הטיפול באפילפסיה עמידה לתרופות באמצעות קוצב חדשני מצליח למנוע התקפים ולקצר אותם

למידע והתייעצות

להתייעצות השאירו
פרטים או חייגו
077-996-6965

    הנני מאשר את תקנון אתר
    יש לאשר את תקנון האתר

    מדיקו > נוירולוגיה

    קוצב חדשני מסוג VNS SR הנחשב לדור החדש לטיפול בחולי אפילפסיה עמידים לתרופות מצליח לזהות את ההתקפים לפני התרחשותם ובכך מונע או מקצר את ההתקף. הטיפול אשר נמצא בסל התרופות מהווה פריצת דרך עבור חולי אפליפסיה אשר הטיפול התרופתי לא הצליח לסייע להם

    צפו בד"ר מיכל צדוק מסבירה על הטיפול החדשני במילון הרפואי בהנחיית פרופ' קרסו

    מעל ל- 80,000 ישראלים סובלים מאפילפסיה (מחלת הנפילה) כולם מטופלים בתרופות, יחד עם זאת, אחד מתוך שלושה מטופלים יסבול מאפילפסיה עמידה לטיפול תרופתי.

    אפילפסיה מאופיינת כתסמונת בעלת מגוון רחב של תסמינים, שהמשותף להם הינה התפרצות בלתי מבוקרת של פעילות חשמלית מוגברת ועודפת בתאי עצב בקליפת המוח.

    המחלה מאופיינת בפרכוסים, פרכוסים אלה הם אירועים המשתנים מאירועים קצרים וכמעט בלתי ניתנים להבחנה עד תקופות ארוכות של רעידות חזקות.

    בשנתיים האחרונות גבר מאד השימוש בטיפול בVNS  (הקוצב הווגאלי) בכל העולם וכן בישראל בו הטיפול נכלל בסל הבריאות. כיום, מעל ל 100,000 חולי אפילפסיה מטופלים ב VNS ברחבי העולם.

    זאת לאור תחילת השימוש בדור החדש של הטיפול ב VNS מסוג ה SR שמטרתו לזהות את ההתקפים לפני התרחשותם ולמנוע או לקצר אותם. רוצים לדעת עוד על תהליך ההשתלה והטיפול וכן על יעילות הקוצב ?

    מהי אפילפסיה עמידה לטיפול תרופתי?    

    אפילפסיה עמידה לטיפול תרופתי הוא מצב בו מטופל הסובל מאפילפסיה כבר ניסה 2-3 סוגים של תרופות מתאימות ולמרות זאת הוא עדיין ממשיך לסבול מהתקפים.

    אנו יודעים היום כי אחד מתוך שלושה מטופלים יסבול מאפילפסיה עמידה לטיפול תרופתי כך שלא מדובר במצב נדיר כלל.

    חשוב לציין שמצב זה אינו מצביע על כך שהתרופות אינן משפיעות על המטופל, אך במצב זה מומלץ לפנות לייעוץ אצל נוירולוג מומחה לאפילפסיה כדי לעבור בירור מקיף יותר ולשמוע על פתרונות שאינם תרופתיים.

    מה המשמעות מבחינת החולים כאשר הטיפול התרופתי אינו מספיק יעיל?

    המטופל הממשיך לסבול מהתקפים , מצבו הבריאותי, הנפשי וכן איכות חייו וחיי משפחתו נפגעת. חלק מהמטופלים צריכים להיות בהשגחה, אינם יכולים לקבל רישיון נהיגה, מתקשים במסגרות חינוך, בהשתלבות במעגלי העבודה והקמת משפחה.

    גם התפקוד המשפחתי נפגע. חלק גדול מההורים צריכים להשגיח על הילדים כל הזמן, לעתים גם ב"משמרות לילה". ישנו הפסד עצום של ימי עבודה ונדרשת גם השקעה כספית כבדה.

    למעשה, באפילפסיה עמידה לטיפול תרופתי – איכות החיים של כל המשפחה נפגעת.

    כיצד בכל זאת ניתן לטפל באפילפסיה עמידה?

    לאחר התרשמות ראשונית, מקובל להפנות את המטופל לבירור הכולל מספר בדיקות כמו MRI ולעתים בדיקתEEG  באשפוז תוך כדי צילום וידאו (Video-EEG). לאחר בירור ניתן להציע למטופל מספר פתרונות:

    1. ניתוח שבו כורתים את האזור במוח שאחראי על יצירת ההתקפים, יתאים למספר קטן של מטופלים.
    2. טיפול בדיאטה קטוגנית עשירה בשומנים ודלת פחמימות מסייע לחלק מהמטופלים.
    3. הטיפול הנפוץ ביותר בעולם ובישראל הוא הטיפול ב VNS (הקוצב הווגאלי) בו נצבר ניסיון חיובי רב לאורך השנים האחרונות. 

    מהו למעשה VNS : הקוצב הווגאלי ?

    מדובר במכשיר הנקרא באנגלית Vagal Nerve Stimulatio ,מכשיר קטן בגודל שעון יד שמושתל מתחת לעור באזור החזה בהליך קצר המבוצע בהרדמה ואורך כ 45 דקות.

