סרטן הערמונית: הניתוח הרובוטי החדשני לכריתת הערמונית

למידע והתייעצות

להתייעצות השאירו 
פרטים או חייגו
077-996-9996

    הנני מאשר את תקנון אתר
    יש לאשר את תקנון האתר

    מדיקו > אונקולוגיה

    סרטן הערמונית הינו הגידול הממאיר השכיח ביותר בקרב גברים ולפי הערכות שונות בשנת 2017 יאובחנו בארה"ב 160,000 גברים עם המחלה. בישראל מאובחנים מדי שנה כ-2,500 גברים, בשנים האחרונות הניתוח הרובוטי לכריתת הערמונית הפכה להיות השיטה המועדפת בזכות אפשרות הדיוק בניתוח וההחלמה המהירה יותר

    אבחון סרטן הערמונית מתבצע באמצעות ביופסיה, כאשר בחלק מן המקרים אין צורך בטיפול וזאת מסיבת אגרסיביות נמוכה מאוד של הגידול. בחלק גדול מהחולים, במצב של גידול אגרסיבי, נדרש טיפול באמצעות ניתוח. בשנים האחרונות הניתוח הרובוטי דה וינצ'י, המסייע בדיוק הניתוח ולהצלחתו- הפך ללהיט.

    ד"ר גל קרן פז מסביר על הניתוח הרובוטי החדשני לכריתת הערמונית  

    במאמר זה נלמד על

    גורמי סיכון | צורך בניתוח | יתרונות הניתוח | שיפור באורך חיי המטופל

    לאחרונה נכנסו טכנולוגיות חדשות המאפשרות טיפול מדויק יותר בסרטן הערמונית, אחת הטכנולוגיות שחוללו מהפכה בנושא הוא רובוט דה וינצ'י .

    רק בינואר האחרון דווח על הטיפול שעבר הרמטכ"ל גדי איזנקוט למחלת סרטן הערמונית בדיוק באותה השיטה וגם אהוד אולמרט שעבר ניתוח זהה לפני כ-5 שנים בארה"ב.

    מדובר ברובוט המחליף את זרועות המנתח באמצעות 4 זרועות רובוטיות כשהרופא הוא זה שמניע ומתפעל אותן, ולמעשה שולט בכל מהלך הניתוח.הזרועות של הרובוט מאפשרות לרופא להגיע לרמות דיוק גבוהות, לקצר את זמן הניתוח וגם לאפשר החלמה מהירה יותר.

    כריתת ערמונית רדיקלית מיועדת לאנשים שלקו בסרטן הערמונית עם גידול בינוני-אגריסיבי והוא כולל הסרה מלאה של הערמונית ומספר רקמות מסביב לה.

    סרטן הערמונית

    למעבר למדריך המלא על "טיפול בסרטן הערמונית" הכולל רופאים המטפלים בבעיה

    למרות שכיחותו של סרטן הערמונית, רק ב-20% מהמקרים נדרש טיפול באמצעות כריתת הערמונית או בהקרנות.

    ישנן 3 גישות שונות לניתוח הסרת הערמונית, כאשר הרובוטית היא העדיפה מבין ה-3 וגם החדשנית ביותר.

    מהם גורמי סיכון לסרטן הערמונית

    חשוב לציין כי קיימת נשאות גנטית לסרטן הערמונית, שלא כמו לסרטן השד או השחלה. נוכחות הגן BRCA מעלה לא רק את השכיחות לסרטן הערמונית, אלא אף את הסיכוי לסרטן אלים יותר.

    הגן מועבר בתורשה דומיננטית, כך שכל גבר או אישה הנושאים את הגן מעבירים ל-50 אחוזים מהצאצאים שלהם את הגן הפגום. די בכך שאחד משני העותקים של הגן הוא פגום מלידה, כדי שהסיכון לפתח סרטן יעלה באופן משמעותי.

    מקרי סרטן הערמונית הקשורים בתורשה גנטית מהווים כ-10 אחוזים מכלל המקרים של סרטן זה.

    למשפחות בהן ישנם מספר קרובים עם סרטן הערמונית, מומלץ לערוך ייעוץ גנטי אשר יכלול מעקב אחר ההיסטוריה המשפחתית, והבנת הסיכון היחסי והאבסולוטי לפתח את סרטן הערמונית ביחס לאוכלוסייה הכללית.

