצורן גבוה יותר, גם מחיר העדשות גבוה יותר. לרוב המטופל נדרש לשלם תוספת כספית עבור רכישת העדשה.

    עדשות אלו לרוב אינן נמצאות במלאי חדר הניתוח ולכן יש צורך להזמין העדשות מראש. לצורך בחירת חוזק העדשה המתאימה למטופל,  יש צורך במדידות קפדניות לפני הניתוח, יש צורך בביצוע חישובים מתקדמים, על פי נוסחאות שונות.

    הטכניקה הניתוחית כמעט זהה לטכניקה של ניתוח קטרקט שגרתי, פרט לעובדה שיש צורך לסמן את ציר הצילינדר לפני תחילת הניתוח ולאחר השתלת העדשה יש לחייג אותה למקומה המדויק על פי הסימון המקדים.

    בניגוד לניתוח קטרקט סטנדרטי בו לא משנה מהו ציר העדשה המושתלת, במקרה של ניתוח עם עדשה טורית –  מיקום לא נכון של העדשה יכול לגרום לחוסר שיפור בראיה ובמקרים מסוימים אם הסטייה מהציר הנכון גדולה, אפילו להחמיר את הראיה.

    במקרה זה – יש לעיתים צורך בחיוג העדשה למקומה הנכון על מנת לתקן את העיוות החדש שנוצר.


    ד"ר ירון פינקלמן
    רפואת עיניים
    ד"ר פינקלמן הינו מומחה לרפואת עיניים, רופא ומנתח בכיר בבתי החולים: עין טל בתל אביב, נארא ורשת אסותא לד"ר פינקלמן מרפאה פרטית בתל אביב שהוקמה בשנת 2015, המרפאה מעניקה שירות ברמה הגבוהה ביותר בתחום רפואת העיניים.

    להתייעצות עם ד"ר פינקלמן
    השאירו פרטים או חייגו
    077-9973353

      הנני מאשר את תקנון אתר
      יש לאשר את תקנון האתר

      תגובות