    חשוב לציין כי לא מדובר בניתוח מוח. זוהי פעולה שנחשבת בטוחה ביותר ומתבצעת לרוב במסגרת אשפוז יום והמטופל משוחרר לביתו באותו היום או למחרת. כשבועיים לאחר ההשתלה, הנוירולוג מפעיל את הקוצב ע"י שלט חיצוני.

    הקוצב שולח אותות חלשים לעצב הוואגוס בצוואר ואותות אלו נשלחים למוח. ה VNS פועל כל הזמן בצורה אוטומטית 24 שעות ביממה.

    למטופלים נותנים גם מגנט קטן כדי שאם תהיה הרגשה שהתקף עומד להגיע, המטופל או בני המשפחה מצמידים את המגנט לאזור הקוצב וזה שולח מיד פולס חזק יותר שיכול בהרבה מקרים למנוע את ההתקף. 

    מהן היתרונות בשימוש ב-VNS ?

    • 7 מתוך 10 מטופלים נהנים מהפחתה משמעותית בתדירות ההתקפים, אורכם וחומרתם. ישנם אף כאלו שחופשיים לחלוטין מהתקפים.
    • קיים קיצור משמעותי של ההתאוששות מההתקפים כך שהמטופל יכול לחזור לשגרת היום מהר יותר.
    • חלק גדול מהמטופלים נהנים גם מעליה בערנות, מצב הרוח, יכולות התקשורת, הישגים בלימודים , תפקוד בעבודה ועוד.
    • כיום, בעקבות התוצאות של הטיפול ב VNS, קרוב ל 80% מהמטופלים בוחרים להמשיך את הטיפול ב VNS לאחר 5-8 שנים מתחילת הטיפול (ע"י החלפת הסוללה) .

     

    רוב מוחלט של המטופלים בקוצב החדש נהנים מהפחתה משמעותית בתדירות ההתקפים, אורכם וחומרתם. בקרב מטופלים מסוימים ההתקפים אף הפסיקו לחלוטין 

    האם ישנן תופעות לוואי לטיפול בקוצב הווגאלי VNS ?

    תופעות הלוואי ב VNS מוכרות ושונות בצורה משמעותית מתופעות הלוואי בתרופות. חלק קטן מהמטופלים יחוו צרידות, שיעול קל, עקצוץ בצוואר או הרגשת קוצר נשימה.

    חשוב לציין שתופעות לוואי אלו אינן מסוכנות כלל ולרוב הן חולפות לאחר השנה הראשונה בטיפול ב VNS. ניתן גם לשנות את עוצמת הפולסים במקרים בהם תופעות הלוואי מפריעות.

    מהם החידושים בתחום הטיפול ב VNS?

    לפני כשנתיים החל שימוש בדור חדש של קוצבי VNS  מסוג ה SR) Seizure Response) קוצבים אלו פועלים בדומה לדגם VNS הקודם ובנוסף, הם מצוידים במערכת חכמה שיכולה לנבא התקף עתידי. במצב זה, הקוצב שולח אוטומטית פולס חזק יותר במטרה למנוע את ההתקף או לקצר אותו.

    עד כה, הושתלו בישראל מעל ל- 300 קוצבים מהדור החדש ועשרות אלפים בעולם.

    מהן תוצאות הטיפול בקוצב החדש?

    הניסיון הנצבר בקוצבים החדשים מדור ה SR הוא בהחלט חיובי. אנו יכולים להצביע על הבדל משמעותי מבחינת המטופלים בעיקר במהירות שבה המטופל מגיב לטיפול.

    VNS מהדגם הקודם, הביא לשיפור במצב גם תוך שנה ויותר ובדור החדש השיפור מגיע הרבה פעמים תוך מספר חודשים בלבד.

    היום בישראל מושתלים רק קוצבים מהדור החדש, אשר גם כלולים בסל הבריאות וכן ממליצים להרבה מטופלים מושתלי VNS מהדור הקודם, להחליף את הקוצב לסוג הSR  החדש. יש גם מקרים שבהם ה VNS מהדור הקודם לא כ"כ עזר אך ה-SR משפר את המצב.

     


    מערכת מדיקו
    מדיקו הינו אתר בריאות מוביל אשר נועד לתת מידע עדכני ומקיף בתחום הבריאות לציבור הגולשים הישראלי זאת במטרה להוות צומת מרכזית המסייעת לגולשי האינטרנט בישראל בחיפוש המידע הרפואי ברשת וזאת בהתאם לתנאי השימוש באתר. במסגרת פעילות האתר, מדיקו מפעילה גם את תכני המילון הרפואי בוידאו בהנחיית פרופסור רפי קרסו. התוכן המוצג באתר מדיקו מוגן בזכויות יוצרים ואין לעשות בו שימוש ללא אישור מערכת האתר. לפניה למערכת האתר ניתן לפנות בכתובת: info@medico.co.il

    להתייעצות השאירו
    פרטים או חייגו
    077-996-6965

      הנני מאשר את תקנון אתר
      יש לאשר את תקנון האתר