החלפת מפרק ברך בהנחיית מחשב: לדיוק מירבי ומותאם אישית

למידע והתייעצות

להתייעצות עם ד"ר בורשטין
השאירו פרטים או חייגו
077-9967178

    הנני מאשר את תקנון אתר
    יש לאשר את תקנון האתר

    מדיקו > אורתופדיה

    אנשים רבים באוכלוסיה סובלים משחיקה ניוונית (אוסטוארטרוזיס) במפרק הברך. שחיקת סחוסי הברך הינה תהליך פרוגרסיבי ופעמים רבות פוגע משמעותית ביכולת התפקוד הבסיסית

    צפו בד"ר בורשטין מסביר על כך בראיון לתכנית בקו הבריאות

    כאשר איכות החיים נפגעת משמעותית נוכח שחיקת הברך, כאשר פעילות בסיסית כהליכה ועמידה הופכת קשה ומכאיבה, וכאשר טיפולים שמרניים כשלו לשפר תפקודו של הסובל שחיקת מפרק הברך, נשקלת אפשרות ניתוח להחלפת הברך.

    איך התקדמה הרפואה בנוגע לניתוחי החלפת מפרק ברך לאורך השנים?

    ניתוח להחלפת מפרק הברך נעשה כבר עשרות שנים.

    למרות התפתחות טכנולוגית, שיפור בעמידות ואיכות המשתלים עצמם, ההתקדמות בהבנתנו את תפקוד, מבנה ותנועת הברך, ולמרות שיפור מתמיד ביכולתנו לבצע ניתוח החלפת הברך, עדיין כ- 15-20% מהמטופלים שעוברים החלפת מפרק הברך אינם מרוצים דיים מהניתוח, וזה לא ענה לציפיותיהם.

    עובדה זו שחלק משמעותי מהמטופלים העוברים ניתוח זה ואינם מרוצים מהווה בסיס לשאיפה מתמדת לחיפוש והבנה כיצד לשפר התהליך הניתוחי בהחלפת הברך, משלב ההכנה והתכנון הניתוחי, דרך הוצאת תכנית הניתוח בצורה מדויקת ותואמת התכנון הקדם ניתוחי, ולבסוף תיעוד פרטני של כל הניתוחים באופן שיאפשר בידוד הגורמים הנעשים בניתוח ומשפיעים על שביעות רצון המטופלים כך שניתן יהיה להפחית שיעור חוסר שביעות הרצון מניתוח זה.

    אנשים שונים בנויים שונה, ולכל אחד מאיתנו ברך עם אנטומיה מעט שונה.

    אנו מאמינים כי אם נכיר שוני זה לפני הניתוח, נוכל לתכנן ניתוח המתאים לברך ספציפית, לבצע חיתוכי הניתוח ואיזון הברך בניתוח לפי האנטומיה של הברך המסוימת שמנותחת, נשפר תוצאת הניתוח ושביעות הרצון של המטופלים.

    לאחרונה נרכשה מערכת ניווט ממוחשבת לניתוחי החלפת ברכיים בשיבא תל השומר.

    מהי מערכת הניווט הממוחשבת לניתוחי החלפת ברכיים?

    מערכת ממוחשבת זו מאפשרת לנו המנתחים לבצע למעשה הכנה, תכנון ביצוע ותיעוד החלפת מפרק הברך באופן מדויק ביותר.

    ייחוד מערכת ממוחשבת זו מאפשר למנתח לקבע סמנים בברך המנותח לפני תחילת הניתוח, מחשב המערכת מזהה סמנים אלו, בונה באופן דיגיטלי את  אנטומיית הברך ,תנועתה, ומתח הרצועות העוטפות אותה.

    לאחר שנרכשה אנטומית הברך הספציפית על ידי מחשב המערכת, כל שלב בניתוח מונחה על ידי המחשב, המערכת מאפשרת חיתוכים בדיוק של חצי מעלה, אך חשוב מזה מערכת זו מאפשרת לנו המנתחים לדעת לפני ביצוע החיתוך עצמו כיצד תנוע הברך ואיזה מידת יציבות תהיה בטווחי הברך.

    המנתח יכול בכל שלב לבדוק משמעות שינוי של מילימטר או מעלה בחיתוך לפני ביצוע החיתוך עצמו.

    למדריך "ניתוח להחלפת מפרק ברך" הכולל מחירים, סוגי משתלים וניתוחים

    בכל שלב ניתן לבדוק תוצאת החיתוך ולבצע שינויי במידת הצורך.

    מנתחים שונים מבצעים החלפת מפרק הברך לפי פילוסופיות ניתוחיות שונות, בכל טכניקות הניתוח מעוניין המנתח להוציא לפועל את תכנית הניתוח באופן מדויק, ולדעת בכל שלב שאכן תכנונו בוצע.

    מערכת הניווט הממוחשבת שנכנסה לשימוש לאחרונה מאפשרת בדיוק זאת.

    אך למערכת זאת אלמנטים אחרים אשר הינם משמעותיים ביותר לאופן ההתייחסות ההבנה וביצוע ניתוחי החלפות המפרקים.

    היום אנו מתכננים כל ניתוח לפי האנטומיה המדויקת והספציפית של אותו מטופל, מערכת ממוחשבת זו מאפשרת לנו להוציא לפועל את תכנית הניתוח ולבדוק עצמנו בכל שלב בניתוח לפני ביצועו וכך למנוע שגיאות שבעבר לא יכולנו לזהות.

    מעבר ליתרונות התכנון וביצוע הניתוח, בתום הניתוח קיים תיעוד מדויק לטווחי הברך, ציר הברך, זוויות חיתוכים ואיזון הרקמות, וכך ניתן לבחון באופן רפואי -מדעי ולברר משמעות כל אלו על שביעות רצון המטופל.

    אין ספק שמערכת זו מאפשרת ומכריחה אותנו המנתחים לתכנן ולבצע מדויק יותר הניתוח, לבדוק עצמנו בכל שלב בניתוח, לתעד ולחשוף טוב יותר אחר הניתוח את הסיבות להצלחה או כשל בשביעות רצון המטופל.


    ד"ר גדעון בורשטין
    כירורגיה אורתופדית
    ד"ר גדעון בורשטין הינו מומחה לכירורגיה אורתופדית, מנהל היחידה להחלפת מפרקים במערך האורתופדי בבית החולים שיבא תל השומר ובעל מרפאה פרטית ברמת החייל.

    להתייעצות עם ד"ר בורשטין
    השאירו פרטים או חייגו
    077-9967178

      הנני מאשר את תקנון אתר
      יש לאשר את תקנון האתר

      תגובות