ללדת על בטוח: הבדיקות שחשוב לבצע במהלך הריון

למידע והתייעצות

להתייעצות עם ד”ר ארליך
השאירו פרטים או חייגו
077-8050154

    הנני מאשר את תקנון אתר
    יש לאשר את תקנון האתר

    מדיקו > גינקולוגיה

    בתקופת ההריון יש לעקוב ולדאוג לשניים – האם והעובר. ד"ר אורי ארליך, מומחה במיילדות וגניקולוגיה, מסביר במדיקו פודקאסט הבריאות של ישראל, על כל הבדיקות שחשוב להכיר בהריון – מה החשיבות של כל בדיקה, מה ניתן למצוא ומתי יש לבצען

    צפו בד"ר אורי ארליך, מומחה במיילדות וגניקולוגיה

    אתם בהריון בשעה טובה! שיהיה במזל. מרגע שגיליתם שאתם בהריון, אתם מוצפים בבליל של מידע, רשימה של בדיקות ועצות מכל מיני קרובים שבכלל לא ידעתם על קיומן.

    כדי שתוכלו ללדת בראש שקט פנינו לד"ר אורי ארליך, רופא נשים, מומחה לאולטרסאונד במיילדות וגינקולוגיה, מנהל יחידת אולטרסאונד בבית החולים מעייני הישועה.

    "בהריון יש לעקוב ולדאוג לשניים – האם והעובר", מסביר ד"ר ארליך,  המגיע ממשפחת רופאים, ולפני הכל, הוא יחד עם רעייתו דנה הורים לשלושה ילדים.

    באיזה שלב יש להתחיל מעקב הריון ?

    "המעקב מתחיל מרגע שיש שני סימנים על המקל. ברגע שאת יודעת שאת בהריון את צריכה להתחיל להתנהג כאישה בהריון. אם עד עכשיו יצאת לפאב ושתיית בירה או עישנת – עכשיו הגיע הרגע לשנות הרגלים.

    במהלך ההריון, יש חמישה מפגשים לאמא וחמישה מפגשים לעובר. בכל מפגש יש הרבה בדיקות, כאשר הבדיקה הראשונה היא בדיקת דופק של העובר.

    זו בדיקה מאוד חשובה כי אנחנו רוצים לדעת אם ההריון תקין. בין השאר, למשל,  בבדיקה הזו אנחנו מוודאים את כמות העוברים בבטן. לפעמים ליד העובר שאנחנו יודעים עליו שוכב התאום שלו.

    בישרתי ללא מעט נשים שיש להן תאומים בבטן והן היו מאוד מופתעות".

    איזה בדיקות הן "עוגנים" בהריון?

    "במהלך הריון תקין יש 2-3 סריקות מערכות, לנשים מגיל 33 בדיקת מי שפיר, אם כי כדאי לבצעה בכל הריון ללא קשר לגיל.

    המעקב השוטף מתבצע אצל רופא הנשים, אך הבדיקות השונות- בעיקר אלה המיועדות לעובר- מופנות למומחה אולטרסאונד ומיילדות".

    לדברי ד"ר ארליך, "גם אם הבדיקה הראשונה לא הייתה אצל הרופא הקבוע, חשוב לבקש את התמונה של העובר עם המדידה שלו כי זה יכול לעזור מאוד לרופא הקבוע לנהל את ההריון. מעבר לכך, חשוב לנהל קלסר מסודר עם כל הבדיקות".

    מה לגבי ייעוץ גנטי? כמה זה חשוב?

    "חשוב מאוד. לפעמים אישה אומרת לי 'עשיתי ייעוץ גנטי בהריון הראשון, למה אני צריכה לעשות את זה גם בהריון השני?'

    הסיבה לכך פשוטה מאוד: משרד הבריאות מעדכן כל הזמן את הבדיקות הנחוצות ומכניס בדיקות חדשות כשצצה מחלה חדשה, שהיא מספיק שכיחה בארץ. לכן כדאי מאוד ללכת לאחות בקופת חולים ולעשות בדיקות מקיפות".

    איזו עוד בדיקה חשוב לעשות?

    "שקיפות עורפית. זו בדיקה שבאה להעריך את הסיכוי לתסמונת דאון, שזו התסמונת הכרומוזומלית הכי שכיחה ואין לה הרבה סימנים.

