מבט מבפנים: איך נראה ניתוח ברך עם שיקום מהיר?

למידע והתייעצות

להתייעצות עם ד”ר בנקוביץ’
השאירו פרטים או חייגו
077-2305047

    הנני מאשר את תקנון אתר
    יש לאשר את תקנון האתר

     

    מדיקו > אורתופדיה

    חודש וחצי לפני הניתוח פנחס פרצ'יק בן ה-86 עוד שיחק טניס, עד שהכאב בברך הפך לבלתי נסבל. ב-7 בבוקר הגיע מלא חששות לניתוח החלפת ברך. שעתיים לאחר מכן הוא כבר התהלך במסדרונות, ב-15:00 הוא השתחרר הביתה. איך זה מתאפשר?

    קבלו הצצה מבפנים לניתוח החלפת ברך עם ד"ר ואדים בנקוביץ ממרכז יונתן

    על פניו, זה נשמע כמו מדע בדיוני. אדם מבוגר נכנס לניתוח מורכב ומשנה חיים, אחרי ששגרת יומו הופרעה לחלוטין בשל כאבים בלתי פוסקים במפרק הברך, יוצא ממנו כעבור זמן קצר, מתחיל להתהלך במסדרונות בית החולים עם הליכון ומקל, ואחר הצהריים הוא כבר בבית, ללא יום אשפוז אחד וכמעט ללא כאבים.

    והחזרה לשגרה? תוך מספר שבועות קצר. ובמקרה של פנחס פרצ'יק בן ה-86, מדובר אפילו בלחזור לשחק טניס.

    האמת היא, שאכן מדובר במדע, אבל לא בדיוני, אלא אמיתי לחלוטין, המאפשר לכל אחד ואחת הסובלים מבעיות מפרקים לחזור לשגרת החיים שלהם, כפי שהכירו ואהבו לפני שהחלו הכאבים.

    התוצאות הנהדרות האלו מתאפשרות אודות לחידושים הטכנולוגיים ופריצות דרך שנעשו בשנים האחרונות בתחום ניתוחי החלפות המפרקים בכלל והחלפות הברך בפרט, שבזכותם הניתוחים נהיו בטוחים יותר, קצרים יותר, מדויקים יותר, ומלווים בשיקום מהיר וחזרה לשגרה בטווח הקצר של שבועות בודדים.

    מתי יודעים שהגיע הזמן לעבור ניתוח להחלפת ברך?

    התשובה היא לרוב סובייקטיבית, כלומר מדובר בבחירה אינדיבידואלית של המטופל בהתאם למצבו הגופני ורמת חוסר התפקוד שלו בשגרה היומיומית, כמו הליכה, עליה או ירידה במדרגות, ולעתים אפילו סתם בישיבה או בשכיבה.

    מבחינה רפואית, ככל שנעבור את הניתוח מוקדם יותר, כך טוב יותר – גם מבחינת מצבו הפיזי והרפואי של המטופל וכשירותו לניתוח, וגם כדי להימנע כמה שיותר משנים ארוכות של סבל.

    ההמלצה בגדול היא, לאחר שנוסו וכשלו כל הטיפולים הקונבנציונליים האחרים, לפנות לניתוח החלפת מפרקים.

    איך משתלבות הטכנולוגיות הניתוחיות המתקדמות בניתוח?

    רוב הניתוחים להחלפות מפרקים מיועדים למטופלים בגיל השלישי, הסובלים משחיקת מפרקים כבלאי טבעי של החיים, אך גם לספורטאים או מי שעברו תאונות או סובלים בעיות אחרות שגרמו לנזק בלתי הפיך למפרקים.

    הניתוח עצמו מתוכנן בקפדנות באמצעות הדמיות תלת ממדיות באופן אישי ופרטני עבור כל מטופל ומטופל, ובהתאם למצבו הפיזי והרפואי, ומבצוע באמצעות מערכות ניווט ורובוטיקה מתקדמות, כולל זרוע רובוטית אשר אינה מאפשרת למנתח לסטות מהתוכנית הקדם-ניתוחית.

    במהלך הניתוח משייפים את המשטח המפרקי השחוק, ומצפים אותו במשטח מפרקי חדש מלאכותי המאפשר תנועה חלקה והליכה ללא כאבים.

    לאחר מכן מצפים את המשטח המפרקי – כמו כתר על שן – עם שתלים חדישים העשויים מחומרים מיוחדים המאפשרים חיבור ביולוגי ופיזיולוגי מותאם לעצם שהופך עם הזמן לחלק בלתי נפרד ממנה, וכך הגוף אינו דוחה אותו.

    בין המשטח לשתל מורכב פלסטיק מיוחד המדמה את הסחוס, מה שמאפשר תנועה חלקה וזורמת, וכבר בזמן הניתוח עצמו אפשר לחוש בטווח התנועה המשתפר של הרגל לאחר הרכבת המשטח והמשתל החדשים.

    ואחרי הניתוח?

    בגדול מדובר בניתוח קצר ופשוט, שאינו כרוך בדימומים ובסבל של הרקמה, ולכן המטופלים כמעט ואינם סובלים מכאבים לאחר הניתוח.

    את פצע הניתוח תופרים באמצעות תפרים מיוחדים נספגים המונעים זיהומים ואשר אינם דורשים שום טיפול.

    בשל פשטות ההליך הניתוחי, המטופלים חורים לעצמאות תנועתית עוד ביום הניתוח, ולכן אין צורך באשפוז.

    אחרי הניתוח המטופל יכול להרגיש מדי שהרגל הרבה יותר ישרה, יציבה ותפקודית, וממש כמו פנחס – כך גם אתם תוכלו לחזור לחיים הרגילים שלכם, לשחק טניס, לרכב על אופניים, לעסוק בפעילות גופנית, ליהנות עם הילדים והנכדים, ובכלל לחזור וליהנות מהחיים.


    ד"ר ואדים בנקוביץ'
    כירורגיה אורתופדית
    ד"ר ואדים בנקוביץ' הינו מייסד ומנהל מרכז יונתן לבריאות המפרק והגב בביה"ח אסותא, מומחה בכירורגיה אורתופדית, מנהל היחידה להשתלות מפרקים במרכז הרפואי האוניברסיטאי סורוקה. ד"ר בנקוביץ' מנתח בגישות זעירות לשחזור מפרקים תוך שמירת שרירים, הקטנת...

    להתייעצות עם ד”ר בנקוביץ’
    השאירו פרטים או חייגו
    077-2305047

      הנני מאשר את תקנון אתר
      יש לאשר את תקנון האתר

       

      תגובות

      • ברי סנדרס 13 בפברואר 2022 10:59

        דר' ואדים בנקוביץ ניתח אותי פעמיים, ניתוחים בהם הוחלפו מפרקי הירכיים.
        היום אני מתהלכת כאילו לא היו דברים מעולם, הולכת ורצה נפלא. אני ממש מודה לדר' בנקוביץ, איש נעים הליכות ומוכשר ביותר במקצועו !

         הגב