טיפול באסתמה: הטיפול הביולוגי החדשני

למידע והתייעצות

להתייעצות עם פרופ' קרמר
השאירו פרטים או חייגו
077-997-2280

    הנני מאשר את תקנון אתר
    יש לאשר את תקנון האתר

    מדיקו > מחלות ריאה

    עד לשנים האחרונות התבסס הטיפול באסתמה קשה על מתן תכשירים מרחיבי סימפונות וסטרואידים בשאיפה, וזאת במטרה למנוע התקפים ולהקל על תסמיני המחלה ובראשם קשיי נשימה ושיעולים אשר יכולים להוביל לפגיעה של ממש באיכות החיים. כיום, קיימים טיפולים ביולוגיים חדשים המטפלים בגורמי המחלה, מפחיתים התקפים ומתוך כך גם את השימוש בסטרואידים  ומביאים לשיפור משמעותי באיכות חייהם של חולי אסתמה קשה.

    צפו בפרופ' מרדכי קרמר ויאיר מרדכי שמקבל טיפול ביולוגי לאסתמה בראיון לתכנית בקו הבריאות בהנחיית פרופ' רפי קרסו ופרופ' איתן פרידמן

    הטיפול החדש מנקודת מבטו של המטופל – משנה חיים

    טיפולים ביולוגיים חדשניים מאפשרים לחולי אסתמה קשה להפחית משמעותית את תסמיני המחלה באמצעות זריקה הניתנת למטופל אחת לחודש או חודשיים.

    על חווייתו האישית עם הטיפול החדש מספר המטופל יאיר מרדכי, שסבל ממחלת האסתמה לאורך שנים, התקשה בביצוע פעולות שגרתיות כגון הליכה, עלייה במדרגות והרמת משקלים קלים. נזלת בלתי פוסקת, שיעולים כרוניים ואפילו אובדן חוש הטעם והריח, היו גם הם חלק משגרת חייו של יאיר.

    בכדי לשמור על האסתמה בשליטה, קיבל יאיר טיפולים להרחבת הסימפונות וסטרואידים בשאיפה. בנוסף הוא נאלץ ליטול סטרואידים בכדורים במינונים גבוהים במשך 10 ימים בכל חודש ואנטיביוטיקה נגד דלקות ריאות חוזרות ונשנות.

    בשנים האחרונות מקבל יאיר את הטיפול החדש ומעיד על שינוי דרמטי מקצה לקצה, שהפך אותו לאדם אחר. יאיר חזר לעשות ספורט, התחיל לרוץ וחווה שיפור דרמטי באיכות חייו.

    יאיר מרדכי: "מאז הטיפולים שקיבלתי אני פשוט בן אדם אחר, חזרתי לעשות ספורט ואפילו התחלתי לרוץ. איכות החיים שלי פשוט השתפרה מקצה לקצה".

    מהו הטיפול החדש באסתמה?

    עד לא מזמן התבסס הטיפול באסתמה על מרחיבי סימפונות וסטרואידים, אותם נטלו המטופלים באמצעות שאיפתם אל הריאות דרך משאפים ייעודיים. בנוסף, נעשה שימוש רב בסטרואידים בבליעה או בזריקה, כשעם כל החמרה נוספה עוד זריקת קורטיזון ועוד זריקת קורטיזון. טיפולים אלה היו אמנם יעילים בהתמודדות עם תסמיני המחלה, אך התאפיינו בתופעות לוואי רבות ולא הצליחו להוביל לשיפור משמעותי באיכות חייהם של החולים הקשים.

    בשנים האחרונות פותחו טיפולים חדשניים, המבוססים על גילויים חדשים סביב מנגנון ההתהוות של האסתמה. כיום קיימים כבר מספר סוגי טיפולים, הניתנים באמצעות סוגים שונים של זריקות הניתנות בתדירויות שונות, החל מפעם בחודש ועד פעם בחודשיים.

    מהן תופעות הלוואי של הטיפול החדש?

    הטיפול החדש הוא למעשה טיפול שמטרתו היא לחסום את קישורו של הציטוקין אינטרלוקין – 5 לתאים האאוזינופילים ולהוריד את רמתם, שכן הם הגורמים הישירים לתסמיני האסתמה. טיפול זה הוא טיפול ביולוגי ממוקד בעל פרופיל בטיחותי גבוה.

    תופעות לוואי כמו אוסטאופורוזיס, סכרת ולחץ דם, שהיו אופייניות לטיפול המסורתי עם סטרואידים הניתנים בזריקות או בבליעה, יכולות להיחסך ואינן רלוונטיות עוד עם הטיפול החדש.

    האם ניתן לבצע את הזריקה באופן עצמאי בבית?

    בתחילה, נדרש המטופל להגיע לבית החולים אחת לחודש – חודשיים בכדי לקבל את הזריקה, אך לאחרונה, אושרו חלק מהתרופות למתן עצמי בבית. זריקות אלו  ניתן להזריק באופן עצמאי בבית בצורה קלה ונוחה, בדומה לזריקות אינסולין.

    האם הטיפול החדש ניתן גם כקו טיפול ראשון?

    נכון להיום, נחשב הטיפול החדש לטיפול יקר מאוד ולכן ניתן במסגרת סל הבריאות רק לחולים עם אסתמה אאוזינופילית קשה אשר חוו התקפים חוזרים עם 3 החמרות בשנה, שבגינן נדרשו סטרואידים.


    פרופ' מרדכי קרמר
    מחלות ריאה
    פרופ' מרדכי קרמר הינו מנהל של המערך למחלות ריאה ואלרגיה במרכז הרפואי רבין של קמפוס בילינסון. פרופ' מרדכי קרמר עבר שירות צבאי ועתודה אקדמית כרופא במשך 6 שנים. בתחילת שנות ה-90 חזר פרופ' מרדכי קרמר...

    להתייעצות עם פרופ' קרמר
    השאירו פרטים או חייגו
    077-997-2280

      הנני מאשר את תקנון אתר
      יש לאשר את תקנון האתר