הצצה מקרוב: ניתוח רובוטי להחלפת ברך

למידע והתייעצות

להתייעצות עם פרופ’ הרמן
השאירו פרטים או חייגו
077-7299909

    הנני מאשר את תקנון אתר
    יש לאשר את תקנון האתר

    מדיקו > אורתופדיה

    בכל שנה נערכים בישראל אלפי ניתוחים להחלפת ברך, בעיקר בקרב מבוגרים מעל גיל 60 הסובלים משחיקה של מפרק הברך. בשנתיים האחרונות, מבוצעים ניתוחים אלה גם בתמיכה רובוטית, המיועדת לסייע למנתח ולהבטיח רמת דיוק מרבית בביצוע ובתוצאות הניתוח. שיטת הניתוח הרובוטי להחלפת ברך גם מסייעת בהחלמה מהירה מהניתוח ובחזרה מהירה של המטופל לשגרה לאחר הניתוח

    פרופ' אמיר הרמן, מומחה לניתוחי מפרקים ומנהל המחלקה האורתופדית בבית החולים קפלן, בליווי צוות התוכנית 'סטטוסקופ' בערוץ רשת 13, מסביר את תהליך הניתוח דרך סיפורן של שתיים מן המטופלות שלו שהחליטו לעבור את הניתוח הרובוטי

    באילו מקרים נכון ללכת לניתוח החלפת ברך?

    ניתוחי החלפת ברך שכיחים כאמור, בעיקר בקרב מבוגרים מעל גיל 60, לרוב בגין שחיקה של מפרק הברך.

    בדומה למטופלות של פרופ' הרמן, מרבית המטופלים הבוחרים באפשרות הניתוח להחלפת ברך, עושים זאת כאשר נוצרת פגיעה משמעותית בתפקוד היומיומי, או כאשר נוצר קושי בהליכה, לרוב מלווה בכאבים חזקים.

    "אם את לא יכולה ללכת וסובלת המון", כפי שמתארת זאת אחת ממטופלותיו של פרופ' הרמן, "את הולכת לניתוח. זה הפתרון היחיד, לא נשאר משהו אחר".

    לדברי המטופלת, גם טיפולי הפיזיותרפיה וטיפולים אחרים שהוצעו לה, לא הועילו ולכן החליטה לעבור את הניתוח.

    על חוויית הניתוח הקל מספרת המטופלת "נכנסתי לניתוח בשעה שלוש וחצי בצהריים, התעוררתי בשעה שש להתאוששות ולמחרת בבוקר כבר הלכתי על הרגל". 

    רחל הנדלי: "אני ממליצה לכל מי שרוצה, וחייב לעשות את הניתוח הזה, שיעשה! כי מאז הניתוח, איכות חיי השתפרה מאוד".

    כיצד פועל הרובוט בניתוח החלפת ברך?

    הרובוט הוא למעשה סטנד ועליו מותקן מסך גדול והתקן בעל שתי עיניות, דרכן "רואה" הרובוט את הניתוח עצמו, לרבות את הרגל, את כלל המכשירים המעורבים בניתוח ואת מיקומם המדויק בכל רגע נתון.

    על גבי המסך מבוצעת ההתקשרות בין המנתח ובין הרובוט בהתאם לתכנית ניתוח שנקבעה מראש לחיתוך העצמות והתקנת התותב.

    באמצעות מכשיר הדמיה נייד, יוצר המנתח הדמיה תלת ממדית של הברך, כך שכעת יש בידי הרובוט את המבנה המדויק של הברך ואת תכנית הפעולות הכירורגיות הנדרשות בה.

    בהתאם לכך, לאורך הניתוח דואג הרובוט לכך שהמנתח לא יחרוג מגבולות הגזרה שהוגדרו בתכנית הניתוח.

    מטרת הניתוח היא להחליף את העצם הבריאה שהייתה במפרק לפני השחיקה, במשתל, שמעניק לברך תנועה יותר טבעית לאחר הניתוח עם שביעות רצון של המטופל בטווח הארוך.

    בזכות הניתוח הרובוטי, יכולים המטופלים ללכת על רגליהם ולמעשה להשתחרר לביתם כבר ביום שלמחרת הניתוח. הצורה בה נערך הניתוח ברמת הדיוק הגבוהה, מאפשרת להפחית מאוד את הכאבים בניתוח עצמו ולאחריו.

    ואכן, שתי המטופלות של פרופ' הרמן, שעברו ניתוח החלפת ברך שני (בברך השנייה), מעידות שכבר לאחר הניתוח יכלו להיכנס לשנת לילה רגועה וכבר למחרת בבוקר, כ-15 שעות לאחר הניתוח, עמדו על רגליהן, התהלכו ואף ירדו ועלו במדרגות ללא כאב.

    מבחינת שתי המטופלות של פרופ' הרמן, אין בכלל שאלה – עבור מי שמתקשה ללכת וסובל מכאב, אין מה לפחד וכדאי מאוד לעבור את הניתוח, לשפר את איכות החיים ובעצם לחזור לחיים.


    פרופ' אמיר הרמן
    כירורגיה אורתופדית
    פרופ' אמיר הרמן הינו מומחה לכירורגיה אורתופדית, מנהל מרפאה פרטית בגבעתיים. פרופ' הרמן מבצע ניתוחי החלפת ברך בטכניקה קינמטית ובטכניקה מכאנית. כמו כן, מבצע ניתוחי החלפות מפרק ירך בגישה קדמית ובגישה אחורית.

    להתייעצות עם פרופ’ הרמן
    השאירו פרטים או חייגו
    077-7299909

      הנני מאשר את תקנון אתר
      יש לאשר את תקנון האתר

      תגובות

      • דליה 17 באוקטובר 2021 12:04

        כמה זמן תקופת ההחלמה?

         הגב

        1. מערכת מדיקו 11 בנובמבר 2021 14:19

          תקופת ההחלמה נמשכת בין חודש לשלושה חודשים.
          אין לראות בכתוב תחליף לייעוץ רפואי ויש לפנות לרופא המטפל.

           הגב