כל מה שרציתם לדעת על הסרת משקפיים בלייזר

למידע והתייעצות

להתייעצות ובדיקת התאמה
ללא עלות על פי התקנון*
עם המרכז הרפואי "עיניים"
השאירו פרטים או חייגו:
077-7296454

    הנני מאשר את תקנון אתר
    יש לאשר את תקנון האתר

    מדיקו > רפואת עיניים

    לפני ביצוע ניתוח הסרת משקפיים בלייזר, חשוב לבצע בדיקת התאמה לניתוח. בדיקה זו מיועדת לוודא כי המטופל אינו סובל מבעיות עיניים שעלולות לפגוע בהצלחת הניתוח ובהשגת מטרתו. במסגרת בדיקה זו נקבעת גם השיטה הספציפית שבה יבוצע הניתוח וזאת, מבין שתי גישות ניתוחיות מרכזיות – שיטת PRK השמרנית ושיטת Intralasik החדשה יותר.

    במאמר זה נדון על:

    למי מתאים ניתוח להסרת משקפיים בלייזר | בדיקות התאמה לניתוח לייזר | מהו ניתוח לייזר בעיניים? | האם מדובר בניתוח כואב? | השיטות הניתוחיות הקיימות

    צפו בד"ר אורן גולן מתראיין על כך בתכנית בקו הבריאות

    למי מתאים ניתוח להסרת משקפיים בלייזר ולמי הוא לא מתאים?

    ישנם קריטריונים מאוד ברורים לגבי מידת ההתאמה של מטופל לניתוח הסרת משקפיים בלייזר ואלו כוללים: גיל מעל 18, עיניים בריאות ומספר יציב. כל אדם שעומד בשלושת הקריטריונים הללו יכול לעבור ניתוח להסרת משקפיים בלייזר.

    לעומת זאת, אנשים שסובלים מבעיות בקרנית העין (מחלת קרטוקונוס למשל), אנשים שסובלים מקטרקט בעין, אנשים שסובלים ממחלות אוטואימוניות או מחלות פרקים, נשים בהריון ונשים מניקות – כל אלה אינם מתאימים לביצוע ניתוח הסרת משקפיים בלייזר.

    מהן בדיקות ההתאמה המבוצעות למטופל?

    בדיקת ההתאמה נחלקת למספר שלבים, שהראשון שבהם הוא בדיקת ראייה עדכנית אל מול מספר המשקפיים הנוכחיות. בדיקה זו מבוצעת על ידי אופטומטריסט במטרה לבחון האם המספר של המטופל הספציפי הוא יציב או עודנו משתנה ביחס למספר הקודם.

    בשלב שני מבוצע מיפוי קרנית על ידי טכנאי ייעודי. המיפוי הוא למעשה צילום של הקרנית, באמצעותו נבחנים מבנה ועובי הקרנית. נתונים אלה משמשים את הרופא להערכת מצב הקרנית, בריאות הקרנית והתאמתה לניתוח הלייזר, כמו גם לצורך בחינת שיטת הניתוח המתאימה במקרה הספציפי.

    השלב הבא כולל בדיקה קלינית של רופא עיניים מוסמך, במסגרתה בוחן הרופא את הקרנית, את העדשה, את הקשתית, את הרשתית ולמעשה את כל מכלול העין. בדיקה זו מיועדת לבחון האם ישנן סיבות שלא לבצע את הניתוח וזאת, במטרה לשלול מראש חוסר הצלחה בניתוח או אי שביעות רצון מתוצאותיו.

    מיפוי קרנית

    האם ניתוח להסרת משקפיים בלייזר כואב?

    ניתוח להסרת משקפיים בלייזר הוא אינו ניתוח כואב ומבוצע תחת הרדמה מקומית בלבד. ככלל, ישנם שני סוגים מרכזיים של ניתוחים להסרת משקפיים בלייזר. הניתוח הראשון מסוג PRK יכול להימשך כשתי דקות בלבד בעוד הניתוח השני מסוג Intralasik יכול להימשך כעשר דקות ואולי מעט יותר כתלות בשיתוף הפעולה מצד המטופל, כך שמדובר בניתוח פשוט, מהיר וללא כאבים.

