העתיד כבר כאן: ניתוח החלפת ירך

למידע והתייעצות

להתייעצות עם פרופ' דרקסלר
השאירו פרטים או חייגו
077-9978655

    הנני מאשר את תקנון אתר
    יש לאשר את תקנון האתר

    מדיקו > אורתופדיה

    לפני כמה שנים זה היה נשמע כמו מדע בדיוני. היום הרובוט הוא חברו הטוב ביותר של הרופא בחדר הניתוח, ומסייע לו לדייק ולהגיע לתוצאות מעולות בהחלפת מפרק הירך ובחזרת המטופל לשגרת חייו במהירות

    צפו בפרופ' מיכאל דרקסלר מסביר אודות הניתוח החדשני

    כאבים במפרק הירך בעת הליכה, פעילות ואפילו בזמן מנוחה הם מנת חלקם של רבים. ניתוח החלפת מפרק ירך משיב למטופל את יכולת התנועה, הניידות ובכלל את איכות חייו.

    פרופ' מיכאל דרקסלר, מומחה בכירורגיה אורתופדית ובהחלפות מפרקי ברך וירך בבית החולים רפאל מסביר על הניתוח החדשני בעזרת רובוט.

    למי מיועד ניתוח החלפת ירך רובוטי?

    פרופ' מיכאל דרקסלר: "למי שסובל מכאבים ומשחיקה במפרק הירך, באופן שפוגע באיכות חייו ומגביל את פעילותו. הניתוח יאפשר לאותו אדם לשוב לפעילות גופנית בדומה לפעילות שהיה רגיל אליה לפני הניתוח. בישראל זהו הרובוט היחידי לניתוח מסוג זה".

    מהו ניתוח החלפת ירך בשיטה רובוטית?

    חשוב להבהיר, הניתוח מבוצע על ידי המנתח, הרובוט הוא רק כלי שמטרתו לסייע. אחרי שמזהים את הבעיה, מסמנים את הרגל המיועדת לניתוח ומסבירים למטופל את התהליך. בעזרת מחשב מציגים הדמייה של המצב הקיים ושל התוצאה הצפויה אחרי הניתוח. זהו שלב חשוב המאפשר לתכנן מראש ומבטיח תוצאות מדויקות ומאוזנות.

    הטכנולוגיה ממשיכה גם לחדר הניתוח עצמו, בו נעזר פרופ' דרקסלר בזרוע רובוטית לביצוע החיתוך ולבקרה מלאה במהלך הפרוצדורה.

    איך הרובוט מסייע במהלך הניתוח עצמו?

    הרובוט מסמן את "גבולות הגזרה", וננעל על הזווית שתוכננה בתוכנית המקדימה לניתוח. כך ניתן לבצע את הפעולה הניתוחית מבלי לחרוג מהגבולות שנקבעו בתנאים האופטימליים על המחשב. אם משום מה נגרמת חריגה מהתוכנית שנקבעה מראש, הפעילות הרובוטית מופסקת.

    מה החידוש בניתוח החלפת ירק באמצעות רובוט לעומת הניתוחים שהיו נהוגים בעבר?

    הניתוח מבוצע על ידי המנתח, הרובוט הוא רק כלי, אבל ההשפעה שלו בסופו של דבר מתבטאת בשיקום המהיר, המתאפשר הודות לשימוש בעזרים תוך-ניתוחיים ואף מאפשר בחירה בהרדמה חלקית של חצי גוף (ספיניאלית) כל אלה, מתרגמים מבחינת המטופל להתאוששות מהירה יותר ואפשרות לחזור לפעילות מיידית לאחר הניתוח.

    איך מתנהל תהליך השיקום מהניתוח?

    המטופל עטוף ומלווה לכל אורך הדרך, מסבירים לו על התהליך כולו והוא מקבל את כל המידע להבנת מהלך הניתוח וכיצד לבצע פעולות תנועתיות נכונות אחריו.

