ניתוחי עמוד שדרה מונחי נביגיציה ומחשב: הדור החדש

למידע והתייעצות

להתייעצות עם ד"ר ולן
השאירו פרטים או חייגו
077-996-6690

    הנני מאשר את תקנון אתר
    יש לאשר את תקנון האתר

    מדיקו > אורתופדיה

    בניתוחי עמוד שדרה, יש צורך בדיוק רב הן בשלב חשיפת אזור הניתוח על מנת לצמצם את הנזק לרקמות שסביב החוליות המנותחות, והן בעת מיקום המכשור והמשתלים בחוליות עמוד השדרה

    צפו בד"ר ולן מסביר על כך בראיון עם פרופ' קרסו בתכנית המילון הרפואי

    ניתוחי עמוד שידרה הראשונים

    כאשר החלו לבצע ניתוחי עמוד שדרה בתחילת המאה העשרים, לא היו בידי המנתחים אמצעי הדמיה יעילים, ולכן נדרשה חשיפה נרחבת של החוליות על מנת שהמנתח יידע בוודאות איזו חוליה הוא מנתח, וכן על מנת שיוכל לקבל מושג באיזה כיוון עליו למקם את המכשור בו הוא משתמש.

    כחלוף השנים השתפרו אמצעי ההדמיה אך לא היה קיים מכשיר המאפשר למנתח לדעת "בזמן אמת" היכן ממוקם המכשור או המשתל ביחס לחוליות עמוד השדרה.

    בתחילת שנות ה-80 של המאה שעברה החלו מנתחי עמוד השדרה לקבע חוליות באמצעות ברגים שהוחדרו לתוך החוליות, ועל מנת שלא לגרום לפגיעה בחוט השדרה או בכלי דם הסמוכים אליו, הם השתמשו במכשור ידני שהוחדר לחוליה באופן "עיוור".

    הבורג הוכנס כשהם מסתמכים על מיומנותם ויכולתם לחוש את מרקם החוליה באמצעות המכשור, על מנת לא לחרוג מנתיב הרצוי ולגרום לפגיעה עצבית.

    מהם הסיבות לניתוחים חוזרים בעמוד השדרה?

    כחלוף השנים וככל שטכניקה ניתוחית זו קנתה את מקומה כדרך הטיפול העיקרית והטובה ביותר במחלות כירורגיות של עמוד השדרה, נוכחו המנתחים לדעת שאף בידיים הטובות ביותר כ-10% מהברגים אינם ממוקמים בעמדה נאותה, ויש להחליפם באותו הניתוח או בניתוח חוזר.

    כמו כן, ככל שעלה מספר הניתוחים החוזרים התברר כי בניתוח חוזר קיים קושי טכני ניכר עקב השינויים במבנה האנטומי, והפוגעים ביכולת ההתמצאות של המנתח.

    מהי הטכנולוגיה החדשה בניתוחי עמוד שידרה?

    על מנת להשיג מיקום מדויק של ברגי הקיבוע, תוך חשיפה מזערית של החוליות המנותחות, פותחו מערכות המאפשרות ניווט תוך ניתוחי מונחה מחשב בדרך הדומה לזו שלווייניי מערכת ה-GPS מאפשרים ניווט בנהיגה בכביש.

    מהו אופן ביצוע הניתוח בעמוד השדרה באמצעות מנווטי מחשב?

    על מנת להשתמש במערכת הניווט, המנתח מרכיב על עמוד השדרה "מסגרת ייחוס", ומבצע  בדיקת CT עמוד שדרה לאזור המנותח, טרם שהוא מתחיל בניתוח, אך לאחר שהמנותח כבר הושכב על שולחן הניתוחים.

    תמונת ה-CT מועברת כקובץ דיגיטלי למחשב הניווט, כך המחשב "יודע" היכן נמצא כל חלק בעמוד השדרה ביחס למסגרת "הייחוס", וכך גם לגבי כל מכשיר בו נעשה שימוש בניתוח שעליו מורכבת מסגרת "ייחוס".

    את מיקום המכשירים בחלל ביחס לעמוד השדרה קוראות שתי מצלמות, שבאמצעות הצלבת התמונה המתקבלת מהן יודע מחשב הניווט להציג את מיקום המכשיר בו נעשה שימוש בניתוח ביחס לתמונת ה-CT המוצגת על מסך לפני המנתח.

    מנתח העושה שימוש במערכת ניווט מונחית מחשב יכול לבצע את הניתוח בחתך קטן יותר וכך להפחית את הנזק לשרירי הגב, תוך מיקום מדויק ויעיל יותר של הברגים ולהבטיח את הצלחת הניתוח.

    בניתוחים חוזרים השימוש במערכת מקצר משמעותית את זמן הניתוח, ומפחית את הסיכון לפגיעה עצבית.

    מהם יתרונות הניתוח באמצעות מערכת הניווט?

    השימוש במערכת ניווט מונחית מחשב מפחית את סיכוני הניתוח ומקצר אותו, אך על מנת להשתמש בה המנתח צריך להכיר היטב את הטכניקה הידנית הבסיסית, שכן אין תחליף לגורם האנושי.

    מנתח מיומן יוכל לזהות מיד מצבים בהם מערכת הניווט סטתה מנתיב עקב תזוזת "מסגרת הייחוס" או כל תקלה אחרת, וכך למנוע נזק בלתי הפיך ולתקן את התקלה טרם שאירע נזק משמעותי.


    ד"ר גד ולן
    כירורגיה אורתופדית
    ד"ר ולן הינו מנהל היחידה לניתוחי עמוד שדרה בבית החולים לניאדו, ומנתח בבתי החולים אסותא ומרכז רפואי הרצליה. ד"ר ולן מציג דרך קבע את עבודתו ומחקריו בכנסים מדעיים בארץ ובעולם. בנוסף לכך, הוא פרסם מספר רב...

    להתייעצות עם ד"ר ולן
    השאירו פרטים או חייגו
    077-996-6690

      הנני מאשר את תקנון אתר
      יש לאשר את תקנון האתר

      תגובות