תיקון קרע בשרוול המסובב: הסוגים והטיפולים

למידע והתייעצות

להתייעצות עם ד"ר חובב
השאירו פרטים או חייגו
077-2306786

    הנני מאשר את תקנון אתר
    יש לאשר את תקנון האתר

    מדיקו > אורתופדיה

    קרע בגידי מפרק הכתף עלולים להתרחש בקרב צעירים ומבוגרים והסיבות לכך שונות ומגוונות. גידי הכתף או בשמם המקצועי גידי השרוול המסובב מתחברים בנקודות שונות למפרק הכתף ולכל אחד מהם יש תפקיד בביצוע תנועה אחרת של הכתף, כך שבמידה והגיד נפגע, זה פוגע בתפקוד הכתף והיחלשות המפרק, כיום באמצעות ניתוח ארתרוסקופי ניתן לתקן את קרע השרוול המסובב

    צפו בד"ר חובב מסביר על כך בראיון עם פרופ' קרסו בתכנית חיים בריא

    קרע באחד הגידים של השרוול המסובב יכול לגרום לכאבים ולהגביל את תנועת הכתף באופן משמעותי. במקרים בהם מדובר בקרע משמעותי במספר גידים, עם הזמן תיתכן גם שחיקת המפרק מה שעלול להוביל אף להחלפת המפרק.

    הסיבות לקרע בשרוול המסובב של הכתף

    שחיקה

    קרעים בגידי השרוול המסובב נחלקים לשני סוגים, בהתאם לגורם הקרע. הקרע הנפוץ יותר מתרחש על רקע שינויים ניווניים של הגידים. שכיחות קרע מסוג זה עולה עם הגיל והופכת לגבוהה מאד אצל בני שישים פלוס.

    הסיבה לכך בעיקר פעולות חוזרות ונשנות של תנועת הכתף ועומס על הכתף בעקבות אורח חיים – עבודה פיזית מאומצת, שגורמת לפגיעה בגיד ולקריעתו. בהקשר זה חשוב לציין גם את תסמונת הצביטה (Impingement Syndrome), מצב קליני בו גידי השרוול "נצבטים" או משתפשפים בשטח העצם. עקב כך נגרם גירוי, מתפתח תהליך דלקתי שבסופו של דבר עלול לגרום לקרע.

    תיקון קרע בשרוול המסובב בכתף

    טראומה וחבלה

    סוג זה של קרע מאפיין קבוצה של גילאים צעירים. מדובר בגיד בריא לחלוטין שעוד לא עבר שינויים ניווניים ניכרים ונקרע בעקבות חבלה או טראומה – נפילה על היד, חבלה בתאונת דרכים, הרמת משאות כבדים באופן פתאומי ועוד.

    במקרים כאלה, מאחר ומדובר בגיד שהו חיוני, הגישה הטיפולית שונה בתכלית והשאיפה היא להגיע לתיקון הקרע בהקדם.

    דרגות הקרע

    בנוסף לחלוקה של הקרעים על פי גורם, ישנה חשיבות מבחינת הגישה הטיפולית גם לחלוקה על פי דרגות הקרע – חלקי, מלא או מסיבי.

    קרע חלקי

    קרע בחלק מעוביו של הגיד, במקרה זה עדיין קיימים סיבי גיד המשכיים ומחוברים לראש הזרוע. ייתכן קרע חלקי בצד המפרקי (הפנימי) של הגיד או בצד החיצוני-בורסלי שלו.

    התסמינים העיקריים במקרה זה הם כאבים במהלך התנועה ולא החולשה וחוסר התפקוד של הכתף.

    קרע כזה נגרם לרוב על רקע ניווני אך ייתכן גם על רגע חבלה. קיים סיכון שקרע חלקי יכול להתפתח לקרע מלא והמצב יחמיר.

    פעמים רבות קרעים חלקיים מאובחנים באופן מקרי ולא תמיד יש לכך חשיבות קלינית. אם הקרע פחות ממחצית עובי הגיד, ניתן להתאים לו טיפול שמרני. במידה ומדובר בקרע חלקי משמעותי יותר, יש לשקול התערבות ניתוחית.

    קרע מלא

    במצב זה הגיד מתנתק לחלוטין מנקודת החיבור שלו, מה שמוביל לכאבים משמעותיים והגבלה של תנועה עם חולשה ברורה של פעולת הכתף.

    קרע מסיבי

    קרע המערב מספר גידים שנפגעו או קרע גדול וניתוק מוחלט של הגיד עם נסיגה משמעותית של הגיד מנקודת החיבור שלו לראש הזרוע. קרע מסוג זה גורם לבן אדם פגיעה ניכרת ביכולת התפקוד של הכתף, עד כדי מצב דמוי שיתוק של הכתף.

    אבחון קרע גיד השרוול המסובב

    הרופא יבקש לקבל מידע מפורט לגבי הכאבים – מתי התחילו, האם בעקבות חבלה כלשהי ומשך זמן התלונות. חשיבות רבה מיוחדת לגילו של המטופל, עיסוקו או רמת הפעילות הגופנית שלו.

    אם מדובר בבן אדם בעל אורח חיים פעיל או עובד למחייתו בהרמת משאות כבדים, ניקיון ותפקידים פיזיים אחרים, אלה יכולים להיות גורמים קריטיים.

