טיפול מקומי חדש בפסוריאזיס: האם הוא יותר אפקטיבי מהטיפולים הקיימים?

למידע והתייעצות

להתייעצות עם פרופ’ ארנון כהן
השאירו פרטים או חייגו
077-7299101

    הנני מאשר את תקנון אתר
    יש לאשר את תקנון האתר

    מדיקו > רפואת עור

    הפסוריאזיס היא מחלה כרונית, שההתמודדות עמה חייבת להישען על טיפול רציף לאורך חיי החולה. לאחרונה פותח טיפול מקומי חדש המשיג תוצאות טובות יותר באופן משמעותי ביחס לטיפולים מקומיים קיימים, עד כדי ניקוי נגעי הפסוריאזיס מגופו של החולה לאורך תקופת מתן הטיפול

    צפו בפרופ' ארנון מסביר על כך בתכנית בקו הבריאות

    מהי מחלת הפסוריאזיס?

    פסוריאזיס היא מחלת עור דלקתית, שבאה לידי ביטוי בהופעת פלאקים אדומים עם קשקשת, המופיעים באזורי גוף מאוד אופייניים ובכלל זה במרפקים, בברכיים, בקרקפת ואפילו באברי המין. המחלה פורצת בעקבות פעילות דלקתית מוגברת בגוף.

    מהם התסמינים העיקריים של הפסוריאזיס?

    תסמיני המחלה הם בעיקר אותם נגעים אדמומיים עם קשקשים המופיעים באזורי גוף שונים ובניגוד למה שחשבו בעבר, יכולים להיות גם מאוד מגרדים. בשנים האחרונות נערכו מחקרים שהראו קשר בין המחלה ובין התסמונת המטאבולית, שיכולה לבוא לידי ביטוי בסוכרת, יתר לחץ דם, השמנה וכולסטרול גבוה.

    האם ישנן מחלות נלוות למחלת הפסוריאזיס?

    במקרים רבים ניתן לזהות דלקת מפרקים פסוריאטית המלווה את הפסוריאזיס עצמו וכמובן התסמונת המטאבולית שכוללת בתוכה שורה של מחלות מטאבוליות, שיכולות גם הן להתלוות לפסוריאזיס.

    כחלק מתהליכי הבדיקה והטיפול בחולי פסוריאזיס נהוג לבצע בדיקות דם, סוכר וכולסטרול בכדי לזהות מחלות מטאבוליות נלוות. כמו כן, ראוי לציין ששיעור גבוה מחולי הפסוריאזיס הם מעשנים.

    טיפול מקומי בפסוריאזיס

    מהו הטיפול בפסוריאזיס?

    הטיפול בפסוריאזיס יכול להיות טיפול מקומי, טיפול בפוטותרפיה בים המלח וטיפול בכדורים ובזריקות. היום כבר אפשר לדבר על טיפול מקומי חדש, המבוסס על תכשיר שמכיל בתוכו את החומרים הקיימים גם בתכשירים האחרים, אך בניגוד אליהם, תכשיר זה מאוחסן בלחץ גבוה בתוך מיכל ובלחיצה על כפתור המיכל, משתחרר התכשיר בלחץ גבוה בתצורת קצף על גבי העור.

    שיטת יישום זו מאפשרת חדירה עמוקה יותר של החומרים הפעילים אל השכבות העמוקות של העור, ביחס לכל התכשירים הקיימים, שנמרחים על גבי שכבת העור החיצונית בלבד. היתרון של תכשיר זה הוא גם בנוחות השימוש בו וגם ברמת החדירה שלו לעור ועל כן ביעילות הטיפולית שלו.

    האם פתרון חדש זה מיועד רק למקרים קלים?

    פתרון הטיפול המקומי מתאים בעיקרו למקרים קלים עד בינוניים ויחד עם זאת, גם אצל חולים הסובלים מפסוריאזיס קשה ומפושט, יכול הטיפול המקומי להשתלב בצורה טובה כטיפול משלים במהלך הטיפול הסיסטמי.

    למעשה, היום אנחנו כבר עומדים במצב שבו חולים המשלבים בין הטיפול המקומי ובין הטיפול הסיסטמי יכולים להתנקות לחלוטין מהמחלה, מצב שלא יכולנו להגיע אליו בעבר.

    לכמה זמן מחזיק הטיפול?

    חשוב להבין שפסוריאזיס היא מחלה כרונית בדיוק כמו סוכרת או יתר לחץ דם ובפועל אי אפשר באמת להירפא ממנה. על כן, היכולת להתמודד עם הפסוריאזיס תלויה בקבלת טיפול רציף וקבוע.

    כל עוד ניתן טיפול רציף, החולה יכול ליהנות מתוצאותיו אבל מרגע שמפסיקים את הטיפול, המחלה חוזרת ופורצת.

    עם תכשיר הקצף, נעשה מחקר שהראה הארכה בהישנות המחלה במידה וממשיכים להשתמש בצורה קבועה ולסרוגין של פעמיים בשבוע גם לאחר היעלמות הסימפטומים.

    האם הוכחה כבר יעילות הטיפול ללא תופעות לוואי?

    תכשירי הטיפול המקומי בפסוריאזיס מבוססים על השילוב של סטרואידים, שלמעשה אחראים לטיפול בנגעי הפסוריאזיס ושל קלציפוטריאול שאחראי לנטרל את תופעות הלוואי של הסטרואידים.

    שילוב סינרגטי זה מאפשר להשיג תוצאות טובות עם מינימום תופעות לוואי.

    התכשיר החדש מבוסס הקצף, עבר כמובן את כל תהליך המחקר הקליני ורמת יעילותו ובטיחותו הוכחה ואושרה לפי הספר.

    על מה חשוב להקפיד באורח החיים של החולה?

    חולי הפסוריאזיס הם לרוב שמנים, מעשנים וסובלים ממחלות כמו יתר לחץ דם וסוכרת.

    חשוב להבין שהפסקת עישון או ירידה במשקל לא ימנעו את הפסוריאזיס, אבל זוהי בהחלט הזדמנות לשינוי אורח חיים, להפסקת עישון ולהורדת משקל בכדי לסגל סטייט אוף מיינד בריא יותר לצד המחלה.

    האם התרופה החדשה נמצאת בסל התרופות?

    התרופה החדשה אושרה במשרד הבריאות כבר במרץ 2020, היא ניתנת כרגע בסל של שירותי בריאות כללית, לאומית ומאוחדת ובתהליכי כניסה גם בקופת חולים מכבי.

    האם מחלת הפסוריאזיס היא מידבקת?

    התשובה היא לחלוטין לא. הפסוריאזיס היא אינה מחלה מדבקת גם במגע ישיר עם הנגעים האדמומיים והקשקשיים האופייניים לה.


    פרופ' ארנון כהן
    רפואת עור
    פרופ' ארנון כהן מייצג את ישראל ושירותי בריאות כללית בשיתופי פעולה מחקריים בינלאומיים בתחומים: רפואת העור, פסוריאזיס, הידרדניטיס סופורטיבה, אורטיקריה, גרד ועוד.

    להתייעצות עם פרופ’ ארנון כהן
    השאירו פרטים או חייגו
    077-7299101

      הנני מאשר את תקנון אתר
      יש לאשר את תקנון האתר