    רובוט דה וינצ'י סרטן הערמונית

    ד"ר גל קרן פז: "מדובר ברובוט המחליף את זרועות המנתח באמצעות 4 זרועות רובוטיות כשהרופא הוא זה שמניע ומתפעל אותן ולמעשה שולט בכל מהלך הניתוח. הזרועות של הרובוט מאפשרות לרופא להגיע לרמות דיוק גבוהות, לקצר את זמן הניתוח וגם לאפשר החלמה מהירה יותר".

    מתי נדרש ניתוח לכריתת ערמונית?

    החולים הנדרשים לטיפול בפועל הם בגילאים הנעים בין 55-75. כאשר מתגלה גידול ממאיר העלול להתפשט אל מחוץ לערמונית, הטיפול בסרטן מונע את ההתפשטות – ויציל, על פי רוב, את חיי המטופל.

    מהן אפשרויות הטיפול בסרטן הערמונית? ואיך מחליטים באיזה טיפול לנקוט?

    אפשרות 1- מעקב פעיל אחת לכמה חודשים הכולל בדיקות דם ובדיקה גופנית, ללא פעולה פולשנית או ניתוח, כל עוד מדובר בגידול שאינו בעל מאפיינים אגרסיביים. מדובר במעקב פעיל, אחת לכמה חודשים.

    בנוסף, אחת לכמה שנים, חוזרים על הביופסיה של הערמונית כדי לוודא שהסרטן אכן לא התקדם. מחקרית הוכח כי מחצית מהחולים הנמצאים בפרוטוקול מעקב אינם נזקקים לטיפול נוסף.

    לעומת זאת, בפני מי שבביופסיה או בבדיקות הדם או הבדיקה הגופנית שלהם מתגלה גידול אגרסיבי, העשוי לשלוח גרורות ושיש לטפל בו – עומדות מספר אפשרויות טיפול, המבטיחות ברוב המקרים ריפוי מלא.

    אפשרות 2- הקרנות חיצוניות או רכיתרפיה או השתלה של גרגירים רדיואקטיביים בערמונית.

    האפשרויות השונות מוצגות בפני החולה, כולל היתרונות והחסרונות של כל אחת מהן, בהתאם למצב הפרטיקולרי של הגידול שהתגלה אצלו – והוא בוחר את האפשרות הטובה ביותר עבורו.

    נטיית מרבית המטופלים המסוגלים לעמוד בניתוח – כלומר שאין להם מחלות רקע, העשויות לסכן אותם – היא לבחור בניתוח.

    תופעות הלוואי משתנות בין הניתוח להקרנות. במרבית המקרים, המטופלים נוטים לבחור בניתוח לכריתת ערמונית.

    ישנן 3 גישות לביצוע הניתוח לכריתת ערמונית:

    הגישה הראשונה היא של ניתוח פתוח, כלומר: ביצוע חתך מלא וארוך הנמשך מהטבור ומטה דרכו מבוצע הניתוח.

    הגישה השנייה היא לפרוסקופית. בגישה הלפרוסקופית, מבצעים מספר חתכים קטנים באזור הבטן.

    דרך אחד החתכים, מכניסים מצלמה, המקרינה את התמונה הפנימית אל מסך חיצוני, ומאפשרת למנתח לראות את אזור הניתוח. כלי הניתוח מוכנסים דרך החתכים האחרים – והם מופעלים ישירות על ידי המנתח.

    לאחר הפרדת הרקמות, מורחב אחד החתכים, על מנת שאפשר יהיה להוציא דרכו את הערמונית.

    הגישה השלישית היא גישה רובוטית, שהיא למעשה שכלול של הגישה הלפרוסקופית, אך היא מהווה פריצת דרך משמעותית בתחום.

    בגישה זו, המנתח מפעיל זרועות רובוט באמצעות מערכת של ג'ויסטיקים, כאשר זרועות הרובוט הן למעשה כלי הניתוח באמצעותם הניתוח מתבצע.

    רופא עם מטופל מבוגר סרטן הערמונית

    מהם היתרונות בביצוע הניתוח לכריתת הערמונית, באמצעות רובוט?