    לרשותו של רופא מבחנים רבים המתאימים לאבחנה של קרע בגידי שרוול המסובב. באמצעותם ניתן לזהות את מיקום ואת חומרת הקרע ולפי כך להחליט על סוג טיפול – שמרני או כירורגי.

    בדיקה גופנית כוללת בין היתר בדיקת טווחי התנועה והשוואה לכתף הנגדית.

    כהשלמה של הבדיקה הגופנית וכדי להבין את רמת השחיקה של המפרק ואת אופן הקרע באופן חד משמעי, יבקש הרופא לבצע בדיקות נוספות: צילום רנטגן, בדיקות אולטרסאונד ובדיקות MRI ו-CT, בהתאם לצורך.

    קרע בכתף כאבים בכתף

    סוגי טיפול בקרע גיד שרוול המסובב

    סוג הטיפול נקבע בהתאם לתלונות ומגבלות המטופל, היקף הקרע לשיקול דעתו של הרופא להעדפות המטופל.

    במידה ומדובר בקרע על רקע ניווני וללא חבלה – ייעשה ניסיון של טיפול שמרני לפני הכל. טיפול שמרניי כולל בדרך כלל נטילת תרופות אנטי-דלקתיות, זריקות סטרואידים וטיפול פיזיותרפי.

    זה מאפשר להפחית מאד את הכאב ולהחזיר חלק ניכר מכושר התנועה שאבד. הטיפול השמרני מתאים גם במקרים של קרע מלא על רקע ניווני אצל מבוגרים מעל גיל 60.

    חסרון הטיפול השמרני – הוא לא מאחה את הקרע בגיד ולכן במידה ויש החמרה והטיפול השמרני נכשל, יש צורך לשקול התערבות וניתוח לתיקון הקרע.

    במקרים בהם מדובר במטופלים מבוגרים הסובלים מקרע מסיבי או קרעים ישנים שלרוב לא ניתן לתקן בניתוח, יש אפשרות להחליף את המפרק עצמו באמצעות שתל מכאני שמבטל את הצורך בגידים הקרועים – reverse shoulder.

    ישנה גם טכניקה להחדרת בלון שנועד לשמר את המפרק ולמנוע הידרדרות של המצב.

    במידה ומדובר בקרע מלא בגיל צעיר, על רקע חבלה, בדרך כלל בוחרים לדלג על הטיפול השמרני, כי המטרה היא לאחות את הגיד כמה שיותר מהר לפני שייפגע הוא עצמו והמפרק כולו.

    במקרים רבים הניתוח יכול להחזיר את המטופל לרמת תפקוד טרום הניתוח.

    ניתוח לתיקון השרוול המסובב

    הניתוח, שבעבר התבצע בשיטה פתוחה, היום לרוב מבוצע בשיטה ארתרוסקופית. הניתוח מתבצע בהרדמה מלאה, אורכו כ-60-90 דקות. דרך החתכים הקטנים סביב הכתף מוחדר סיב אופטי עם מצלמה ומכשירים כירורגיים נוספים. זה מאפשר לבצע הערכה מלאה ומדויקת ולפעול בהתאמה. במהלך הניתוח מוסרות הרקמות הדלקתיות, הגיד נתפר ומקובע מחדש. אם יש צורך מבוצע שיוף רקמת העצם שיכולה לגרום לקרע חוזר. תהליך זה נקרא "אקרומיופלסטיה" (Acromioplasty).

    ניתוח לתיקון השרוול המסובב בכתף

    ד"ר חובב תבור": "היום עם שיפור הטכנולוגיה ואמצעי התפירה בארתרוסרופיה התוצאות של הניתוח הן מצוינות ובנוסף בשיטת הארתרוסקופיה יש פחות סיבוכים כגון זיהומים וכדומה.
    יש פחות פגיעה במבנים נוספים שכן לא עוברים דרך השרירים ורקמות נוספות.
    המצלמה בארתרוסקופיה מאפשרת לראות את כל המפרק והגידים באופן מדוייק יותר ולפיכך לטפל גם בפציעות נלוות במידה ויש"

    סיכויי ההצלחה של הניתוח וצפי להחלמה

    ניתוח ארתרוסקופיה לתיקון קרע בשרוול המסובב נחשב לניתוח מוצלח ביותר עם למעלה מ-85 אחוזי הצלחה. מבחינת תהליך ההחלמה מדובר בתהליך שעשוי להימשך כשישה חודשים עד שנה וכולל פרק זמן עם קיבוע וסדרת טיפולים פיזיותרפיים.


    ד"ר תבור חובב
    כירורגיה אורתופדית
    ד"ר תבור חובב הינו מומחה לכירורגיה אורתופדית, בעל מרפאות בתל אביב וברחובות. מנהל היחידה לניתוח ארתרוסקופיה ופגיעות מפרקים וספורט בבית החולים קפלן, מנתח בבתי החולים אסותא ומרב. ד"ר חובב משמש כמדריך אקדמי, עוסק בהדרכה והוראת...

    להתייעצות עם ד"ר חובב
    השאירו פרטים או חייגו
    077-2306786

      הנני מאשר את תקנון אתר
      יש לאשר את תקנון האתר

      תגובות