שיטות טכנולוגיות לשיקום הפה, הפנים והלסתות: המדריך

למידע והתייעצות

להתייעצות עם ד"ר בוחארי
השאירו פרטים או חייגו
077-2317882

    הנני מאשר את תקנון אתר
    יש לאשר את תקנון האתר

    מדיקו > רפואת שיניים

    לאחרונה נכנסו טיפולים חדשניים ברפואת שיניים אשר נועדו לשפר את תוצאות הטיפולים להשתלות שיניים בקרב המטופלים ולאפשר שיקום הפה באמצעות תכנון דיגיטלי וממוחשב , ד"ר אמין בוחארי, מומחה לשיקום הפה: "העידן הדיגיטלי ברפואת השיניים משפר פלאים את יכולת הרופא להעניק טיפול מדויק יותר למטופלים"

    צפו בד"ר בוחארי מסביר על כך בראיון עם פרופ' קרסו בתכנית המילון הרפואי בווידיאו

    אחת התגליות המשפיעות ביותר של המאה הקודמת בתחום רפואת השיניים, הינה האפשרות להשתיל לתוך העצם האלוויאולרית (המכתש השאריתי) ו/או העצם הבסיסית של הלסת (מחוסרת השיניים) בורג מטיטניום (כיום גם מזירקוניה) שלאחר קליטתו, או יותר נכון, היעדר דחייתו על ידי הגוף, באמצעות מבנה שמתחבר אליו, יהיה אפשרי לשחזר את אובדן השן/שיניים באמצעות מתקן פרותטי בין אם מונח, מודבק או מוברג

    השתלת שיניים

    פעולת השתלת השיניים הינה "אמצעי ולא מטרה" לטובת שיקום הפה. על המועמד לטיפול שיקומי בפיו לדעת כי מה שיכריע בסופו של יום את בחירת כמות, גודל ומיקום השתלים לטובת השיקום, הינו התכנון המוקדם (וזאת מבלי לשלול את האפשרות לשיקום קונבונציונלי ללא שתלים ובהסתמך על הבדיקה הקלינית המקיפה וההדמיות העומדות לרשותינו כיום).

    בעידן המודרני התכנון המדויק והאמין ביותר הינו זה שמבוצע על ידי המומחה לשיקום הפה במקביל לתוכניות טיפול חלופיות למקרה הצורך, ובשיתוף פעולה מלא עם שאר המומחים ברפואת השיניים, וזאת בהתאם לנאמר "כל מקרה הינו לגופו של עיניין".

    צילום: 123RF

    מהו שחזור מעבר?

    האמצעי היעיל ביותר שקיים בידינו לשם בדיקת נכונות ההחלטה הינו השחזור הזמני, או יותר נכון להשתמש כיום במונח "שחזור המעבר" (שלב הכרחי בביצוע תוכנית הטיפול הנבחרת). השחזור הזמני מאפשר בו זמנית לרופא המשקם ולמטופל להעריך נתונים כגון פונקציה, פונטיקה ואסתטיקה.

    שלבי שיקום הפה 

    בשלב זה של השיקום, המצב הינו עדין הפיך וניתן במידה וישנו שינוי בתוכנית הטיפול המקורית (לדוגמא, דחייה בלתי צפויה של שתל). לשנות יעוד ולעבור מתוכנית א' לתוכנית ב' כאשר בשני המצבים היעד הסופי ידוע מראש ופרי תוצאת התכנון המוקדם.

    חשוב לומר כי ההנחה שניתן לבצע השתלת שיניים ושיקום הפה ביום אחד אינם בהכרח פשוטים וניתנים לביצוע, שכן תכנון מוקדם ויזום מראש לעקירת שיניים והנחת שתלים ביום אחד אכן יקצר את התהליך, אך ברוב המקרים לא יבוצע ביום אחד.

    חשוב לציין כי גם לאלה שזוכים בתיכנון מוקדם ויזום מראש לעקירת כל השיניים (כמובן במידה והמצב הרפואי והביולוגי מאפשר זאת) והנחת כל השתלים ביום אחד, לכל היותר יזכו לקבל באותו יום רק את שיקום המעבר, כאשר במקרים חריגים ובשיטות מסוימות השיקום הקבוע יגיע כעבור תקופה מקוצרת, אך צריך לדעת כי ברוב המקרים ניתן לעבור לכיוון השיקום הקבוע רק לאחר תקופת הסתגלות שנעה כיום בין חודשיים לשלושה וכאשר ישנם מקרים בהם נעשה עזר באמצעים כירורגיים נוספים ו/או מקדימים להנחת השתלים כגון הרמת סינוס ו/או השתלת עצם.

    תקופה זו עשויה להתארך לזמן שנע בין חצי שנה לשנה.

    זה הזמן להדגיש כי השיקום הקבוע המאוד אהוב ואהוד על ידי רוב המטופלים, אינו בהכרח הפתרון השיקומי הרצוי ביותר. במיוחד במקרים בהם נוצר אובדן ניכר הן ברקמה רכה והן ברקמה קשה (מצב המתבטא בהתכנסות פנימה של רקמות הפנים תוך עיוות המראה החיצוני של הפנים שנותן תמונה של אדם מבוגר מגילו).

    עדיף פתרון התותבת בין אם הקונבונציונלית (ללא עזר בשתלים) ובין אם נסמכת שתלים, כאשר לתותבת נשלפת מסוג זה ניתן להוסיף חומר אקרילי בהדרגה ובכך לעבות את השפתיים והלחיים תוך כדי ביטול המראה המבוגר והמתכנס שתואר קודם לכן.

    לסיכום: ברגע שהתקבלה ההחלטה על ידי המטופל לגשת למרפאת השיניים על מנת לשקם את פיו עליו לבצע בדיקה מקדימה ומעמיקה לאן הוא פונה, ובהסתמך על כל הנתונים שהועלו עד כה, לבחור בתוכנית טיפול ייחודית המותאמת לו אישית.


    ד"ר אמין בוחארי
    שיקום פנים ולסתות
    ד"ר אמין בוחארי הינו מומחה לשיקום הפה ומומחה לשיקום פנים ולסתות. רופא בכיר במחלקת שיקום הפה הפנים והלסתות בבית החולים רמב"ם-חיפה ובעלים ומנהל מרפאת "נוזהא-יפו", מרפאה המתמחה בשיקומי פה מורכבים בשתלים דנטאליים ובאסתטיקה של הפנים....

    להתייעצות עם ד"ר בוחארי
    השאירו פרטים או חייגו
    077-2317882

      הנני מאשר את תקנון אתר
      יש לאשר את תקנון האתר

      תגובות