איך מתגברים על הפחד מטיפולי שיניים

למידע והתייעצות

להתייעצות עם ד"ר כרמי
השאירו פרטים או חייגו
077-9966691

    הנני מאשר את תקנון אתר
    יש לאשר את תקנון האתר

    מדיקו > רפואת שיניים

    10-20 אחוזים מהאוכלוסייה סובלים מפחד מרופאי שיניים. קיימת אבחנה בין פחד מרופא שיניים שקיים אצל רבים לעומת חרדה דנטלית. חרדה דנטלית היא מצב חריף יותר. אנשים עם חרדה דנטלית מודעים לכך שהפחד לא הגיוני אך לא מסוגלים להגיע לטיפול. כיום, באמצעות מגוון שיטות ניתן לנטרל את החרדה ולטפל בשיניים של המטופל | מדריך לטיפול בחרדה דנטלית

    על כך מסבירה ד"ר ליבי כרמי בתכנית המילון הרפואי בווידאו בהנחיית פרופ' קרסו

    חרדה דנטלית גורמת למטופלים להיכנס למצב של פניקה שאינה נשלטת. נוצרת דינמיקה של הימנעות מטיפול.

    לרוב גם כאב לא מביא את המטופלים לטיפול רק מצבים של כאב חריף שאינו נסבל.

    הפחדים של המטופלים

    ישנם גורמים רבים לחרדה דנטלית. הפחד מכאב הוא הסיבה הנפוצה ביותר. הפחד עלול לנבוע מחוויה קשה שהייתה בעבר או סיפורים מהסביבה אודות חוויה לא נעימה אצל רופא השיניים. בעזרת פיתוחים טכנולוגיים רבים בשנים האחרונות ניתן לספק חוויה מתקנת, ללא כאב.

    פחד מזריקה או חומר הרדמה שלא פעל מהווים סיבה נוספת. אנשים רבים חוששים ממחטים. במקרים רבים הרופא לא דייק בזריקת ההרדמה או לא המתין זמן מספק וההרדמה לא פעלה. ההרדמה הממוחשבת בה אנו משתמשים מפחיתה כאב ומאפשרת הרדמה טובה יותר.

    מטופלים רבים חוששים מאובדן שליטה או תחושת חוסר האונים בטיפול. זוהי תחושה נפוצה בטיפולי שיניים, ההרגשה שהפה פתוח ואין לך שליטה על המתרחש בתוכו.

    גם תחושת מבוכה ואובדן המרחב האישי מהווים סיבה לחרדה. הפה הוא אזור אינטימי ואנשים רבים מרגישים אי נוחות עקב הקירבה הפיזית של הרופא.

    אחרים מרגישים מבוכה בגלל מצב השיניים שלהם או ריח הפה.

    איך מתמודדים עם חרדה דנטלית -חרדה מרופא שיניים?

    בשלב ראשון חשוב מאוד לדון עם רופא השיניים בפחדים והחששות. אם הרופא לא מתייחס לחרדה שלך ברצינות לך לרופא שמתמחה בכך. רופא המתמחה בחרדה יסביר לך כל שלב בטיפול ויאפשר לך להתכונן לכך מבחינה נפשית.

    עוד אפשרות היא לייצר אסטרטגיה של איתות. לדוגמא: לבקש מהמטופל להרים את יד ימינו במידה ומרגיש אי נוחות או מעוניין בהפסקה. ברגע שהמטופל מרים ידו אנו מפסיקים את הטיפול וזה מאפשר למטופל שליטה בסיטואציה.

    חושב לומר כי חרדה דנטלית שאינה מטופלת, מחריפה עם הזמן. בנוסף מצב השיניים והפה הולך ומתדרדר ולכן חשוב מאוד למצוא שביל הזהב לטיפול במקרי חרדה דנטלית.

    כיצד ניתן לבצע טיפולים למטופל החרד?

    ישנן מספר אפשרויות על מנת להקל על מטופלים שחרדים מטיפול שיניים. הפתרונות תלויים ברמת החרדה:

    גז צחוק: מתאים לחרדה קלה. את הגז שואפים דרך פיה שמונחת על האף מספר דקות לפני הטיפול ובמהלכו.

    טשטוש קל: סדציה היא אמצעי לקבלת שיתוף פעולה בטיפול שיניים בעזרת תרופות. המטרה היא לגרום למצב של רגיעה ולעתים מצב של הכרה חלקית. שיטה זו מתאימה למטופלים עם חרדה בינונית מטיפול שיניים ומתאימה גם לילדים. כדור אחד קטן מסוגל לאפשר טיפול רגוע ללא מתח או כאב. לעתים משולב הטיפול גם עם גז צחוק.

    טשטוש על ידי רופא מרדים: טשטוש עמוק המבוצע על ידי רופא מרדים במסגרת המרפאה.

    טיפול שיניים בהרדמה כללית: זוהי טכניקת טיפול בה מקבלים טיפול תרופתי תוך ורידי על מנת לייצר חוסר הכרה הרדמה מלאה לצורך טיפול שיניים. היתרון המרכזי בטיפול מסוג זה, הוא ריכוז רוב הטיפולים ביום אחד. יתרון בולט נוסף הוא טיפול יעיל ומהיר במיוחד, ללא מספר ביקורים, ללא כאב וללא תחושת הפחד.