    לגישה זו מספר יתרונות ברורים על פני 2 הגישות האחרות. היתרון הראשון טמון בתמונה המתקבלת באמצעות הרובוט. מדובר בתמונה תלת ממדית (בניגוד לתמונה דו ממדית המתקבלת בלפרוסקופיה), המאפשרת לראות את עומק חלל הניתוח.

    נוסף על כך, התמונה המתקבלת באמצעות הרובוט היא ברזולוציית היי-דפינישן ולכן היא מדויקת הרבה יותר, מאפשרת הגדלה עד פי 10 וכוללת רמת פירוט גבוהה הרבה יותר, גם לעומת הניתוח הפתוח.

    היתרון המשמעותי השני קשור לגודלם של כלי הניתוח הרובוטיים – ולמרחב התנועה שלהם.

    כלי הניתוח של הרובוט קטנים יותר באופן משמעותי מכלי הניתוח הרגילים שמשתמשים בהם בניתוח פתוח וכמובן, קטנים גם מהידיים של המנתח ומאפשרים ביצוע ניתוח מדויק במיוחד.

    הניתוח הרובוטי מאפשר הדמיה מלאה לפעולת היד של המנתח.

    לא קיימת שום מגבלה ובעצם כל פעולה שהמנתח יכול לבצע בידיו, יכול הרובוט לבצע בעצמו.

    הזרועות הרובוטיות קטנות בהרבה מהרגיל, ומאפשרות למנתח מיומן לבצע את הניתוח בצורה עדינה ומדויקת הרבה יותר מאשר בניתוח פתוח או בגישה לפרוסקופית.

    בשילוב עם כלי העדשה של הרובוט, מתאפשרת ראיית המבנה האנטומי, כמו למשל, רקמת העצבים שסביב הערמונית (שקשה מאוד לראות בניתוח פתוח), כמו גם את מרחב התנועה העדין והמדויק הנדרש לצורך הפרדתה מהערמונית.

    כיצד המטופל נהנה מיתרונות השיטה הרובוטית?

    מבחינת יעילות הסרת הנגע בערמונית בניתוח כריתה, היעילות זהה בשיטה הפתוחה, הלפרוסקופית והרובוטית.

     מדוע כדאי בכל זאת לבצע כריתת ערמונית בשיטה הרובוטית:

    1. תופעות הלוואי אחרי הניתוח: מוכח מחקרית כי לאחר ניתוח רובוטי החזרה בשליטה בבריחת השתן מהירה הרבה יותר, מאשר בניתוח שבוצע בשתי הגישות האחרות.
    2. מוכח מחקרית כי מבחינת החזרה לתפקוד מיני והמאמץ לשמור על הזיקפה ועצביה – התוצאות בגישה הרובוטית טובות יותר.
    3. משך האשפוז: האשפוז לאחר הניתוח בגישה הרובוטית קצר יותר.
    4. פחות כאבים לאחר הניתוח
    5. פחות אובדן דם במהלך הניתוח ביחס לגישה הפתוחה.
    6. ההחלמה והחזרה לעבודה ולתפקוד רגיל לאחר ניתוח כריתת הערמונית בשיטה הרובוטית מהירה הרבה יותר.

    לסיכום: ניתוח כריתת הערמונית בשיטה הרובוטית של דה וינצ'י הינה טכנולוגיה המאפשרת יעילות טובה מבחינת הטיפול בסרטן הערמונית ושיפור תופעות הלוואי יחסית לגישות הניתוחיות האחרות.


    ד"ר גל קרן-פז
    כירורגיה אורולוגית
    ד"ר גל קרן-פז הינו מומחה לכירורגיה אורולוגית, מנתח בכיר במחלקה לאורולוגית בבית החולים איכילוב ומנתח בכיר באסיא מדיקל. ד"ר קרן-פז הקדיש זמן רב לפעילות מחקרית בנושאי סרטן ערמונית, סרטן שלפוחית, סרטן כליה וסרטן אשכים, בכירורגיה...

    להתייעצות השאירו 
    פרטים או חייגו
    077-996-9996

      הנני מאשר את תקנון אתר
      יש לאשר את תקנון האתר

      תגובות