תתחילו לרוץ: החידושים הטכנולוגים בניתוחי החלפת מפרק ברך וירך

למידע והתייעצות

להתייעצות עם ד”ר בנקוביץ’
השאירו פרטים או חייגו
077-2305047

    הנני מאשר את תקנון אתר
    יש לאשר את תקנון האתר

    מדיקו > אורתופדיה

    החידושים והטכנולוגיות פורצות הדרך בתחום ניתוחי החלפות המפרקים של השנים האחרונות הפכו את ההליכים הניתוחיים והשיקומיים לפשוטים וקצרים. גם ככה היה מדובר באחד הניתוחים הבטוחים בעולם, המשפרים באחוזים גבוהים את איכות החיים, אז עכשיו על אחת כמה וכמה

    צפו בד"ר ואדים בנקוביץ' מתראיין על כך לתכנית סטטוסקופ

    בשורה מצוינת לכל מי שסובל מכאבי מפרקים בלתי פוסקים: בזכות חידושים טכנולוגיים בתחום שאינו מפסיק להתקדם ולהשתפר מדי שנה, ניתוחי החלפות מפרקים – שכבר שנים רבות נחשבים לבטוחים במיוחד ובעלי אחוזי הצלחה גבוהים – הם עכשיו פשוטים יותר, אמינים ומדויקים יותר, ובעלי זמן החלמה ושיקום קצרים יותר.

    מה גורם לכאבי מפרקים של ברך או הירך?

    כחלק מאיבר בשימוש יומיומי, המושפע גם מכוח המשיכה וממשקל הגוף, מפרקי הברך והירך הם המפרקים הנשחקים ביותר במהלך השנים.

    הפגיעה הבלתי נמנעת של הסחוס ומחלות שאינן ברות ריפוי כמו אוסטאופורוזיס (בריחת סידן ודלדול העצם) מייצרות לא רק כאבים וסבל, אלא בעיות תפקוד הפוגעות בשגרה היומיומית הפשוטה.

    זו אחת הסיבות העיקריות שלמעלה מ-90% מניתוחי שחזור מפרקים הם החלפות ברך וירך.

    ברוב המקרים מדובר באוכלוסייתה הגיל השלישי – כיום אפילו בעשורים התשיעי והעשירי לחיים (גילאי 90 ומעלה) – אך ישנם גם צעירים (כמו ספורטאים לדוגמה) העלולים לסבול מבעיות דומות.

    מתי כדאי לפנות לניתוח?

    לאחר שהטיפולים הרפואיים השמרניים, כמו טיפולים תרופתיים או פיזיותרפיים, אינם עוזרים ואינם מקלים יותר – זה הזמן לפנות להליך ניתוחי.

    לעתים יכולות לעבור שנים רבות בין תחילת הופעת הסימפטומים לצורך בניתוח, אך מומלץ מאוד להגיע לייעוץ ואבחון ראשוניים כאשר מתחילים להרגיש שילוב של כאב בלתי פוסק, הגבלה בתנועות והפרעה בתפקוד.

    ההמלצה העיקרית היא לא לדחות את הניתוח.

    חשוב להבין – פחד מניתוח זה דבר טבעי, ובוודאי כשמדובר בניתוח שאינו מציל חיים.

    אך מעבר להחמרת המצב, דחיינות שכזו עלולה להוביל אנשים מבוגרים למצבים פחות אופטימליים מבחינה רפואית, בעיקר כשמדובר במחלות רקע.

    לרוב מדובר בפחדים סטיגמטיים, אשר בינם ובין המציאות אין קשר: למרות שאף ניתוח לא בטוח ב-100 אחוזים כמובן, בכל מה שקשור לניתוחי החלפות לא רק שלא מדובר בניתוח קשה וארוך, אלא להפך – סטטיסטית, לפי ארגון הבריאות העולמי, מדובר באחד הניתוחים הבטוחים ביותר, הנכנסים לקטגוריות של ניתוחים משפרי איכות חיים עם אחוזי הצלחה גבוהים במיוחד וזמני שיקום והחלמה מהירים וקלים.

    מהן הטכנולוגיות הניתוחיות החדשות?

    אחד הדברים שמאפשרים לניתוחי החלפות מפרקים להיות כל כך בטוחים, יעילים ואמינים הם החידושים והטכנולוגיות הניתוחיות המתקדמות בתחום שהתפתחו בשנים האחרונות.

    קודם כל, בכל מה שקשור להכנה קדם ניתוחית – שחזור תלת מימדי של המפרק באופן מדויק באמצעות מערכות ממוחשבות מתקדמות, דרך מערכות ניווט מתקדמות ועד לניתוחים רובוטיים, המהווים את שיא הטכנולוגיה הקיימת היום, המתבצעים באמצעות זרוע רובוטית שלא מאפשרת שום טעות של המנתח או סטייה מהתוכנית הקדם ניתוחים.

    כך הניתוח מתבצע בדיוק כזה שעין אנושית אינה מסוגלת לתפוס.

    הטכנולוגיות הניתוחיות המתקדמות האלו, והניסיון רב השנים בתחום, מאפשרים כיום ניתוחים קצרים ותקופת החלמה ושיקום מהירים.

    כך, המטופלים מתקבלים בבוקר, ובערב הם בבית תוך כדי החלמה ראשונית בבית החולים המאפשרת שעתיים אחרי הניתוח לקום עם דריכה מלאה על הרגל, ותוך שלוש-ארבע שעות כבר לנוע במסדרונות עם רגל "מתוקנת".

    כמובן שזה שתהליך השיקום כולל טיפול ומעקב פיזיותרפי, חיזוק שרירים וטיפול באמצעות משככי כאבים בעת הצורך, אבל בסופו שלדבר המטופלים זוכים לעצמאות מלאה בכל שלבי ההחלמה והשיקום, ואינם מרותקים למיטה או לכיסא גלגלים או לעזרת אדם אחר.


    ד"ר ואדים בנקוביץ'
    כירורגיה אורתופדית
    ד"ר ואדים בנקוביץ' הינו מייסד ומנהל מרכז יונתן לבריאות המפרק והגב בביה"ח אסותא, מומחה בכירורגיה אורתופדית, מנהל היחידה להשתלות מפרקים במרכז הרפואי האוניברסיטאי סורוקה. ד"ר בנקוביץ' מנתח בגישות זעירות לשחזור מפרקים תוך שמירת שרירים, הקטנת...

    להתייעצות עם ד”ר בנקוביץ’
    השאירו פרטים או חייגו
    077-2305047

      הנני מאשר את תקנון אתר
      יש לאשר את תקנון האתר

      תגובות