    חרדה דנטלית טיפול

    ד"ר ליבי כרמי: "בשלב ראשון חשוב מאוד לדון עם רופא השיניים בפחדים והחששות. אם הרופא לא מתייחס לחרדה שלך ברצינות לך לרופא שמתמחה בכך. רופא המתמחה בחרדה יסביר לך כל שלב בטיפול ויאפשר לך להתכונן לכך מבחינה נפשית".

    מתי נשתמש בטיפול שיניים בהרדמה כללית למטופל

    השיטה מתאימה לכל מי שנמנע מטיפולי שיניים מכל סיבה שהיא ואינו מצליח להשלים את הטיפול בכל שיטה אחרת :

    1. מטופלים בעלי חרדה דנטלית חריפה.
    2. ביצוע מהיר של טיפול נרחב: מטופלים שהיקף הטיפול לו שהם נדרשים מצריך מספר רב של מפגשים.
      לדוגמא מטופלים שזקוקים למספר רב של טיפולי שורש יכולים לסיים את הטיפולים בפגישה אחת בהרדמה כללית במקום להגיע פעמים רבות.
    3. טיפולים מורכבים מאוד: לעתים יש קושי לבצע טיפול מורכב בעזרת הרדמה מקומית ויש צורך בהרדמה מלאה. לדוגמא עקירות שיני בינה כלואות ושתלי זיגומה.
    4. מטופלים הסובלים מבעיות רפואיות שונות הבטוחות יותר לטיפול חד פעמי. לדוגמא חולי לב וחולי פרקינסון.
    5. מטופלים בעלי רפלקס הקאה מוגבר.
    6. מטופלים בעלי אלרגיה לחומרי הרדמה מקומית או סף כאב נמוך: ישנם מטופלים שאינם מגיבים בצורה טובה לחומרי הרדמה ומטופלים שההרדמה המקומית פשוט לא עובדת. למטופלים אלו מומלץ לעבור טיפול בהרדמה כללית על מנת להימנע מכאב.
    7. מטופלים שאינם משתפים פעולה או בעלי צרכים מיוחדים: בעלי הפרעות מוטוריות, התנהגותיות או קוגניטיביות. במרפאתנו אנו מנוסים מאוד בטיפול בילדים בעלי צרכים מיוחדים גם בטשטוש במרפאה וגם בהרדמה כללית.
    8. ילדים קטנים מאוד או שאינם משתפים פעולה: לרוב אלו ילדים שזקוקים לטיפולים רבים וכך ניתן לסיים את הטיפול בהרדמה חד פעמית. זה מאפשר לילד לסיים את הטיפול ולהגיע לביקורות מידי חצי שנה לביצוע טיפולים קטנים.

    אילו הכנות נדרשות לפני טיפול בהרדמה מלאה?

    בשלב ראשון, עורכים בדיקת שיניים מקיפה ומסודרת הכוללת צילום על מנת להכין תכנית טיפול מתאימה.

    המטופל צריך להביא בדיקות דם עדכניות ואישור שמצבו הרפואי מאפשר הרדמה.

    מעל גיל חמישים יש צורך גם בא.ק.ג וצילום חזה.

    בשלב זה הרופא המרדים מאשר כי ניתן לבצע את ההרדמה וניתן לתאם תאריך לניתוח.

    מהו מהלך הטיפול בהרדמה מלאה?

    טיפול שיניים בהרדמה מלאה מתבצע על ידי שני צוותים: צוות הרדמה המורכב מאחיות חדר הניתוח ורופא מרדים וצוות נוסף של רופאי שיניים וסייעות, שהתמחו בטיפול שיניים בהרדמה כללית .

    שיטת עבודה זו, מאפשרת ביצוע של כל הטיפולים בפעם אחת בלבד: עקירות, שתלים, טיפולי שורש, הרמות סינוס, בניית עצם, טיפולי שורש, כתרים זמניים, ניקוי אבנית, הקצאות שורשים, ניתוחי חניכיים.

    מתי ישוחרר הביתה המטופל לאחר טיפול השיניים בהרדמה כללית?

    לאחר סיום ההרדמה מתחיל שלב ההתאוששות שלרוב משתנה בין הטופלים. ישנם קריטריונים ברורים לשחרור לאחר ההרדמה ויש לוודא כי המטופל התאושש לגמרי. חובה להגיע עם מלווה לטיפול.


    ד"ר ליבי כרמי
    רפואת שיניים
    ד"ר ליבי כרמי הינה רופאת שיניים, בעלת מרפאה פרטית בתל אביב. ד"ר כרמי תמיד עם היד על הדופק בכל סוגי הטיפולים והחידושים בארץ ובחו"ל. ד"ר כרמי מקפידה לעבור הכשרות באופן קבוע על מנת להמשיך ולהעשיר...

    להתייעצות עם ד"ר כרמי
    השאירו פרטים או חייגו
    077-9966691

      הנני מאשר את תקנון אתר
      יש לאשר את תקנון האתר

      תגובות