ניתוח שחזור רצועה צולבת: הדרך לניתוח ושיקום מהיר

למידע והתייעצות

להתייעצות עם ד"ר חורב
השאירו פרטים
077-9966925

    הנני מאשר את תקנון אתר
    יש לאשר את תקנון האתר

    מדיקו > אורתופדיה

    מרבית ניתוחי הברכיים מבוצעים כיום בשיטה הזעיר פולשנית, לרבות ניתוחים מורכבים לשחזור רצועות צולבות. על ניתוח לשחזור רצועה צולבת בברך, ושיקום מהיר אחרי הניתוח נדבר עם ד"ר יוחנן חורב, מומחה בכירורגיה אורתופדית

    צפו בד"ר חורב מסביר על כך בראיון לתכנית בקו הבריאות

    מהן הרצועות הקיימות במפרק הברך?

    במפרק הברך קיימות למעשה ארבע רצועות עיקריות: שתי רצועות צידיות, שתפקידן לייצב את הברך במישור חזיתי ושתי רצועות צולבות, שתפקידן לייצב את הברך במישור קדמי-אחורי.

    קרע ברצועות הצידיות לרוב אינו דורשות טיפול ניתוחי והן ניתנות לטיפול באמצעות טיפולים שמרניים שונים. קרע ברצועה הצולבת האחורית היא בדרך כלל נדירה ולרוב גם לא דורשת התערבות ניתוחית.

    הפגיעה היותר שכיחה ומוכרת היא קרע ברצועה הצולבת הקדמית, והטיפול בה דורש במקרים רבים התערבות ניתוחית.

    מהם התסמינים של קרע ברצועה הצולבת הקדמית?

    התסמין האופייני של קרע ברצועה הצולבת הקדמית הוא מעידות חוזרות של מפרק הברך הנגרמות בדרך כלל בתנועה חדה בהליכה, ריצה או ניתור. מעידת הברך דומה לתחושה של קריסה בדריכה על אבן באופן לא צפוי בהליכה בחשיכה למשל.

    מעידת הברך מלווה בכאב חד ולעתים בתפיחות בדומה לתחושה באירוע החבלה המקורית שגרם לקרע ברצועה הצולבת. קיום מעידות חוזרות הוא למעשה הגורם העיקרי להחלטה על טיפול ניתוחי בקרע של הרצועה הצולבת הקדמית.

    האם קרע ברצועה הצולבת הקדמית מחייב טיפול ניתוחי?

    לא כל מקרה של קרע ברצועה הצולבת הקדמית מצריך ניתוח. התערבות ניתוחית נדרשת אך ורק כאשר המטופל סובל ממעידות חוזרות או שצפוי למעידות במידה ומעוניין לשוב לפעילות ספורט דינמית כגון כדור-רגל או כדור-סל.

    מעבר לכאבים ותחושת אי ביטחון שנגרמים בעטיין של המעידות החוזרות, הן גם גורמות גם לנזקים מצטברים ביתר מרכיבי מפרק הברך, המניסקוסים והמשטחים הפריקיים הסחוסיים. הניתוח לשחזור הרצועה הצולבת נועד למנוע נזקים אלה.

    כיצד מבוצע ניתוח לשחזור רצועה צולבת בברך?

    אומנם הקרע נגרם במקום מסוים ברצועה הצולבת, אך למעשה הנזק החבלתי נגרם לכל אורכה והיא נספגת במהלך הזמן.

    לכן ניסיונות בעבר לתקן את הקרע ברצועה על ידי תפירה ראשונית לא צלח והפתרון הוא שיחזור הרצועה על ידי שתל גיד. לכן הניתוח מכונה שיחזור ולא תיקון הרצועה.

    במהלך הניתוח נילקח גיד מאזור הברך של המנותח עצמו או מגיד שנילקח מבנק רקמות ומקובע לנקודות האחיזה המקוריות של הרצועה הצולבת בעזרת ברגים נספגים.

    לאילו גילאים מתאים הניתוח?

    הניתוח לשחזור הרצועה הצולבת קיים כבר 30 שנה, אך רק לאחר מספר שנים טכניקת הניתוח התפתחה עד לרמה שהבטיחה שיעור הצלחה טובים.

    למרות זאת עדיין ניתן לשמוע דעות לא עדכניות, גם בחוגים אורתופדים, על מרוכבות הניתוח לכאורה וספקות לגבי רמת הצלחתו, ולכן מיעדים את הניתוח רק למטופלים צעירים וספורטאים מקצועיים.

    המציאות שמדובר בניתוח זעיר פולשני, שמצריך יממת אשפוז בלבד ורמת הצלחה טובה, המאפשרת שיבה לפעילות ספורט מליאה בכל רמה.

    לכן, אין סיבה לא להציע ניתוח זה לכל מטופל ללא מגבלת גיל, שסובל מקרע ברצועה הצולבת עם ממעידות חוזרות, ומעוניין לשוב לפעילות ספורטיבית.

    בכירורגיה של מפרק ברך מבצעים ניתוחים יותר מורכבים ופתיחה כירורגית רחבה יותר, כגון ניתוח להחלפת מפרק ברך, גם במטופלים בתחום גילים מתקדם 70-80, לכן אין סיבה למגבלת גיל למטופלים מתאימים לניתוח שיחזור רצועה צולבת שהוא זעיר פולשני.

    כיצד נראה השיקום לאחר הניתוח?

    קיימת דעה מוקדמת לא עדכנית, סטיגמה, גם לגבי משך ומורכבות השיקום לאחר ניתוח שיחזור הרצועה הצולבת, שלכאורה מצריך פרוטוקול שיקום אינטנסיבי של מספר חודשים עם דירוג מתמשך בטווחי התנועה ובפעילות, מתוך חשש לחוסן השתל ונקודות האחיזה שלו.

    למעשה, בפעילות שגרתית מופעל על שתל הרצועה ונקודות האחיזה שלו כוחות קטנים לכן אין סיבה להגביל את מועד הדריכה וטווחי התנועה של מפרק הברך וניתן להסתפק בטיפול פיזיותרפיה של מספר שבועות בלבד שמבוסס בעקר על תרגול עצמי מודרך.

    במסלול שיקומי מקוצר זה המנותח שב לפעילות שגרתית תוך כשבועיים. השיבה לספורט מדורג בהתאם לרמת האינטנסיביות שלו.

    לסיכום:

    ניתוח לשחזור הרצועה הצולבת הוא ניתוח זעיר פולשני, עם מהלך שיקומי קצר, ללא מגבלת גיל במועמדים עם הטווייה מתאימה, שיעור הצלחה טוב מאוד ומבטיח שיבה לפעילות ספורטיבית מליאה.


    ד"ר יוחנן חורב
    כירורגיה אורתופדית
    ד"ר יוחנן חורב הינו מומחה לכירורגיה אורתופדית, מנהל יחידת הברך בבית חולים לניאדו, מנתח ברכיים במרכז רפואי הרצליה ואסותא רמת החייל. בעל ניסיון של כ- 32 שנה בניתוחי מפרק הברך, בהם ביצע אלפי ניתוחים בתחום...

    להתייעצות עם ד"ר חורב
    השאירו פרטים
    077-9966925

      הנני מאשר את תקנון אתר
      יש לאשר את תקנון האתר

      תגובות