    גם אישה אומרת לי 'אני לא רוצה לדעת יותר מדי' אני ממליץ לעשות את הבדיקה הזו, כי זו הפעם הראשונה שאנחנו מסתכלים בצורה אנטומית על העובר.

    מיד אחרי השקיפות העורפית חשוב לעשות סקר ביוכימי שנותן לנו עוד אינדיקציה. אם רואים בסקר שהאישה בסיכון שולחים אותה לעשות בדיקת מי שפיר".

     

    אין קונצנזוס לגבי מי שפיר. תעשה לנו סדר: מי צריכה לעשות את הבדיקה?

    "משרד הבריאות ממליץ לעשות את הבדיקה מגיל 33. פעם זה היה מגיל 35, אבל הגיעו למסקנה שהבדיקה הזו יכולה לעזור במיוחד לנשים שבדיקות הדם שלהן לא תקינות, או שקיפות עורפית לא תקינה.

    חשוב מאוד להתייעץ עם הרופא כדי להבין את הנחיצות של הבדיקה הזו".

    אחרי בדיקת השקיפות העורפית מגיע שלב הסקירה המוקדמת, המתבצעת בשבוע ה-14 ובה מגלים את מין העובר.

    ד"ר אורי ארליך: "יש הרבה נשים שמבקשות ממני לא לגלות להן את מין העובר, אלא לכתוב על פתק ויום לאחר מכן הן שולחות לי סרטון של מסיבה שבה הן חשפו מול כולם את הסוד. פעם חשבתי שזה קיטש, אבל כשאני רואה את ההתרגשות של המשפחה, במיוחד של ילד שמאושר או מאוכזב מהגילוי, זה מרגש ומשעשע".

    יש עוד בדיקה חשובה?

    "כן, בדיקת אקסום שמאפשרת לנו לגלות יותר תסמונות. בבדיקה הזו אפשר לגלות אם לעובר יש ממצא גנטי חדש.

    לאחר מכן יש סקירת מערכות שנייה שהיא מאוד חשובה. משרד הבריאות ממליץ לכל אישה לעבור את הבדיקה הזו ואפילו מממן אותה דרך קופות החולים.

    הסיבה לכך היא שאם אישה לא עשתה עד לשלב הזה אף בדיקה אז בבדיקה הזו, שמתבצעת בין השבוע ה-19 לשבוע ה-25, אפשר לקבל תמונה מלאה.

    בשלב הזה המוח של העובר יותר מפותח אז אפשר לעשות בדיקה מורחבת, מאוד מפורטת, בתלת מימד. בשלב האחרון עושים מעקב, הערכות משקל וסקירה שלישית.

    זו הסקירה המלאה ביותר שבה העובר פוקח את העיניים ומוצץ אצבע. מעבר לכך, אני יכול להעיד מניסיון אישי עד כמה חשובה הבדיקה הזו מכיוון שערכתי אותה לילד שלי וגיליתי שיש לו בעיה בכליות ולכן יכולנו לטפל בכך לאחר הלידה".

    מעבר לבדיקות החשובות לעובר חשוב שגם האישה תעבור בדיקות, כמו העמסת סוכר בשבוע ה-24 שתגלה אם יש לה סכרת הריון.

    לקראת סוף ההריון חשוב לעשות חיסון נגד שעלת, שהיא מאוד נפוצה בארץ ובדיקה בנרתיק שמזהה חיידק GBS.

    אם התשובה חיובית נותנים לאישה אנטיביוטיקה במהלך הלידה ואז התינוק שעובר בתעלה לא נחשף לחיידק.


    ד"ר אורי ארליך
    יילוד וגינקולוגיה
    ד"ר אורי ארליך הינו מנהל יחידת האולטרסאונד במחלקת מיילדות וגינקולוגיה בבית החולים מעיני הישועה. ד"ר ארליך מומחה למיילדות וגינקולוגיה ב-TLV מדיקל סנטר תל אביב. שימש כרופא בכיר ביחידת האולטרסאונד בבית החולים "ליס".

    להתייעצות עם ד”ר ארליך
    השאירו פרטים או חייגו
    077-8050154

      הנני מאשר את תקנון אתר
      יש לאשר את תקנון האתר

      תגובות