סרטן ריאה: אבחון וטיפול

למידע והתייעצות

להתייעצות עם ד"ר אגבאריה
השאירו פרטים או חייגו
077-997-9566

    הנני מאשר את תקנון אתר
    יש לאשר את תקנון האתר

    מדיקו > אונקולוגיה

    מחלה שתוחלת החיים שלה הסתכמה בפחות משנה, סרטן הריאה הוא הסרטן הקטלני ביותר במדינות המערב ובמדינת ישראל. בישראל מאובחנים מדי שנה בסרטן ריאה כ-2,500 בני אדם, כאשר שיעור התמותה מהמחלה עומד על כ-1,800 בני אדם. סרטן ריאה הוא גורם התמותה מספר 1 מבין המחלות הממאירות, מכיוון שברוב המקרים המחלה מתגלה בשלב המתקדם והגרורתי שלה

    צפו בד”ר עבד אגבריה מסביר על כך בראיון לתכנית בקו הבריאות

    במאמר זה נלמד על

    תוחלת חיי מטופלים בעבר | מהפכה בסרטן | טיפול | מחקרים | התאמת הטיפול

    מהם הגורמים המרכזיים לסרטן הריאה?

    80%-85% ממקרי סרטן הריאה נגרמים כתוצאה מעישון. 15 האחוזים הנותרים הם כתוצאה מגורמים גנטיים וסביבתיים שונים, אבל ללא שום ספק, הגורם המרכזי והמשמעותי ביותר לסרטן הריאה הוא עישון.

    מה הייתה תוחלת החיים של חולי סרטן הריאה עד לפני מספר שנים?

    עד לפני 5-6 שנים, הסתכמה תוחלת החיים של חולי סרטן ריאות בשלב 4 מתקדם בפחות משנה אחת. שיעור החולים שהצליחו לשרוד 5 שנים עמד על פחות מ-5%.

    סרטן ריאה

    ומהי המהפכה שמתרחשת בשנים האחרונות בתחום סרטן הריאות?

    לפני 5-6 שנים החלה מהפכה בכל הקשור בטיפול ובשרידות החולים בסרטן הריאות, והמהפכה עודה בעיצומה. מהפכה זו מבוססת על כניסת התרופות האימונותרפיות החדשות. הטיפול האימונותרפי הוא טיפול חכם שמיועד "ללמד" את מערכת החיסון כיצד לזהות את תאי הגידול הסרטני כגורם שלילי שיש לתקוף אותו.

    מרגע שהצלחנו ללמד אותה לזהות את תאי סרטן הריאות בגוף, מתחילה מערכת החיסון לתקוף את אותם תאים ולמעשה להביא לריפוי מלא מהמחלה בצורה יעילה יותר מכל דבר אחר.

    האם הטיפול האימונותרפי מתאים לכל חולי סרטן הריאות?

    בשנים הראשונות בהן נכנס הטיפול האימונותרפי לשימוש, הוא יועד בעיקר לחולים בשלבים המתקדמים ביותר של המחלה. יחד עם זאת, בתחילה שימש הטיפול האימונותרפי כקו ההגנה השני אחרי הכימותרפיה.

    בשנים האחרונות הפך הטיפול האימונותרפי לקו הטיפול הראשון כשכיום, כל חולה סרטן ריאות מסוג Non-small cell lung cancer מקבל את הטיפול האימונותרפי בדרך כלשהי.

    חולים שאצלם מופיע חלבון PDL1 במינון גבוה, מקבלים את הטיפול האימונותרפי כטיפול בלעדי במסגרת תרופה בודדת. יתר החולים מקבלים את הטיפול האימונותרפי בשילוב כימותרפיה.

    מה מלמדים אותנו המחקרים העדכניים סביב הטיפול האימונותרפי בסרטן הריאות?

    כיום מתנהלים המון מחקרים לבדיקת יעילות הטיפול האימונותרפי בסרטן הריאות והניסיון שנרכש עד כה הוא מצוין, וללא ספק משנה את התמונה כולה עבור חולי סרטן הריאות. אחד התחומים שנבחן במחקרים אלה הוא המעקב לטווח הארוך ועל פיו כבר היום ידוע כי 15%-16% מהחולים מצליחים לשרוד 5 שנים לעומת 5% בלבד בעבר.

    על כך ניתן להוסיף את הזכרון של מערכת החיסון, שיסייע גם במניעת חזרת הסרטן בעתיד, וזוהי רק תחילתה של הדרך. יחד עם זאת, חשוב לזכור שסרטן ריאות היא עדיין מחלה קשה והדרך הטובה ביותר לרפא אותה היא להימנע ממנה מלכתחילה, בעיקר על ידי הפסקת עישון.

    האם הטיפול מתאים גם לסוגי סרטן הריאה האחרים?

    כאמור, הטיפול האימונותרפי ניתן לחולי סרטן ריאות מסוג Non-small cell lung cancer, אבל גם עבור קבוצת החולים הסובלים מסרטן ריאות מסוג small cell lung cancer ישנן בשורות טובות בדמותם של טיפולים המשלבים אימונותרפיה וכימותרפיה.

    התוצאות בקבוצת חולים זו אינן חד-משמעיות באותה מידה, אך זוהי תחילתה של דרך ובשנים הקרובות צפוי הטיפול המשולב להשתכלל ולהתפתח יותר ויותר ובהמשך לכך גם להגדיל מאוד את שיעור ההצלחה שלו בכל סוגי חולי סרטן הריאות, על בסיס התאמה אישית של הטיפול לפי מאפייני המחלה אצל כל חולה וחולה.


    אולי יעניין אותך גם:

    > טיפול בסרטן ריאה: המדריך המלא
    > הגנטיקה של הסרטן והתאמת טיפולים אישיים: העתיד כבר כאן
    > מחלות פיברוטיות של הריאה: המדריך המלא


    ד"ר עבד אגבאריה
    אונקולוגיה
    ד"ר עבד אגבאריה הינו רופא מומחה לאונקולוגיה ומטפל בגידולי ריאה ובית החזה. כיום ד"ר אגבאריה משמש כמנהל המכון האונקולוגי בבית החולים "בני ציון" חיפה, מנהל היחידה לאונקולוגיה בקהילה במחוז הצפון שירותי בריאות כללית. כמו כן...

    להתייעצות עם ד"ר אגבאריה
    השאירו פרטים או חייגו
    077-997-9566

      הנני מאשר את תקנון אתר
      יש לאשר את תקנון האתר