המרוץ לריפוי מחלת המיאלומה – מה החידושים לשנת 2022?

למידע והתייעצות

להתייעצות עם ד”ר יעל כהן
השאירו פרטים או חייגו
077-2309360

    הנני מאשר את תקנון אתר
    יש לאשר את תקנון האתר

     

    מדיקו > אונקולוגיה

    מיאלומה הינה מחלה ממאירה של תאי פלסמה במח העצם. תאי פלסמה, השייכים למערכת החיסון שלנו מייצרים נוגדנים כנגד מזהמים שונים. גישה חדשנית לטיפול במיאלומה מביאה עימה בשורה אופטימית לעתיד

    ד"ר יעל כהן מתראיינת על כך בתכנית סטטוסקופ

    מהי מחלת המיאלומה?

    במיאלומה אחד התאים עובר שינוי ומתרבה באופן בלתי מבוקר במח העצם.

    תאי המיאלומה מייצרים נוגדנים, שניתן לזהות בדם או בשתן.

    המחלה מאובחנת על ידי ביופסיה של מח העצם, בה ניתן לזהות את תאי המחלה.

    הנזקים הנגרמים מהמחלה כוללים פגיעה בעצמות, הגורמת לכאבים ואף לשברים, פגיעה ביצירת הדם, פגיעה בתפקוד הכליות ודיכוי מערכת החיסון.

    מה הטיפולים המוצעים כיום לחולי מיאלומה?

    בשני העשורים האחרונים אנו עדים למהפכה של ממש בטיפול במיאלומה.

    פותחו תרופות יעילות כנגד תאי המיאלומה, וכיום ניתן לטפל באמצעות שילוב תרופות מקבוצות שונות ולהשיג הפוגה, "שקט" מהמחלה למשך שנים בחלק גדול מהמטופלים, תוך שמירת איכות חיים טובה.

    הטיפול בחולים עם אבחנה חדשה מתבסס על שילוב מספר תרופות הפועלות במנגנונים שונים, להשגת יעילות מירבית בדיכוי עמוק של המחלה.

    התרופות המכוונות ( targeted therapy) פוגעות בנקודות התורפה של תאי המיאלומה ומשמידות אותן.

    לקבוצות התרופות הותיקות נוספו בשנים האחרונות גם "נוגדנים טיפוליים" המיוצרים במעבדה – מדובר בנוגדנים, הדומים לאלו שמערכת החיסון שלנו מייצרת, שמכוונים כנגד סמנים שייחודיים לתאי המיאלומה.

    כאשר הנוגדנים הללו נקשרים לתא המיאלומה הם יכולים להשמידו, או לאותת למערכת החיסון של המטופל להשמיד את תא המיאלומה.

    עד לאחרונה, קו הטיפול הראשון במיאלומה כלל שילוב של תרופות ותיקות, שילוב שמביא לדיכוי המחלה ברוב המטופלים, כלומר – להשגת הפוגה מהמחלה.

    אולם, אצל מרבית החולים המחלה צפויה לחזור לאחר פרק זמן מסויים, זאת היות שהטיפול לא מצליח להשמיד את כל תאי המיאלומה. וכאן היתרון של הגישה החדשנית לטיפול בקו הראשון —  מסתבר כי גם במיאלומה, כמו במחלות אחרות, מסתמן יתרון לשימוש בנשקים הטובים ביותר שברשותינו מוקדם ככל האפשר במהלך הטיפול.

    במחקרים קליניים נמצא כי שילוב "נוגדנים טיפוליים" כבר כחלק מהמשלב הראשון לטיפול, מביא לסילוק יעיל ומלא יותר של שאריות המיאלומה, ובכך תורם להארכה משמעותית של ההפוגה – תקופת ה"שקט" מהמחלה, ואף לשיפור בהישרדות.

    נוגדנים טיפוליים נקשרים לתא המיאלומה

    CAR-T לטיפול במיאלומה

    ומה לגבי חולים עם הישנות מיאלומה?

    למרות ההתקדמות העצומה שחלה בטיפול במיאלומה, לאחר שמושגת תגובה לטיפול, ברוב החולים המחלה חוזרת לאחר תקופה, ויש צורך להמשיך בטיפול.

    גם כאן יש חדשות מעודדות, וכיום ניתן להשיג תגובות עמוקות וממושכות גם בחולים שמחלתם חזרה, זאת על ידי שילובי תרופות מתקדמות.

    לאחרונה אנו עדים לפריצת דרך חשובה במיאלומה – הטיפול האימונותרפי.

    באחת מהשיטות הללו, ניתן לאסוף תאי T (תאי מערכת החיסון) מהמטופל, לשנות את התכונות שלהם בשיטות של הנדסה גנטית, ולגרום להם לזהות ולהשמיד תאי מיאלומה.

    בטיפול חדשני זה הנקרא CART, התאים מוחזרים לחולה ונלחמים במיאלומה.

    טיפול זה הוכח כיעיל גם בחולים עם מיאלומה מתקדמת לאחר קווי טיפול רבים, ואושר לאחרונה ע"י רשות התרופות האמריקאית (FDA) לטיפול במיאלומה מתקדמת.

    אנו מקוים כי שילוב טיפולים יעילים ביותר בתחילת המחלה, ביחד עם טיפולים מתקדמים להישנות ישפרו את יכולתנו להתמודד עם המיאלומה, ואולי אף נראה ריפוי של חלק מהמטופלים בשנים הקרובות.


    פרופ' יעל כהן
    רפואה פנימית
    פרופ' יעל כהן מנהלת את  יחידת המיאלומה במרכז הרפואי תל-אביב ע"ש סוראסקי איכילוב ומשמשת כיו"ר החוג  למיאלומה נפוצה, באיגוד הישראלי להמטולוגיה. פרופ' כהן כיהנה כחוקרת בכירה במכון גרטנר לאפידמיולוגיה ומדיניות בריאות בבית החולים תל השומר....

    להתייעצות עם ד”ר יעל כהן
    השאירו פרטים או חייגו
    077-2309360

      הנני מאשר את תקנון אתר
      יש לאשר את תקנון האתר