עיצוב מחדש של הסנטר: ניתוח ג'ניופלסטי

למידע והתייעצות

להתייעצות עם ד”ר וסים עבוד
השאירו פרטים או חייגו
077-2319525

    הנני מאשר את תקנון אתר
    יש לאשר את תקנון האתר

    מדיקו > כירורגיית פה ולסת

    ניתוח גניופלסטי הוא ניתוח סנטר שבמהלכו משנים את הצורה, המיקום, או הגודל של הסנטר. מדובר בניתוח בעל ותק רב. הגניופלסטי הראשון בהיסטוריה נעשה לפני יותר מ-170 שנה בשנת 1848 בפנסילבניה שבארה"ב ע"י מנתח בשם סיימון הוליהן

    צפו בד"ר וסים עבוד מתראיין על כך בתכנית סטטוסקופ

    במובן מסויים ניתוח זה הגדיר את התחלת ההתמחות בכירורגיה פה פנים ולסתות כתחום כירורגי נפרד והבדיל אותו מתחומים אחרים ברפואה.

    מדובר על ניתוח סנטר שבמהלכו משנים את הצורה, המיקום, או הגודל של הסנטר. למשל סנטר קדמי מדי שמחזירים אותו אחורנית או אחורי מדי שמקדמים אותו, סנטר סוטה לצד אחד שממרכזים אותו, או סנטר רחב שמצרים אותו.

    יש 2 תת-סוגים של ניתוח גניופלסטי:

    הניתוח הקלאסי שעושים ע"י שינוי צורת עצם הסנטר עצמה.

    ניתוח המשתמש במשתל סנטר מותאם אישית שהוכן עבור המטופל.

    למי מיועד הניתוח הזה?

    כל מי שסובל מצורה לא אסתטית, עמדה לא תקינה, או גודל לא פרופורציוני של הסנטר יכול להיות מועמד לניתוח גניופלסטי.

    האם זה נחשב לניתוח אסתטי?

    בהגדרה מדובר בניתוח אסתטי, אבל חשוב להבדיל בין שני סוגים של טיפולים אסתטיים:

    • טיפולים שנעשים במטרה לתקן פגיעה אסתטית על רקע מחלה או חבלה או הפרעה אסתטית אשר גורמת לאדם להיות בעל מראה לא תקין. מטרת הטיפול במקרה הזה היא להביא את המטופל לנורמה.
    • טיפולים שנעשים לאדם בעל מאפיינים תקינים לחלוטין שמטרתם להשיג "שיפור" במראה אותו איבר, כמו למשל עיבוי שפתיים או הרמת גבות אצל אנשים בעלי מראה תקין לחלוטין.

    איך קובעים שאדם צריך ניתוח גניופלסטי?

    למטופל תהיה תלונה על הפרעה במראה הסנטר. אחרי בדיקה מקיפה ע"י רופא מומחה לכירורגיה פה פנים ולסתות אשר מתייחסת לעמדת הסנטר וצורתו, למיקום הלסתות והשיניים, ולמצב שרירי הלעיסה ומפרק הלסת, יש להתקדם לצילומים רדיוגרפיים (רנטגן) ופוטוגרפיים.

    על גבי הצילומים הנ"ל עושים מה שנקרא אנליזה צפלומטרית. אנליזה זו משתמשת במדדים מילימטריים ומדדים של זוויות בכדי להעריך את המיקום, הגודל, והצורה של כל מרכיבי שלד הפנים. האנליזה מעריכה את מידות ומיקום האזורים השונים בפנים ביחס לנורמה שבמקרה שלנו הנורמה זה אדיאל היופי.

    האם אידאל היופי של הפנים הוא דבר קבוע? האם מה שנתפס יפה כיום דומה למה שנחשב ליפה בעבר?

    אידיאל היופי של הפנים כמעט ולא השתנה כלל לאורך ההיסטוריה. אם נסתכל על פסלים של אנשים יפים מלפני מאות ואלפי שנים ונעשה להם אנליזה צפלומטרית, נגלה שהם עומדים בקריטריונים של אידאל היופי של ימינו.

    איך מתבצע ניתוח הגניופלסטי?

    מדובר בניתוח יחסית קטן שלרוב נעשה במסגרת אשפוז יום. הניתוח נעשה תחת הרדמה כללית ונמשך כשעה וחצי. עושים חתך ברירית חלל הפה כדי להימנע מצלקת חיצונית בפנים. הצלקת מוסתרת בתוך הפה. דרך אותו חתך עושים את השינוי המתוכנן: הגדלה, הקטנה, הזזה קדימה אחורה, הזזה ימינה או שמאלה, וכו'

    האם יש לניתוח הזה סיכונים?

    אין ניתוח רפואי שהוא חף מסיכונים. הסיכון העיקרי בניתוח הגניופלסטי הוא פגיעה בתחושה בשפה או בסנטר. הסיכון לפגיעה נמוך, ואם היא קורית לרוב חולפת תוך ימים, שבועות, או חודשים. לא מדובר בשיתוק מוטורי שגורם לעיוות בפנים אלא חסר תחושה סנסורי, מעין רדימות מקומית. כאמור, הסיכוי להתממשות סיכון זה הוא נמוך.

    מה צפוי אחרי ניתוח גניופלסטי?

    אפשר ללכת הביתה באותו היום של הניתוח. צפויה נפיחות מקומית של שבוע-שבועיים ורגישות מקומית למספר ימים. יש לאכול כלכלה נוזלית למשך שבועיים. ייתכן צורך במשככי כאבים כמו אקמול ואופטלגין למספר ימים לאחר הניתוח.


    ד"ר וסים עבוד
    כירורגיית פה ולסתות
    ד"ר וסים עבוד הינו רופא מומחה לכירורגיה פה פנים ולסתות, רופא בכיר במרכז רפואי שיבא תל השומר. ד"ר וסים עבוד למד רפואה בפקולטה לרפואה של אוניברסיטת תל אביב ולימודי רפואת שיניים באוניברסיטה העברית (הדסה) בירושלים....

    להתייעצות עם ד”ר וסים עבוד
    השאירו פרטים או חייגו
    077-2319525

      הנני מאשר את תקנון אתר
      יש לאשר את תקנון האתר

      תגובות