ביופסיית ערמונית פיוז’ן – Fusion (היתוך) – דרך חכמה לאבחון סרטן ערמונית

למידע והתייעצות

להתייעצות עם ד"ר שגיא
השאירו פרטים או חייגו
077-8045869

    הנני מאשר את תקנון אתר
    יש לאשר את תקנון האתר

    מדיקו > אורולוגיה

    סרטן הערמונית הינו הסרטן השכיח ביותר בקרב גברים. בכל שנה יחלו בישראל כ-2500 גברים. כאשר המחלה מתגלה בשלבים הראשונים, ניתן לטפל באמצעות ניתוח או קרינה ולהביא לריפוי ומכאן החשיבות הרבה שבגילוי מוקדם של המחלה לפני הופעת גרורות.

    צפו בד"ר שגיא מסביר על כך בראיון לתכנית בקו הבריאות

    מהו הבירור הקיים לסרטן הערמונית כיום?

    בירור המחלה הראשוני כולל בדיקת דם לPSA שהוא סמן לסרטן הערמונית ובאמצעות בדיקה רקטלית שבמהלכה מתבצע מישוש הערמונית דרך פי הטבעת. מישוש אזור נוקשה בערמונית מחשיד להמצאות מוקד סרטני. כיום מרבית הסרטנים לא ניתנים למישוש בשלבים המוקדמים ורובם מתגלים בשל ערכי PSA מוגברים.

    לבדיקת ה-PSA אין ערך סף הנחשב תקין וגורמים שונים כגון הגדלה שפירה של הערמונית, תהליך דלקתי או פעילות מינית טרם הבדיקה, יכולים להביא לעלייה ברמות ה-PSA ומכאן המגבלות שבבדיקת ה-PSA. כאשר עולה החשד להמצאות גידול סרטני בערמונית, ממשיך הבירור באמצעות ביופסיה אשר מבוצעת תחת הרדמה מקומית ובהנחיית אולטראסאונד המוחדר דרך פי הטבעת.

    במהלך הביופסיה מועברת מחט דקה ונלקחות מספר פיסות רקמה מהערמונית שנשלחות לבדיקה. ביופסיה זו דוגמת באופן סיסטמטי את בלוטת הערמונית אך היא מאופיינת במידה מסוימת של אקראיות בבדיקה ועשויה ל"פספס" סרטן ערמונית משמעותי קלינית.

    למעבר למדריך המלא על “טיפול בסרטן הערמונית” הכולל שאלות-תשובות ורופאים המטפלים בבעיה

    אילו בדיקות אבחון חדשות קיימות?

    קיימות שתי בדיקות אשר עשויות לסייע לנו באבחון של סרטן ערמונית:

    1. בדיקת דם למרקרים חדשים לסרטן ערמונית – מדובר בבדיקת דם לסמנים לסרטן ערמונית אשר הינם יותר ספציפיים ומדויקים מבדיקת ה-PSA לבדה. בדיקת הדם מאפשרת הערכת הסיכון לסרטן הערמונית והצורך בביופסיה באופן מדויק יותר.
    2. בדיקת הדמיה של הערמונית על ידי MRI ערמונית – בדיקה זו היא בעלת רמת דיוק גבוהה לאיתור נגעים חשודים לסרטן בערמונית ועשויה להדגים את סרטן הערמונית בתוך הבלוטה אפילו בשלביו הראשונים ובכך היא מסייעת בהחלטה לביצוע ביופסיה ומאפשרת הכוונה משופרת של ביופסיית הערמונית. כמו כן בדיקת ה-MRI תוסיף לנו אינפורמציה לגבי מידת התפשטות סרטן הערמונית – האם הסרטן פרץ את גבולות הערמונית, האם מערב את שלפוחיות הזרע שהן בסמיכות לערמונית או האם יש מעורבות של בלוטות הלימפה האזוריות. לכל הנתונים הללו יש חשיבות בתכנון העתידי בטיפול בסרטן הערמונית.

    למי מיועדת בדיקת MRI ערמונית?

    בדיקה זו מומלצת לפני ביצוע ביופסיית ערמונית חוזרת לאחר ביופסיה תקינה קודמת ואף לפני ביצוע ביופסיית ערמונית ראשונה מכיוון שעשויה לשפר את דיוק הביופסיה.

