שיקום אסתטי של הפה: לחיוך מושלם אך טבעי

למידע והתייעצות

להתייעצות עם ד”ר גוטמכר
השאירו פרטים או חייגו
077-9974051

    הנני מאשר את תקנון אתר
    יש לאשר את תקנון האתר

    מדיקו > רפואת שיניים

    ישנם אנשים שבנסיבות שונות, מגיעים למצב של חסר בשיניים או של פגמים אסתטיים נרחבים בפה. במקרים אלה, ניתן לבצע שיקום של הפה באמצעות ציפויי חרסינה או כתרי זירקוניה

    צפו בד”ר גוטמכר מסביר על כך בראיון לתכנית בקו הבריאות

    מיהם האנשים המועמדים לשיקום אסתטי של הפה?

    כיום, לאחר תהליך צמיחה והתפתחות של שנים, יודע עולם רפואת השיניים להציע מגוון גדול של שיקומים אסתטיים, הן מבחינת הטכנולוגיה והן מבחינת המענה האסתטי. אם בעבר היה המענה של שיקום אסתטי של הפה מתאים למקרים בודדים בלבד, הרי שהיום, למעט מקרים בודדים, ניתן להציע אותו לכל מטופל.

    כיצד מתחיל התהליך של שיקום אסתטי של הפה?

    כמו בכל תחומי הרפואה, גם בתחום זה, האבחנה היא האלמנט החשוב ביותר בתהליך הטיפול והיא חייבת להתבצע בצורה מסודרת – תחילה יש להבין את תלונת המטופל ולבחון האם התלונה מתמקדת בשיניים עצמן או בגורמים נוספים שאינם משויכים לשיניים אך משפיעים על האסתטיקה הכללית של הפה – חניכיים, שפתיים, סגירה, רוטציה של שיניים וכן הלאה. בהתאם להבנה שנוצרה סביב תלונת המטופל, נבנית למעשה תכנית שיקום אישית עבור המטופל הספציפי.

    מהן הטכנולוגיות המסייעות לאבחון הבעיה?

    מבחינת האבחון, לא קיים שינוי מהותי בין המצב הנוכחי למצב ההיסטורי. האבחון עצמו מבוצע כמעט בדיוק כפי שהוא בוצע בעבר, למעט טכנולוגיות שמסייעות להציג למטופל את המצב ואת תכנית הטיפול בצורה טובה ויעילה יותר.

    פעמים רבות, המטופל אינו רואה את המצב הנוכחי באותה עין כפי שרואה אותה הרופא המטפל. במקרים אלה באות לידי ביטוי טכנולוגיות הדמיה חדשניות לעזרה בהצגת הפתרון ופוטנציאל השיפור האסתטי שלו, כבר בשלב האבחון ובניית תכנית הטיפול.

    הדמיה זו מבוצעת באמצעות גילוף של מודלים מגבס או שעווה והצגתם בתוך מכשיר המדמה את תנועות הלסת בצורה אותנטית ומאפשר להמחיש למטופל את התוצאה הסופית בצורה מיטבית. במקרים אחרים ניתן ליצור את המודל ממש בתוך פיו של המטופל ובמקרים אחרים מבוצעת ההדמיה באמצעות מחשב.

    כיצד מבצעים ציפויי חרסינה?

    לאחר שלב האבחנה ולאחר בניית תכנית טיפול, בשלב שבו אנו מזהים את ציפויי החרסינה כמענה האסתטי המתאים, מבוצעת הסרה של חומר שן מחזית השן ובמקומו מודבקים ציפויי חרסינה.

    ציפויים אלה, אשר בנויים מחומרים שונים כדוגמת זירקוניה, אימקס ועוד, הם בעלי עובי משלהם ובכדי למנוע מצב של בליטת קשת השיניים לאחר יישום הציפויים, מבוצעת כאמור ההסרה של חומר השן לפני יישום הציפויים. על כן, מן הראוי להתייחס בחשדנות רבה לפרסומים על ציפויים ללא הסרת חומר שן.

    כמה זמן לוקח לבצע את תהליך הציפויים?

    בעבר, נמשכו תהליכים אלה כחודשיים, אך כיום מדובר בשניים עד שלושה מפגשים להשלמת תהליך הציפויים לשן. ישנם מקרים בהם ניתן להשלים את הציפויים באותו יום, אם כי אפשרות זו זמינה אך ורק במקרים בהם במרפאה ישנם אמצעים טכנולוגיים מתאימים לסריקת השיניים, הדמייתן וחריטה של הציפויים במקום.

