כיצד המדיה משפיעה על קבלת החלטות של מטופל

למידע והתייעצות

להתייעצות עם ד"ר גוטמכר
השאירו פרטים או חייגו
077-9974051

    הנני מאשר את תקנון אתר
    יש לאשר את תקנון האתר

    מדיקו > רפואת שיניים

    כיום ניתן למצוא ברשת האינטרנט כל מידע ולקבל תשובה על כמעט כל שאלה. על אחת כמה וכמה ברשתות החברתיות. בין שמדובר בהורים שמחפשים תרופה לצינון עבור התינוק או התייעצות אודות משחת שיניים חדשה

    צפו בד"ר צבי גוטמכר מסביר על כך בראיון לתכנית בקו הבריאות

    לצד היתרונות הרבים של מנועי החיפוש והרשתות החברתיות, קיימים חסרונות בולטים. העיקרי שבהם הוא הוא שכל כותב ומשתתף בדיון מרשה לעצמו לענות על שאלות רפואיות, על כן לא אחת גולשים נעזרים בהמלצות שאינן מקצועיות ולעתים מסתמכים עליהן יותר מגורמים רפואיים מוסמכים.

    איך יודעים שהמידע אמין?  

    נכון, הרשת מלאה במידע, אבל מי ערב שמדובר במידע אמין?

    למשל, בנושא מחלת חניכיים: תוכלו למצוא שלל שיטות לטיפול, מטיפולים טבעיים ועד ניתוחים, אך לא תוכלו לדעת כיצד לבחור ואיזה טיפול הוא מתאים.

    נוסף על כך, הרשת מלאה יועצים שכלל אינם רופאי שיניים או רופאים בכלל, חלקם מציעים טיפולים אלטרנטיביים למקרים רפואיים שמחייבים טיפול רפואי, לעתים טיפול בהול.

    כשנמצאים במצב חירום, משבר או בעיה, ישנה נטייה לחפש פתרון מהיר, הבעיה היא שדווקא ברגעים אלה, אפשר ליפול בפח ולהאמין לכל מי שיבטיח פתרון. וזה עלול להיות מצב מסוכן.

    משום שאין פיקוח על מידע שמועלה לרשת, בטח לא כשמדובר במדיה חברתית- כל אחד יכול לפרסם ולשווק כל טיפול או כל רעיון שעולה על רוחו. ואף לייעץ לאחרים כגורם מוסמך ולייצר מצבים מסוכנים עד בלתי הפיכים.

    מדוע רופאים בכלל צריכים לפרסם את עצמם ברשת?

    התשובה הפשוטה היא, שגם רופאים צריכים להתפרנס. מרפאה היא עסק לכל דבר וזכותם המלאה של רופאים לאתר לקוחות ולהתקדם. כל כן, הרופאים הבינו שעליהם להימצא ברשתות החברתיות. אך שלא כמו במקצועות כמו עריכת דין וראיית חשבון בהם קיים פרוטוקול ברור ומסודר איך ואיפה מותר ואסור לפרסם, הרי שבמקצוע הרפואה אין אכיפה מסודרת.

    אמנם ישנם דגשים מה אסור לפרסם ומה מותר, אך ישנם רופאים שמתעלמים מהם ויתרה מכך, יש רופאים שמבטיחים בפרסומיהם  100% הצלחה, דבר שאסור בתחום הרפואה אך מתבצע על בסיס יומי.

    רופא אשר יצטייר כנחמד ובעל תודעת שירות, הוא רופא שיש לו הרבה המלצות, תמונות עם מטופלים מרוצים. רופא כזה עשוי לגרוף מחמאות רבות והרבה לייקים ועוקבים בדף הפייסבוק שלו,  אך אין הדבר מבטיח שמדובר ברופא מקצועי ומומחה בתחומו.

    נחמדות ותודעת שירות הינן חשובות, ורבים מסתמכים על תכונות אלה כעל המלצה, אלא שישנן תכונות חשובות יותר, אודותיהן קשה יותר לברר: מקצועיות ומקצוענות.

    מה כדאי שרופאים יפרסמו ברשת?

    רופאים חייבים להעלות פוסטים אינפורמטיביים לרשת, שמכילים מידע אמין, לצרף להם אסמכתא רפואית או להפנות למחקרים בתחום, ולכתוב אותם בצורה קריאה ונגישה.

    כמו כן, רופאים חייבים לשמור על אמינות, לא לפרסם מקרים קיצוניים ומפחידים וכן לחזור ולהדגיש ששום מידע או המלצה שניתנת ברשת לא מחליפה ההתייעצות עם הרופא המטפל.

    איפה בכל זאת כדאי למצוא מידע?

    כאמור, עדיף להתייעץ עם הרופא המטפל ולקבל ממנו את הנתונים הרפואיים. כמו כן, אפשר למצוא מידע אמין באתרי קופות החולים ואתר משרד הבריאות.

    עם זאת חשוב להדגיש שוב, כי אמנם מנועי החיפוש יעלו עבורכם דפים מלאים בתוכן- אך לא כולו מהימן.

    לכן, כדאי מאוד לבדוק את מ.ר (מספר רישיון) של הרופא החתום על המידע, בפרט כשמדובר ברופאי שיניים, ואם מחפשים רופא שיניים מומחה חשוב לדרוש מ.ר.מ (מספר רישיון מומחה).

    אותן תעודות שלא תופענה במדיה החברתית או ברשת, לכן הן חשובות יותר מאשר הפעילות והעניין שיש בדף הפייסבוק של אותו הרופא.

    הרבה אנשים ברשתות החברתיות ואפילו רופאים, משתפים לא מעט במחקרים ונתונים.

    חשוב לבדוק מאיפה הגיעו הנתונים האלה ועל מה מתבססים אותם מחקרים.

    חשוב שהמחקרים והנתונים יהיו מחקרים ניטרליים של מוסדות אקדמאים שהם נטולים אינטרסים כלכליים.


    ד"ר צבי גוטמכר
    שיקום פרוסתודונטי (שיקום הפה)
    ד"ר צבי גוטמכר הינו מומחה לשיקום הפה ושיקום פנים ולסתות, מנהל המחלקה לשיקום הפה ושיקום פנים ולסתות במרכז הרפואי רמב"ם בחיפה, בעל מרפאה פרטית בחיפה. פעילותו של ד"ר גוטמכר במסגרת בית החולים רמב"ם הינה שחזורי...

    להתייעצות עם ד"ר גוטמכר
    השאירו פרטים או חייגו
    077-9974051

      הנני מאשר את תקנון אתר
      יש לאשר את תקנון האתר

      תגובות