החידושים בתחום הסרטן: טיפולים משולבים במלנומה

למידע והתייעצות

להתייעצות עם פרופ’ שכטר
השאירו פרטים או חייגו
077-2309374

    הנני מאשר את תקנון אתר
    יש לאשר את תקנון האתר

    מדיקו > אונקולוגיה

    על פי האונקולוגיה המודרנית, מבוצע היום הטיפול בסרטן באמצעות שתי טכנולוגיות טיפול מרכזיות הכוללות את הטיפול האימונותרפי והטיפול הביולוגי. בשנים האחרונות נמצא כי שילוב של שתי תרופות הפועלות על פי טכנולוגיות אלה, יכול לייצר קפיצת מדרגה של ממש ברמת היעילות של הטיפול. כמו כן, טיפול חדשני, המשלב בין תרופה אימונותרפית וחיידקי מעי, יכול לתת תקווה גם לחולים שלא הגיבו לשום טיפול קודם

    צפו בפרופ' יעקב שכטר מתראיין על כך לתכנית סטטוסקופ

    הכתבה מוגשת כשירות לציבור מטעם חברת BMS, למידע נוסף יש לפנות לרופא המטפל שלכם

    במאמר זה נדון על:

    איכות הטכנולוגיות החדשות | טיפול המשולב עם השתלת צואה

    מהו הטיפול המשולב אימונולוגי-ביולוגי?

    באופן עקרוני, האונקולוגיה המודרנית מתבססת היום על שתי טכנולוגיות טיפוליות מרכזיות:

    • טיפול אימונולוגי – בטיפול זה, מיועדות התרופות להפעיל את מערכת החיסון כנגד תאי הסרטן של החולה ומערכת החיסון היא זו שתוקפת את התאים הסרטניים בפועל
    • טיפול ביולוגי – בטיפול זה, התרופה מתוכננת כנגד מוטציה ספציפית בגידול ותוקפת בעצמה את התא הסרטני

    טיפולים אלה, שהיישום שלהם החל בעיקר במלנומה, משמשים היום לטיפול ב-14 אינדיקציות סרטניות נוספות באישור ה-FDA וצפויים בשנים הקרובות, לשנות את פני האונקולוגיה מן הקצה לקצה.

    תקיפת תאים סרטניים

    מהי רמת היעילות של טכנולוגיות הטיפול הללו?

    על פי הנתונים הקיימים היום, הטיפול האימונולוגי מאפשר להגיע לרמת יעילות של 30%-40% בתקיפת התאים הסרטניים, כאמור באמצעות מערכת החיסון עצמה.

    על אף שמדובר ביעילות גבוהה ביחס לטיפולים מסורתיים כמו כימותרפיה, המטרה היום היא להגביר את רמת היעילות לכיוון ה-70% ואף להוביל לריפוי מלא של חולים עם גרורות. בכדי להשיג את המטרה הזו, מיושמת כיום גישה של שילוב בין שתי תרופות המחזקות זו את זו ומאפשרות להגביר מאוד את רמת היעילות של הטיפול, הן במלנומה והן בכ-14 סוגי סרטן אחרים. מדובר בשילוב של שתי תרופות מדף ובכלל זה שתי תרופות אימונותרפיות או תרופה אימונותרפית עם תרופה ביולוגית.

    מהו הטיפול החדש המשלב השתלת צואה?

    בארבעה מכונים גדולים בעולם, שאחד מהם הוא מכון אלה כאן בישראל, נעשה היום שימוש בטכניקת טיפול חדשנית המשלבת בין תרופה אימונותרפית ובין השתלת צואה. בטיפול זה נוטלים צואה מחולה שהסרטן שלו נעלם בעקבות טיפול אימונותרפי שקיבל ומחלקים אותה לקפסולות מיוחדות באמצעות טכנולוגיה ייעודית. הצואה מכילה בתוכה הרכב חיידקים מיוחד שבמתן לחולה אחר באותו סוג של סרטן, מאפשר להגביר עוד יותר את רמת היעילות של האימונותרפיה. ניצול חיידקי המעי הוא תחום שהמחקר סביבו הולך ומתרחב בשנים האחרונות, מתוך הבנה שחיידקים אלה יכולים לסייע ולהוביל לפריצות דרך משמעותיות במנעד גדול של מחלות סרטן ומחלות נוספות אחרות.

    במחקר שנערך במכון אלה עצמו, כ-30% מהחולים שלא הגיבו לאף טיפול אימונותרפי שניתן להם, הגיבו בסופו של דבר לטיפול החדשני המשלב בין תרופה אימונותרפית והשתלת צואה כאמור, עד כדי היעלמות מוחלטת של כל המחלה הגרורתית.


    פרופ' יעקב שכטר
    אונקולוגיה
    פרופ' שכטר הוא מבכירי הרופאים האונקולוגים אשר עוסקים בטיפול במלנומה בישראל, סגן מנהל המערך האונקולוגי בתל השומר. פרופ' שכטר מייסד מנהל מכון אלה לטיפול ומחקר במלנומה וסרטן העור שבבית החולים תל השומר החל משנת 2004,...

    להתייעצות עם פרופ’ שכטר
    השאירו פרטים או חייגו
    077-2309374

      הנני מאשר את תקנון אתר
      יש לאשר את תקנון האתר