    אם בעבר לאחר הניתוח המטופלים נזקקו למספר שבועות אשפוז ומבית החולים הם הופנו לשיקום ארוך, היום בזכות הטכנולוגיה המטופל משוחרר לביתו עוד ביום הניתוח או יום למחר וזוכה לחופש תנועה וניידות עצמית כמעט מיד.

    כל אלה תורמים לשיקום מהיר ולתחושת בטחון ושלווה בקרב המטופלים.

    כיצד יודעים איזה ניתוח לבחור?

    ההחלטה בדיוק מה נכון משתנה ממטופל למטופל ותלויה במספר משתנים. כאן נכנס הניסיון והידע של רופא מומחה, והחלטותיו מבוססות על מאפייני המנותח והצורך.

    עליו להביא במכלול השיקולים  את המידות השונות של המשתל, זוויות ניתוחיות שונות שיתאימו למבנה וצורת העמידה, הקימה והתנועה של המטופל וכיצד אלה משפיעות על עמוד השדרה ואזור האגן.

    לכן, נעשה שימוש בתוכנות מחשוב ובהדמיה תלת-ממדית, המספקת זווית טובה ביותר ומאפשרת לרופא לדייק לכל מטופל ומטופל באופן אישי כך שהמפרק ימוקם בצורה הטובה ביותר.

    האם החלפת מפרק ירך מהווה פתרון לאורך זמן?

    המשתלים החלופיים מתאימים לשנים ארוכות, הם עמידים למשך דור כמעט, כ 25-20 שנים, בדרך כלל, גם אחרי פרק זמן זה, אין צורך בהחלפת המשתל כולו, אלא רק חלקים ממנו.

    המשתל עצמו מודולרי, כשהחלק הארי של הירך קבוע והוא עמיד לכל תקופת החיים. החלק הפנימי, נוסף, ועשוי פלסטיק ובעל ראש קרמיקה, וחלק אחר של האגן שעשוי ממתכת שלעיתים  יש צורך להחליפו לאחר עשרות שנים.

    מניסיונו של המנותח דניאל נאור:

    דניאל נאור סבל מכאבים במפרק ירך שמאל, בעת הליכה למרחקים קצרים ובעת מנוחה עד שהגיע לניתוח ירך רובוטי. הוא אחד המטופלים הראשונים בארץ שחוו את הניתוח בעזרת רובוט.

    "צלעתי זמן רב, קשה היה לי ללכת ולעמוד עמידה ממושכת, הכאב התמקד במפרק הירך ולעיתים הקרין כלפי מטה. בעבר ניסיתי לטפל בבעיה בעזרת טיפולים אלטרנטיביים שונים, כמו דיקור ועיסויים למיניהם שלא הביאו להטבה בכאב".

    מטרתו של נאור, לאחר פרק זמן של שלושה עד שישה חודשים ממועד הניתוח היו לשוב לשגרה: "אני רוצה לשוב לפעילות ספורטיבית, ללכת כמו שצריך ללכת, אפילו לשוב ולהתאמן באימוני ספינינג" ללא כאבים ומבלי לאבד את עצמאותו בשיקום מתמשך.


    פרופ׳ מיכאל דרקסלר
    כירורגיה אורתופדית
    פרופ' מיכאל דרקסלר הינו מומחה לאורתופדיה והחלפות מפרקים ברך וירך בשיטה חדשנית עם החלמה מהירה. מנהל המערך להחלפות מפרקים והמחלקה האורתופדית בבית חולים האוניברסיטאי אסותא אשדוד. לפרופ' דרקסלר ניסיון רב בהוראה פרונטלית וקלינית של סטודנטים,...

    להתייעצות עם פרופ' דרקסלר
    השאירו פרטים או חייגו
    077-9978655

      הנני מאשר את תקנון אתר
      יש לאשר את תקנון האתר

      תגובות

      • אסנת 16 באוגוסט 2022 20:35

        פרופ' דרקסלר- מנתח משכמו ומעלה (לאחר 2 ניתוחי החלפת מפרק ירך שבוצעו על ידו!)

         הגב

        1. פרופ׳ מיכאל דרקסלר 30 במאי 2023 16:32

          מעריך זאת מאוד

           הגב