למה לא כדאי לדחות ניתוח להחלפת מפרקים

למידע והתייעצות

להתייעצות עם ד”ר בנקוביץ’
השאירו פרטים או חייגו
077-2305047

    הנני מאשר את תקנון אתר
    יש לאשר את תקנון האתר

     

    מדיקו > אורתופדיה

    ניתוחי החלפות מפרקים נחשבים כיום לניתוחים הבטוחים והמוצלחים בזכות הטכנולוגיות החדשות המאפשרות להגיע לרמת דיוק גבוהה ושיקום מהיר

    צפו בד"ר ואדים בנקוביץ' מתראיין על כך בתוכנית סטטוסקופ

    פתאום אי אפשר לקום מהספה

    שחיקת הסחוסים במפרקי הברך והירך היא תופעה נפוצה מאוד בגיל השלישי. לפעמים נגרמת השחיקה כתוצאה ממחלות מפרקים (ולעתים זאת תוצאה של בלאי טבעי של החיים והזדקנות רקמות הסחוס (אוסטאוארתריטיס), כמו שאר תהליכי הזדקנות הגוף.

    גם ספורטאים וצעירים בעלי נטיות תורשתיות ואחרות עלולים לסבול מהתופעה.

    השחיקה נעשית בהדרגה ומתבטאת בכאב ובמגבלה בתנועות, שהולכים ומחמירים עם השנים – עד שיום בהיר אחד פתאום מגלים שכבר אי אפשר לקום מההכיסא בלי להיאחז בידיות, שעדיף כבר לא להתיישב על ספה נמוכה כי להתרומם ממנה יהיה סיוט, שכל עלייה וירידה במדרגות הופכות למשימה כמעט בלתי אפשרית, שלא לדבר על טיולים (בהתחלה נעזרים במקל, אחר כך מוותרים ונשארים בבית), ריקודים ופעילויות גופניות אחרות.

    באופן טבעי ומובן, הנטייה היא לפנות בראש ובראשונה לטיפולי פיזיותרפיה וכן להיעזר בתרופות ובזריקות.

    לעתים, רק כאשר הכאבים כבר בלתי נסבלים – אפילו במצב נייח של שכיבה במיטה, למשל – וכאשר שום טיפול לא מביא מזור, עוברת בראש המילה ניתוח.

    אלא שלנוכח היתרונות הרבים של הניתוחים הספציפיים האלה של השתלות מפרקים, כדאי לשקול אותם עוד לפני שאיכות החיים נפגעת ללא היכר.

    ד"ר בנקוביץ: "החלפה של מפרק ברך ומפרק ירך אלו ניתוחים שארגון הבריאות העולמי הגדיר כניתוחים מוצלחים ביותר וככאלה המשפרים את איכות החיים"

    עוד מוסיף ד"ר בנקוביץ: "אנחנו מדברים על אחד הניתוחים הבטוחים ביותר בתחום הכירורגי בכלל. אחוזי ההצלחה מאוד גבוהים והסיכונים נמוכים.

    מטופלים מדווחים על שיפור אפילו ימים בודדים אחרי הניתוח. כעבור שבועות אחדים, בביקור הראשון אצלנו אחרי הניתוח וכשהם עדיין בתהליך השיקום, רוב המטופלים אומרים שהשיפור כל כך דרמטי, שאם היו יודעים על כך לפני כן הם היו מקבלים את ההחלטה הרבה יותר מוקדם.

    הניסיון לדחות את הניתוח הוא טבעי, אבל מוביל לצערנו למצב שאנשים מגיעים לניתוח בגיל מבוגר יותר, עם מסת שרירים נמוכה יותר, יכולת תפקוד ואפילו סיבולת לב-ריאה פחות טובים".

    בזכות הטכנולוגיה: עמידות ורמת דיוק מקסימליים

    כ-18 אלף ניתוחים להחלפת מפרקים מתבצעים בישראל מדי שנה, ולנוכח החידושים הטכנולוגיים בתחום המספרים עולים בכל שנה.

    בניתוחים להחלפת מפרקים מדובר כיום בטכנולוגיות דיגיטליות. בניתוח להחלפת מפרק ברך לדוגמה, מבצעים בעזרת זרוע רובוטית או מערכת ניווט (נוויגציות) מדידות ושחזור תלת-מימדי של השתל, ממש כמו ניתוח וירטואלי על מסך המחשב.

    השימוש באמצעים מתקדמים אלו מוביל לדיוק בביצוע הניתוח ברמה כזאת שאפילו עין של מנתח מאוד מנוסה לא יכולה להגיע אליה.

    את הניתוח יבצע הרופא המנתח בעצמו, כאשר המערכת מגבה אותו בכל פעולה.

    ההתקדמות בשנים האחרונות חלה גם בשתלים עצמם.

