התכנון הדיגיטלי בשיקום הפה למחוסרי עצם

למידע והתייעצות

להתייעצות
השאירו פרטים או חייגו
08-9779658

    הנני מאשר את תקנון אתר
    יש לאשר את תקנון האתר

    מדיקו > רפואת שיניים

    שיקום פה דיגיטלי נתמך שתלים במחוסרי עצם הוא הליך חדש יחסית, המאפשר להגיע לתוצאות טובות ומדויקות הרבה יותר מבעבר

    צפו בד"ר דורון חיים וד"ר לייף רוטנברג מהמרכז הרפואי "שמיר" (אסף הרופא) מתראיינים על כך בתוכנית סטטוסקופ

    תכנון דיגיטלי בשיקום הפה – מה זה אומר?

    בשנים האחרונות ניכר אימוץ נרחב של הדיגיטל בעולם הרפואה בכלל ובעולם רפואת השיניים בפרט.

    הדיגיטל לא בא כמובן להחליף את הרופא, אך הוא מסייע מאוד הן לרופא והן לפציינט.

    סיוע זה בא לידי ביטוי באמצעות אמצעים דיגיטליים המאפשרים הגעה לתוצאה סופית ידועה מראש, כשאת הדרך מתווה התכנון הדיגיטלי, במטרה להוביל את הטיפול כולו בדרך המדויקת והבטוחה ביותר עבור המטופל עצמו.

    התכנון הדיגיטלי מסייע הן בתיאום ציפיות עם המטופל, שיכול לראות כבר מהשלבים הראשונים הדמיה של התוצאה הסופית והן לרופא עצמו, שיכול לבחון מראש מודלים שונים של טיפול ולהתכנס אל עבר הטיפול הנכון והמתאים ביותר בכל מקרה ומקרה.

    האם כל מהלך של שיקום הפה כולל תהליך של תכנון דיגיטלי?

    התשובה היא כן.

    כיום ישנם אמצעים דיגיטליים המאפשרים לנו ליצור הדמיה תלת ממדית מלאה של חלל הפה והלסתות באמצעות סריקות דיגיטליות וסריקות סי.טי ייעודיות.

    הדמיה זו מאפשרת ליצור מודל דיגיטלי מדויק מאוד של הפה במצבו טרום השיקום, ליצור את התוצאה הסופית המבוקשת ובהתאם לכך, לבצע את התכנון הדיגיטלי שיביא אותנו ממצב המקור אל התוצאה הסופית – כל זאת, בצורה דיגיטלית על מסך המחשב.

    מכאן, נותר רק ליישם את התכנון והתוצר הדיגיטלי בפיו של המטופל, הלכה למעשה.

    כיצד מתבצע המרכיב הכירורגי של הליך התכנון הדיגיטלי?

    המרכיב הכירורגי הוא למעשה מרכיב תומך למטרה הסופית, כשהתכנון הדיגיטלי הוא מקיף וכולל – מתחיל בתכנון השיניים הסופיות ביחס למצב המקור ובהתאם לכך גוזר את ההליכים הכירורגיים המדויקים שיש לבצע על מנת להגיע לאותה תוצאה סופית.

    עבור הכירורג, מספק התכנון הדיגיטלי את היכולת לתכנן את מהלכי הטיפול וליצור התקנים חד פעמיים, שמאפשרים לשפר מאוד את רמת הדיוק של הפעולה הכירורגית.

    התכנון הדיגיטלי אצל מחוסרי עצם

    מחוסרי עצם יוצרים אתגר כירורגי משמעותי, לאור הקושי לאתר מיקומים מתאימים בלסת, בהם קיימת מסת עצם מספקת לצורך עיגון השתלים.

    התכנון הדיגיטלי מסייע מאוד באיתור אותם מיקומים פוטנציאליים בצורה בטוחה ומדויקת הרבה יותר ומסייע לא רק בהכנסת השתל אלא גם באופן החיבור בין השתלים. תרומתו של התכנון הדיגיטלי בזמן אמת, באה לידי ביטוי בדגמים פיזיים המופקים על בסיס התכנון הדיגיטלי שנעשה.

    כך למשל, לאחר סריקת הפה והלסתות של המטופל ולאחר תכנון מהלכי הטיפול, ניתן להדפיס התקן חד פעמי (באמצעות מדפסת תלת ממד), אותו מניחים על גבי לסתו של המטופל בזמן אמת.

    התקן זה מותאם בדיוק ללסתו של המטופל והוא כולל בתוכו חורים, או מעין תעלות הובלה, שמובילות את הכירורג בביצוע קידוחי השתלים אל תוך הלסת – מיקום הקידוח, זווית הקידוח, עומק הקידוח, קוטר הקידוח – כל אלה מעוגנים בתעלות החלולות שעל גבי ההתקן.

    התקן זה מבטיח פעולה מדויקת מאוד, הימנעות מפגיעה בסטרוקטורות של עצב או כלי דם ולבסוף הכנת השיניים בצורה מדויקת יותר ומתוכננת מראש.

    כיצד תורם התכנון הדיגיטלי בהכנת השיניים עצמן?

    עד כה, הכירורגיה הקדימה את השיקום, כלומר לאחר הערכת מצב ומבנה העצם של המטופל, הוכנסו השתלים ורק אז, בהתאם למיקום העצם, תוכננו השיניים עצמן.

    תהליך זה, שניתן בהחלט להגדיר אותו כאקרובטיקה, הוביל לתוצאה סופית שהיא לפעמים טובה ולפעמים פחות טובה.

    התכנון הדיגיטלי הפך לחלוטין את התהליך ושם את השיקום לפני הכירורגיה – קודם כל מתכננים את השיניים על פי הצרכים של המטופל הספציפי ורק לאחר מכן מבצעים את הכירורגיה בהתאם.

    בסופו של דבר, השיניים הן לב התהליך, שכן המטופל לא בא לקבל שתלים חדשים, אלא שיניים חדשות. התכנון הדיגיטלי מאפשר כבר בתחילת תהליך הטיפול, לתכנן ולבנות את השיניים עצמן ומהן לגזור את ההליך הכירורגי כולו.

    אחרי שאמרנו את כל זה, חשוב לזכור שמעבר לפרטים הטכניים, מדובר בבני אדם שמגיעים לקבל טיפול במטרה להשיג תוצאה רצויה מבחינתם.

    על הרופא המטפל להבטיח שהוא מבין היטב את המטופל, שהוא רואה את הצרכים שלו והרצונות שלו ומבצע את הטוב ביותר בכדי לספק לו מענה מיטבי – התכנון הדיגיטלי מסייע מאוד להשיג את המטרות הללו, גם ובעיקר ברמה הפרקטית של ההליך.


    מערכת מדיקו
    מדיקו הינו אתר בריאות מוביל אשר נועד לתת מידע עדכני ומקיף בתחום הבריאות לציבור הגולשים הישראלי זאת במטרה להוות צומת מרכזית המסייעת לגולשי האינטרנט בישראל בחיפוש המידע הרפואי ברשת וזאת בהתאם לתנאי השימוש באתר. במסגרת פעילות האתר, מדיקו מפעילה גם את תכני המילון הרפואי בוידאו בהנחיית פרופסור רפי קרסו. התוכן המוצג באתר מדיקו מוגן בזכויות יוצרים ואין לעשות בו שימוש ללא אישור מערכת האתר. לפניה למערכת האתר ניתן לפנות בכתובת: info@medico.co.il

    להתייעצות
    השאירו פרטים או חייגו
    08-9779658

      הנני מאשר את תקנון אתר
      יש לאשר את תקנון האתר

      תגובות