    מהם המפתחות להצלחת טיפול ציפויי שיניים?

    הצלחת הטיפול תלויה במספר פרמטרים, שהראשון שבהם הוא התכנון, במיוחד של המצבים הסגריים (המצבים בהם הלסתות נסגרות ושבהם נוצר הסיכון המשמעותי ביותר לפגיעה בציפויים). בנוסף, על ההצלחה משפיעים גם פרמטרים כמו הקפדה על תחזוקת הפה על ידי המטופל והיעדר מוקדי עששת רבים.

    אם נצא מתוך הנחה שהטיפול בוצע בצורה ראויה, למטופל יש משקל גדול בהצלחת הטיפול וזאת במסגרת התחזוקה השוטפת של השיניים, קרי צחצוח פעמיים ביום, שימוש באביזרים דנטליים, ביקור אצל שיננית אחת לחצי שנה, ביקורת אצל הרופא אחת לחצי שנה והודעה לרופא על כל בעיה שנוצרת.

    לכמה זמן נשמרת התוצאה?

    ברפואה קשה לנקוב במספר מדויק ומחייב שיתאים לכל מטופל וכפי שאמרנו קודם לכן, הדברים מאוד תלויים גם בתחזוקת הפה על ידי המטופל עצמו לאורך השנים. תאורטית, ציפויי שיניים יכולים להחזיק למשך שנים, כשלעיתים הם מחזיקים לאורך שנים רבות ולעיתים נהרסים בתוך זמן קצר, בעיקר לאור אבחון לא נכון של המצבים הסגריים בפה.

    האם הטיפול מתאים לסובלים מברוקסיזם (חריקת/ הידוק שיניים)?

    בעבר, טיפול ציפויי שיניים לא התאים לאנשים שסובלים ממצב של הידוק או חריקת שיניים. נכון להיום, באמצעות ציפויי זירקוניה, ניתן להתאים את הטיפול גם לסובלים מברוקסיזם, אם כי עדיין ישנם מטופלים שעבורם טיפול זה לא יהיה יעיל ואף עלול לגרום לבעיות רפואיות לאורך זמן.

    מהם כתרי זירקוניה ולמי הם מתאימים?

    כיום ישנם סוגים שונים של כתרי זירקוניה כדוגמת המונובלוק שהוא גוש זירקוניה שעובר חריטה לכדי כתר שלם, או כדוגמת כיפת זירקוניה שעליה ניתן לבנות כתר חרסינה אסתטי ובגוון המדויק המתאים. הזירקוניה הוא חומר שמאפשר לבנות כתרים אסתטיים עם שליטה על האופן בו נשבר האור, על הגוון המדויק של הכתר ועל עובי הדופן שלו, ולכן נחשב לחומר המתאים ביותר לשיניים קדמיות. ההדבקה עצמה נעשית על גבי שן מושחזת או על גבי מבנה באמצעות מספר סוגים אפשריים של דבקים.

    מה עדיף? זירקוניה או חרסינה?

    בכתרי חרסינה, הכתר נבנה על גבי בסיס מתכתי שאותו יש להסוות באמצעות כמות גדולה של חרסינה. בכתרי זירקוניה הכיפה היא לבנה ואין צורך למסך אותה, מה שמאפשר גמישות רבה יותר בעיצוב הכתר והתאמת הגוון שלו לפה ובשמירה על מרווח תקין בין השיניים, מה שבהחלט הופך את הזירקוניה לאפשרות העדיפה במרבית המקרים.


    ד"ר צבי גוטמכר
    שיקום פרוסתודונטי (שיקום הפה)
    ד"ר צבי גוטמכר הינו מומחה לשיקום הפה ושיקום פנים ולסתות, מנהל המחלקה לשיקום הפה ושיקום פנים ולסתות במרכז הרפואי רמב"ם בחיפה, בעל מרפאה פרטית בחיפה. פעילותו של ד"ר גוטמכר במסגרת בית החולים רמב"ם הינה שחזורי...

    להתייעצות עם ד”ר גוטמכר
    השאירו פרטים או חייגו
    077-9974051

      הנני מאשר את תקנון אתר
      יש לאשר את תקנון האתר

      תגובות