    מהו ניתוח לייזר?

    העין היא למעשה מערכת אופטית שמרכזת את האור על פני הרשתית, הממוקמת באחורי גלגל העין. מיקוד האור מבוצע באמצעות הקרנית והעדשה הממוקמות בקדמת העין. אצל אדם הסובל מקוצר ראייה, האור מגיע לשיא המיקוד שלו בתווך שבין הקרנית לרשתית ולמעשה לפני הרשתית. אצל אדם הסובל מרוחק ראייה, שיא המיקוד מגיע דווקא אחרי הרשתית.

    במקרה של קוצר ראייה, מטרת ניתוח הלייזר היא להחליש את הקרנית, כלומר להחליש את היכולת שלה לשבור את האור ובכך לאפשר לאור להתקדם הלאה אל עבר הרשתית שם הוא יגיע אל שיא המיקוד שלו. לשם כך אנו מבצעים שיוף של הקרנית במרכזה.

    במקרה של רוחק ראייה, נבצע את השיוף דווקא בהיקף הקרנית על מנת לחזק את מרכזה ולאפשר לה לשבור את האור בצורה יעילה יותר. תפקיד הלייזר בתהליך זה הוא לבצע את פעולת השיוף של הקרנית.

    ניתוח לייזר

    מהן השיטות הניתוחיות הקיימות?

    שיטת הניתוח הראשונה נקראת כאמור PRK ונחשבת לשיטה השמרנית יותר – על פני הקרנית ישנה שכבה של עור, ממש כמו עור הגוף. בשיטת PRK מסירים ומסלקים את העור מעל פני העין ומבצעים את שיוף הקרנית באופן ישיר. שיטה זו נחשבת לשיטה יעילה מאוד אך סובלת מחיסרון בולט אחד שנובע מהסרת שכבת העור.

    לאחר הניתוח נדרשים לעין 3 ימים בכדי להצמיח שכבת עור חדשה ובמהלך שלושת הימים הללו, סובל המטופל מעיניים מגרות ואדומות עם תחושה של גוף זר בעין. לאחר שלושה ימים, נוצרת שכבת עור חדשה שמעלימה את חוסר הנעימות, אך עדיין נדרשים מספר שבועות נוספים עד להגעה לתוצאות הסופיות של ראייה 6/6.

    בכדי להתמודד עם החיסרון המובנה בשיטת PRK, פותחה שיטת ה-Intralasik שבה מבוצע הניתוח עמוק יותר בשטח הקרנית. באמצעות הלייזר מבצעים חתך בשכבת העור שעל העין, מרימים את העור, מבצעים את פעולת השיוף הנדרשת בקרנית ומחזירים את העור למקומו. בשיטה זו כבר יום למחרת יכול האדם לחזור לתפקוד מלא ללא התופעות הבלתי נעימות המאפיינות את שיטת ה-PRK.

    האם גם רופאי עיניים מבצעים ניתוח להסרת משקפיים בלייזר?

    על אף שרופאי עיניים רבים עדיין מסתובבים עם משקפיים על החוטם, התשובה היא בהחלט כן. ד"ר אורן גולן עצמו, עבר את הניתוח לפני 20 שנה ומאז אינו נדרש להרכיב עוד משקפיים.


    אולי יעניין אתכם:

    > קטרקט (ירוד): המדריך המלא
    > גלאוקומה: המדריך המלא


    ד"ר אורן גולן
    רפואת עיניים
    ד"ר אורן גולן הינו מומחה לרפואת עיניים, מנתח בכיר במרכז עיניים תל אביב מגדלי עזריאלי.

    להתייעצות ובדיקת התאמה
    ללא עלות על פי התקנון*
    עם המרכז הרפואי "עיניים"
    השאירו פרטים או חייגו:
    077-7296454

      הנני מאשר את תקנון אתר
      יש לאשר את תקנון האתר

      תגובות