דלקת סביב שתלי שיניים: מניעה וטיפול

למידע והתייעצות

להתייעצות עם ד"ר טנצר
השאירו פרטים או חייגו
077-9978774

    הנני מאשר את תקנון אתר
    יש לאשר את תקנון האתר

    מדיקו > רפואת שיניים

    עברתם השתלת שיניים וסובלים מאודם, נפיחות או הפרשה של דימום או מוגלה או אפילו כאב? כנראה שיש לכם דלקת חניכיים או דלקת סביב השתלים. גילוי מוקדם של הדלקת סביב השתל על ידי רופא מומחה לחניכיים מעלה את אחוז ההישרדות של השתלים ומאפשר ליהנות מהם לאורך זמן

    צפו בד"ר טנצר מסבירה על כך בראיון עם פרופ' קרסו בתכנית המילון הרפואי בוידיאו

    כאשר אנו בודקים שתלים ישנם כמה אפשרויות אבחנה אפשריות:

    שתל בריא– מצב אידאלי בו הרקמה הרכה והעצם סביב השתל ללא סימני דלקת.

    פרימוקוסיטיס – כאשר ישנה דלקת סביב הרקמה הרכה של השתל ללא פגיעה בעצם. זהו תהליך הפיך ועל כן יש חשיבות רבה לגילוי מוקדם על ידי רופא החניכיים.

    פריאימפלנטיטיס– דלקת סביב הרקמה הרכה והקשה (עצם) של השתל. הדלקת התפשטה וגרמה לאובדן תמיכה גרמית (ספיגת עצם) סביב השתל. ספיגה זו היא אגרסיבית ובדרך כלל היקפית סביב השתל.

    כישלון שתל– יכול להיות כישלון מידי או תקופה לאחר ההשתלה. במקרה זה אין אינטגרציה-חיבור בין השתל לעצם המושתלת וחובה ולהוציא את השתל. כישלון שתלים מוגבר אצל חולי סכרת שאינם מאוזנים, מעשנים, כאשר איכות העצם ואספקת הדם ירודה, ואצל בעלי עבר או חולים אקטיביים של מחלות חניכיים.

    דלקת סביב שתלי שיניים

    הסימנים שנראה בפה כאשר קיימת דלקת סביב השתלים- אודם, נפיחות, דימום, הפרשה.

    בבדיקה קלינית ימצאו כיסים סביב השתל ובבדיקה רנטגנית כאשר הדלקת התקדמה נראה אובדן עצם סביב השתל.

    האם ניתן למנוע דלקות סביב שתלים?

    טיפול שתלים צריך להיות מבוצע לאחר טיפול חניכיים מקיף ושליטה בדלקת החניכיים. מחקרים רבים הדגימו כי מטופלים בעלי עבר של דלקות חניכיים עלולים להדגים יותר מקרים של כישלון שתלים, ועל כן מומלץ לבצע בדיקת חניכיים טרם טיפול שתלים.

    לאחר ביצוע שתלים אחד המרכיבים החשובים בהצלחה ארוכת טווח של השתלים הוא שמירה על היגיינה אוראלית ע"י צחצוח יעיל ושימוש בעזרים (חוט, קיסם, סילונית) ועל ידי תחזוקה מקצועית; שיננית, רופא מטפל וביקורות תקופתיות אצל רופא החניכיים.

    מה יכלול טיפול בשתלים חולים?

    טיפול בפרימוקוסיטיס- יתמקד בהורדת רמת הדלקת והרוב החיידקי.

    טיפול זה יתבצע מכני על ידי ניקוי יסודי של פני השתל והרקנה הסובבת.

    לעתים ישולבו פעולות כימיות- אנטיביוטיות מקומיות שמטרתן להוריד מדדי דלקת וחיידקים, ולצמצם את הכיס שנוצר בין השתל לרקמה הדלקתית. מחקרים רבים הראו את היעילות בטיפול מסוג זה בשליטה על הדלקת.

    טיפול בפריאימפלנטיטיס- כאשר הדלקת חמורה וישנו מצב של ספיגת עצם סביב השתל תתבצע הערכה כוללת של בריאות המטופל ויכולת שליטה ברמת המטופל (עישון, סכרת, היגיינה).

    גם במקרה זה יבוצע טיפול דיסאינפורמציה- חיטוי של משטחי השתל מכנית (ניקוי) ובשילוב  מרכיב כימי (אנטיביוטי).

    השתלת שיניים גבר

    בנוסף תתבצע הערכה ברמת הנגע סביב השתל: האם ניתן לבצע טיפול כירורגי של השתלת עצם סביב השתל  או שהמצב מכתיב הוצאת שתל.

    לסיכום: ביקורות תקופתיות כולל תחזוקות (שיננית) והיגיינה אוראלית טובה ומניעה של היווצרות רובד חיידקי ודלקות הם בעלי חשיבות רבה לשמירה על בריאות השיניים.


    ד"ר חני טנצר
    מחלות חניכיים (פריודונטיה)
    ד"ר חני טנצר מומחית למחלות חניכיים, מנהלת מרפאה פרטית למחלות חניכיים, אסתטיקת חניכיים והשתלות שיניים. פריודונטית במרכז הרפואי איכלוב בתל אביב, מדריכת סטודנטים לרפואת שיניים במחלקה לפריודונטיה באוניברסיטת ת"א ובאוניברסיטת טאפטס בבוסטון, ארה"ב. כמו כן,...

    להתייעצות עם ד"ר טנצר
    השאירו פרטים או חייגו
    077-9978774

      הנני מאשר את תקנון אתר
      יש לאשר את תקנון האתר

      תגובות