    בזכות הנדסת חומרים וכניסת חומרים מתקדמים לתעשייה, השתלים מעוצבים ועמידים יותר לשחיקה ומאפשרים חזרה לתפקוד בטווח מלא ותקין לאורך שנים רבות.

    יתרון נוסף בחדשנות הטכנולוגית, מעבר לדיוק המקסימלי, הוא שיקום והחלמה מהירים יותר בהשוואה לטכנולוגיות שגרתיות.

    קמים על הרגליים כעבור שעתיים

    במהלך הניתוח משתמשים בטכניקות ניתוחיות זעירות, שמאפשרות חתך קטן ללא פגיעת שרירים.

    התוצאה היא ניתוח קצר, של פחות משעה, עם החלמה מאוד מהירה. הקימה הראשונית אחרי הניתוח נעשית שעתיים-שלוש אחרי ההרדמה (כללית או אזורית) והמטופל מסוגל כבר לדרוך באופן מלא על הרגל ולהתהלך במחלקה.

    כבר ביממה הראשונה, כלומר פחות מ-24 שעות אחרי הניתוח, רוב המטופלים יכולים להשתחרר הביתה.

    רובם מדווחים שכבר בימים הראשונים היו מסוגלים לתפקד באופן עצמאי בתוך הבית – לקום מהמיטה, ללכת לשירותים, למקלחת, למטבח – ושלא היו זקוקים לעזרה מתמדת.

    "רוב המטופלים אומרים שהפחד שלהם הוא לא מהניתוח עצמו אלא בעיקר מתקופת השיקום וההחלמה", מציין ד"ר בנקוביץ. "הרבה פעמים אנשים שואלים אותי כמה זמן הם צריכים להיות מרותקים למיטה או לכיסא גלגלים לאחר הניתוח, וכשאני מספר שאחרי שעתיים לא רק שהם יכולים לקום, אלא חייבים לקום כחלק מתוכנית ההחלמה, חלקם לא מאמינים. בשום שלב אנחנו לא משתמשים בגבס או מקבע אחר לרגל המנותחת. אנחנו מבקשים להפעיל אותה, לקום ולדרוך באופן מלא".

    ממזערים את רמות הכאב למינימום האפשרי

    למפרק הירך יש גישות סטנדרטיות ומקובלות – כמו גישה קדמית, גישה אחורית וגישה צדדית.

    בשנים האחרונות אימצו ופיתחו את השיטה העליונה, שמאפשרת לגשת למפרק בין השרירים בלי לנתק אותם, בלי לפגוע בקופסית המיפרק, ששומרת על רמות דימום נמוכות ובכך מאפשרת החלמה תוך כדי כאב ברמה נמוכה, חזרה מהירה לתפקוד, קימה מיידית מהמיטה תוך כדי אפשרות דריכה, הליכה, עלייה במדרגות, וישיבה בכיסא רגיל – ללא כאב משמעותי.

    עם זאת, ההתאמה של שיטת הניתוח נעשית כמובן באופן פרטני על פי צורכי המטופל, גילו ומצבו הרפואי.

    כמו כן, לאחרונה אף פיתחו "פרוטוקול כאב", שמבוסס על שילוב של תרופות מקבוצות שונות, שמאפשר לתקוף את הכאב מכמה זוויות.

    הטיפול בכאב מתחיל עוד לפני הניתוח, עם תרופות שמעלות את סף הכאב ומורידות את עוצמתו.

    לאחר הניתוח הטיפול ניתן בשילוב של תרופות משככות כאב מסוגים שונים.

    השיטה הזו מאפשרת לאנשים לחזור לשגרה בזמן הקצר ביותר.

    מחזירים את החיוך לפנים

    מטופלים שעברו את הניתוחים חוזרים לשגרה מלאה כעבור ארבע-שש שבועות בממוצע.

    את כל הפעולות היומיומיות הם יכולים שוב לבצע מבלי לתת עליהן את הדעת. הם חוזרים לטייל, לרקוד, לרוץ, ולהיות פעילים כפי שהיו לפני שהחלו הכאבים, ובעיקר חוזרים לחייך.


    ד"ר ואדים בנקוביץ'
    כירורגיה אורתופדית
    ד"ר ואדים בנקוביץ' הינו מייסד ומנהל מרכז יונתן לבריאות המפרק והגב בביה"ח אסותא, מומחה בכירורגיה אורתופדית, מנהל היחידה להשתלות מפרקים במרכז הרפואי האוניברסיטאי סורוקה. ד"ר בנקוביץ' מנתח בגישות זעירות לשחזור מפרקים תוך שמירת שרירים, הקטנת...

    להתייעצות עם ד”ר בנקוביץ’
    השאירו פרטים או חייגו
    077-2305047

      הנני מאשר את תקנון אתר
      יש לאשר את תקנון האתר

       

      תגובות