סיליקוזיס: המדריך המלא

למידע והתייעצות

להתייעצות עם פרופ' קרמר
השאירו פרטים או חייגו
077-997-2280

    הנני מאשר את תקנון אתר
    יש לאשר את תקנון האתר

    מדיקו > מחלות ריאה

    ישנם מקצועות שבהם לא חייבים לעשן כדי להיות חשופים לנזקי מחלות ריאה. אסתמה תעסוקתית, סיליקוזיס יכולה להוביל לעיתים קרובות לאי ספיקה נשימתית מתקדמת, צורך בהשתלת ריאה ואפילו מוות ומהווה את המחלה התעסוקתית השכיחה ביותר בעולם

    צפו בפרופ' מרדכי קרמר מסביר על כך בראיון לתכנית בקו הבריאות

    מהי מחלת הסיליקוזיס ומה הגורם למחלה?

    סיליקוזיס הינה מחלת ריאות תעסוקתית בה מתפתחת ליפת (פיברוזיס) של רקמת הריאה כתוצאה מחשיפה לסיליקה (לרוב בתצורת גבישים דוגמת קורץ) ע"י שאיפה.

    שימור החלקיקים ע"י רקמת הריאה והתגובה של הריאה כנגד חלקיקים אלו מובילים להתפתחות מחלה .

    המחלה הייתה שכיחה בתחילת המאה כאשר היו חוצבים סלעים בכדי לחפור מנהרות. אבל עד לפני כ-15 שנה לא היו סימנים למחלה.

    חשוב לציין, כי ההתפתחות וההתקדמות של סיליקוזיס לעיתים קרובות מתרחשת זמן רב לאחר תום החשיפה. מדובר במחלה דוהרת המתקדמת במהרה לאי ספיקה נשימתית.

    מחלת הסליקוזיס יכולה להוביל לעיתים קרובות לאי ספיקה נשימתית מתקדמת, צורך בהשתלת ריאה או מוות. לסיליקוזיס מחלות נלוות המהוות מקור לאתגר אבחנתי ולתחלואה נוספת.

    לקוח מתוך אתר משרד הכלכלה מינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית.

    כיצד נוצרת מחלת הסיליקוזיס ומה גורם להתפתחות המחלה?

    למרות היותה ברת מניעה, בישראל וגם בכמה מרכזים נוספים בעולם. נצפתה בשנים האחרונות התפרצות אפידמית של סיליקוזיס. זאת כתוצאה מחשיפה למוצר המשמש בעיקר לעיצוב משטחי שיש במטבחים, העשוי אבן דקורטיבית המכילה אחוז גבוה מאוד של סיליקה בעיקר מסוג אבן קיסר (93-94% סיליקה).

    העובדים אשר צריכים ללטש ולחתוך את השיש המלאכותי נחשפים לכמויות עצומות של סיליקה ובשנים האחרונות אנו רואים בישראל מגיפה של חולי סיליקוזיס. היקף התופעה עודנו אינו ידוע מאחר וישנם עובדים רבים שאינם מאובחנים.

    במסגרת התפרצות זו נצפים מקרים לא מעטים המופיעים בעת האבחנה כמחלת ריאה דוהרת, המובילה לאי ספיקה נשימתית קשה וצורך בהשתלת ריאה ולא כסיליקוזיס פשוטה. במקרים אחרים המחלה מלווה סימפטומים סיסטמיים ומערבת מערכות נוספות.

    מהם התסמינים למחלת הסיליקוזיס?

    בשלבים מתקדמים המחלה מתבטאת בקוצר נשימה במאמץ, באי-ספיקה בלב ימני, ולעיתים בהתפתחות שחפת במחילות שנוצרו (Tuberculo-silicosis).

    איך אפשר למנוע את המחלה?

    במחלת הסיליקוזיס לא מספיק רק לעטות מסיכות ולהוסיף פילטרים. אנו יודעים שבאוויר בתוך המפעלים והמבנים יש המון אבק, משתמשים במכונות מים כדי להשקיע את האבק.

    אבל במפעל שמייצר אין בעיה כי שם נשמרים הסטנדרטים הכי גבוהים אך כאשר לוח השיש יוצא  לכל מיני מפעלים משפחתיים קטנים שאין להם יכולת להחזיק מכונות משוכללות, אפשר לראות המון אבק והעובדים נושמים את כל זה.

    לאחר שנתיים – שלוש מתחילה המחלה ולאחר 10-15 שנה יש הרס מוחלט של הריאות. החולים נזקקים לחמצן, מתקשים בהליכה ובכלל הם בסבל נוראי.

    קיימת חשיבות לבירור חשיפה תעסוקתית, לצרכי איתור מוקדם של כל מטופל ובפרט מטופלים עם סימפטומים של מערכת הנשימה, תסמינים רב מערכתיים, ומטופלים המציגים תמונה של מחלות דלקתיות שיכולות ללוות סיליקוזיס ריאתי.

    מהו הטיפול למחלה?

    עד עכשיו לא היה טיפול למחלה פרט להשתלת ריאות בסוף דרכה של המחלה ושימוש בחמצן לעזרה בהקלת הנשימה.

    לאחרונה התחילו במסגרת מחקר לתת תרופה שאנו כבר מכירים אותה מהפיברוזיס הריאתי, מהצלקות בריאה וממחלות אחרות, תרופה אנטי פיברוטית שהיא אמורה לעצור את ההתקדמות של הצלקות ולהקל על החולה. כיום כ-30 חולים בארץ מטופלים כך, אנו רואים סימנים של הטבה אך צריכים עוד זמן כדי לשפוט לטווח ארוך

    התרופה עוצרת את ההתקדמות או גם משפרת את מצב החולה?

    התרופה לא משפרת את המצב, ולכן כדאי לאבחן את המחלה כמה שיותר מהר. הדבר הכי חשוב הוא למנוע את המחלה, אפשר למנוע אותה ולכן אנשים שעד היום היו חשופים לאבק של שיש מלאכותי כדאי שיבדקו ויהיו מודעים לכך.


    פרופ' מרדכי קרמר
    מחלות ריאה
    פרופ' מרדכי קרמר הינו מנהל של המערך למחלות ריאה ואלרגיה במרכז הרפואי רבין של קמפוס בילינסון. פרופ' מרדכי קרמר עבר שירות צבאי ועתודה אקדמית כרופא במשך 6 שנים. בתחילת שנות ה-90 חזר פרופ' מרדכי קרמר...

    להתייעצות עם פרופ' קרמר
    השאירו פרטים או חייגו
    077-997-2280

      הנני מאשר את תקנון אתר
      יש לאשר את תקנון האתר

      תגובות