כיצד מתמודדים עם מחלות עיניים בגיל מבוגר?

למידע והתייעצות

להתייעצות עם ד"ר שולמן
השאירו פרטים או חייגו
03-5123179

    הנני מאשר את תקנון אתר
    יש לאשר את תקנון האתר

    מדיקו > רפואת עיניים

    כיצד מתמודדים עם מחלות עיניים בגיל מבוגר ולמה חשוב לעשות בדיקות באופן קבוע ד"ר שירי שולמן, מנהלת מכון העיניים ברשת אסותא השלום וראש תחום עיניים ברשת אסותה מרחיבה בנושא

    צפו בד"ר שירי שולמן מתראיינת על כך לתוכנית סטטוסקופ

    מוגש כשירות לציבור וללא מעורבות בתכנים באדיבות חברת באייר

    אילו מחלות עיניים שכיחות בקרב האוכלוסייה מעל לגיל 60?

    המחלה העיקרית השכיחה בקרב בני ה-60 ומעלה היא מחלת ניוון רשתית שקשור לגיל.

    הרשתית היא שכבה דקה ושקופה הנמצאת בחלק הפנימי של העין, ותפקידה לקבל את קרני האור, לעבד אותם ולהעביר את המידע למוח.

    שכבה זו פעילה מאוד מבחינה מטאבולית, ויש בה שרשרת של חומרים, שהופכים מחומר אחד לחומר אחר וכתוצאה מהתהליך מייצרים פסולת רבה, שמפונה בקצב תקין כאשר האדם צעיר.

    עם השנים, כאשר יכולת פינוי הפסולת הולכת ופוחתת נוצרים משקעים הנקראים "דרוזן" (גבישים בשפה הגרמנית) הגבישים לא יוצרים נזק בטווח הקצר, אך בטווח הארוך עלולים להביא להמשך התקדמות המחלה שתבוא לידי ביטוי בצמיחת כלי דם לא תקינים שיכולים להרוס את הרשתית.

    האם המחלה יכולה להופיע גם בקרב אוכלוסייה צעירה יותר?

    המחלה רווחת בעיקר בקרב אוכלוסיית בני ה-60 ומעלה, אך עשויה להיות מאובחנת בגילאים צעירים יותר בדרך כלל מסיבה גנטית עקב מחסור באחד מהאנזימים העוסק בפירוק החומרים הללו או אנזימים הקשורים למערכת החיסון ובמיוחד למערכת המשלים, אוכלוסייה זו מועדת יותר לניוון רשתית שקשור לגיל גם בגיל צעיר יותר.

    מהם תסמיני המחלה?

    למחלה אין תסמינים, ואיכות הראיה לא נפגעת בעקבותיה, עם זאת אותה אוכלוסייה מועדת לנזק מאוחר יותר עם צמיחת כלי דם לא תקינים, דימום לתוך הרשתית, נוזלים לתוך הרשתית ועוד.

    כיצד ניתן לאבחן את המחלה?

    המחלה מאובחנת בבדיקת עיניים ולכן חשוב לבצע בדיקה בהתאמה להמלצות האיגוד האמריקני לרפואת עיניים כאשר בקרב הצעירים יש לבצע בדיקה אחת לחמש שנים, בקרב בני ה-40 יש לבצע בדיקה אחת לשנתיים או לשלוש שנים ואילו בקרב בני ה-65 ומעלה יש לבצע בדיקה זו אחת לשנה.

    אנשים מעשנים ואנשים אשר קרובי משפחתם חולים במחלת ניוון רשתית הקשור לגיל נמצאים בקבוצת סיכון גבוהה יותר לחלות במחלה ולכן חשוב שיבצעו את בדיקת רופא העיניים בתדירות גבוהה יותר.

    בדיקות עיניים – תמונת מצב

    עמותת "לראות" העוסקת בקידום המודעות לבדיקות עיניים ובמניעת עיוורון יזמה סקר העוסק במחלות עיניים ובמצב הבריאותי בקרב בני ה-60 ומעלה.

    במסגרת הסקר נמצא כי יותר משליש מאוכלוסיית הסקר (500 אנשים) לא נבדקה בבדיקת עיניים במהלך השנתיים ואף במהלך החמש שנים האחרונות.

    על פי האגודה האמריקנית לרפואת עיניים יש להיבדק בגילאים אלו אחת לשנה, גם כאשר מדובר באוכלוסייה בריאה ללא מחלות רקע.

    האם די בבדיקת אופטומטריסט לצורך אבחון המחלה?

    רופא העיניים והאופטומטריסט הם גורמים המשלימים זה את זה כאשר רופא העיניים הוא הגורם הבודק את מבנה העיניים ובוחן שאין מחלות והכל תקין, ואילו האופטומטריסט אחראי להתאים משקפיים או עדשות כאשר ממצאי הבדיקה תקינים, אך המטופל עדיין לא רואה היטב.

    מסיבות אלו וכדי לשמור על בריאות העיניים לאורך זמן, לאתר מחלות  ולטפל בהן בשלבים המוקדמים חשוב להגיע לבדיקת רופא עיניים בהתאם להמלצות.


    ד"ר שירי שולמן
    רפואת עיניים
    ד"ר שירי שולמן הינה מומחית לרפואת עיניים, רופאה בכירה במערך העיניים במרכז הרפואי תל אביב. מנהלת מכון העיניים באסותא השלום תל אביב, בעלת ניסיון רב בביצוע טיפולי לייזר לרשתית והזרקות תוך עיניות. ד"ר שולמן עוסקת במחקר...

    להתייעצות עם ד"ר שולמן
    השאירו פרטים או חייגו
    03-5123179

      הנני מאשר את תקנון אתר
      יש לאשר את תקנון האתר

      תגובות