    ביופסיית ערמונית פיוז'ן – Fusion (היתוך) – דרך חכמה לאבחון סרטן ערמונית.

    בשונה מביופסיית ערמונית סיסטמטית שהיא אקראית, ביופסיית פיוז'ן היא מוכוונת הממצאים שנצפו בבדיקת ה-MRI. בביופסיית פיוז'ן אנחנו משלבים בין צילומי MRI ערמונית שבוצעו קודם לכן יחד עם הדמיית אולטרסאונד של הערמונית המבוצעת בזמן הביופסיה. שיטה זו משלבת את יכולות הגילוי של MRI עם הדמיה בזמן אמת של הערמונית בכדי להדריך את האורולוג ישירות לנגעים החשודים במהלך ביופסיית הערמונית.

    איך מתבצעת הביופסיה?

    לאחר ביצוע MRI של הערמונית, מבוצע תהליך של זיהוי ואיתור מוקדים בערמונית החשודים לסרטן. באמצעות תוכנת מחשב ייעודית, בונים מודל תלת-ממדי של הערמונית והנגעים החשודים. בזמן ביצוע הביופסיה, ממזגים את תמונות ה-MRI יחד עם תמונות האולטרסאונד אשר מדריכות את האורולוג בניווט לנגעים.

    האם הביופסיה כואבת?

    את הביופסיה ניתן לבצע תחת הרדמה כללית ללא כאבים כלל ובגישה דרך הפרינאום (חיץ הנקבים) – אזור הנמצא בין פי הטבעת לכיס האשכים. גישה זו מאפשרת נגישות לכל אזורי הערמונית יחד עם פרופיל סיבוכים נמוך. דגימות הרקמה נשלחות לבדיקה פתולוגית לקבלת האבחנה.

    מהם הנתונים הקיימים היום?

    לפי נתוני משרד הבריאות, התמותה מסרטן הערמונית בישראל מאז שהחלו לבצע בדיקות סקר לסרטן הערמונית פחתה למחצית ממה שהייתה לפני כן.

    השוואה שבוצעה בין ביופסיית ערמונית שבוצעה באקראי לבין ביופסיית FUSION ופורסמה בכתב העת New England Journal Of Medicine, מצאה כי ביופסיית הFUSION מדויקת יותר מביופסיה סיסטמטית ומאבחנת יותר מקרים של סרטן ערמונית משמעותי קלינית – כאלו אשר זקוקים לטיפול וביופסיה זו מומלצת למעשה לכל גבר אשר נמצא לו מוקד החשוד לסרטן בבדיקת MRI ערמונית.

    לסיכום ניתן לומר שבדיקות סקר לגילוי מוקדם של סרטן הערמונית מצילות חיים והדרך הטובה ביותר לבצע זאת היא באמצעות ביופסיית פיוז'ן ערמונית.


    ד"ר איתי שגיא
    כירורגיה אורולוגית
    ד"ר איתי שגיא הינו מומחה לכירורגיה אורולוגית ובוגר התמחות על באורולוגיה אונקולוגית וכירורגיה רובוטית. רופא בכיר במחלקה האורולוגית במרכז רפואי מאיר שבכפר סבא. את שנת הסטאז' השלים ד"ר שגיא בבית חולים אסף הרופא. במהלך שירותו...

    להתייעצות עם ד"ר שגיא
    השאירו פרטים או חייגו
    077-8045869

      הנני מאשר את תקנון אתר
      יש לאשר את תקנון האתר

      תגובות

      • ניסים דיין 29 בספטמבר 2020 19:17

        אני במעקב של סרטן הערמונית ועורך כל שנה מעקב mri fusion.
        בתחילת השנה הושתל לי קוצב לב של חב' Medttronic
        (Advise DR MRI "SureScan" A3DR01)
        האם אני יכול לקבוע תור אצלכם?

         הגב

        1. מערכת מדיקו 6 באוקטובר 2020 19:22

          שלום ניסים,
          תוכל ליצור קשר עם מרפאת ד"ר איתי שגיא (מרואיין בתכנית עם פרופ קרסו)
          הטל במרפאה הינו 077-8045869
          מקווה שעזרתי,
          ליאת : )

           הגב