השתלות שיניים למחוסרי עצם: פתרונות טכנולוגיים חדשים

למידע והתייעצות

להתייעצות עם ד"ר יסקין
השאירו פרטים או חייגו
077-997-3322

    הנני מאשר את תקנון אתר
    יש לאשר את תקנון האתר

    מדיקו > רפואת שיניים

    במצבים בהם קיים צורך לבצע השתלת שיניים, אך במקביל גם קיים מחסור בעצם הלסת, ניתן ליישם שורה של פתרונות טכנולוגיים חדשניים, המאפשרים להשלים את הטיפול בצורה מלאה. פתרונות אלה מכסים טווח רחב של אפשרויות, החל מהשתלת עצם לרוחב או לגובה, דרך שימוש בשתלים מיוחדים, בהתאם לסוג חוסר העצם וכלה בהכנת שתלים אישיים, התפורים למידות המטופל

    צפו בד"ר יסקין מסבירה על כך בראיון עם פרופ' קרסו בתכנית המילון הרפואי

    מה מוגדר כחוסר עצם?

    חוסר עצם, כשמו כן הוא, הוא מצב בו אין די עצם על מנת לקלוט ולקבע את השתל. חוסר זה יכול לבוא לידי ביטוי לרוחב או לגובה, כל מקרה לגופו.

    השתל עצמו חייב להתקבע בתוך העצם שמספקת לו את העוגן לו הוא זקוק, ככול שיש יותר עצם מסביב לשתל, כך השתל יחזיק זמן ארוך בפה.

    לעתים העצם צרה מדי מכדי להכיל את השתל לרוחבו, ולעתים היא נמוכה מדי מכדי לקבע את השתל בעומק המתאים.

    באילו צורות בא חוסר העצם לידי ביטוי?

    חוסר עצם יכול לבוא לידי ביטוי כאמור, לרוחב או לגובה. במצבים של חוסר רוחב, מבוצעת הרחבה של העצם בשני אופנים אפשריים שונים. אפשרות אחת היא לבצע חתך לאורך העצם ולהרחיב את הפתח לרוחבו.

    לאחר הרחבת העצם מתקינים את השתלים ומקבעים אותם במקומם, ממלאים את הרווח שנוצר על ידי ההרחבה המכנית על ידי תוסף עצם המושתל סביב השתלים. תהליך זה דומה לשתילת שתיל באדמה, מולי ערוגת השתילה וחיזוק מסביב.

    האפשרות השנייה מבוססת על טכנולוגיה חדשה, שמטרתה היא להשתמש בעקרון של דחיסת העצם, כתחליף להרחבה מכנית של העצם. מאחר והעצם היא בעלת מבנה ספוגי, צפיפותה יכולה להשתנות באזורים שונים שלה.

    "הרחבת" העצם במקרה זה, מבוצעת באמצעות קידוח במקדח מיוחד, בעזרתו יכול הרופא המטפל לבצע דחיסה של העצם על מנת ליצור אזור מחוזק ורחב דיו לקליטת השתל.

    מקדח זה נאחז למעשה ברקמת העצם, ודוחס אותה לצדדי מוקד הקדיחה, כך שהעצם נדחסת סביבו ויוצרת מרחב חזק ורחב, עם חור במרכזו, אליו יקובע השתל.

    באילו שתלים משתמשים במקרים של חוסר עצם?

    כיום קיים מגוון רחב מאוד של שתלים, מגוון המיועד לענות על שורה של אתגרים וסוגי טיפול. בתוך מגוון זה, קיימים שתלים מיוחדים, שמאפשרים להתמודד עם מצבים של עצם צרה מדי או עצם נמוכה מדי.

    שתלים צרים ואפילו צרים מאוד, מאפשרים חדירה מאוד ממוקדת אל תוך עצם צרה, וזאת מבלי לפגוע בחוזק המבני של השתל במקומו. שתלים קצרים (4-8 מ"מ), לעומת זאת, נדרשים במצבים בהם העצב קרוב מדי אל שפת העצם, ובשל כך לא ניתן לחדור לעומק העצם.

    מהם שתלים אישיים?

    כיום, קיימת גם הטכנולוגיה לייצור שתלים אישיים למטופל, קרי שתלים התפורים אישית למידותיו של המטופל. שתלים אלה מתוכננים ומעוצבים באמצעות תוכנת מחשב אליה מזין הרופא המטפל את כל נתוני המידות של הלסת.

    בהתאם לנתונים שהוזנו, מייצרת התכנה את מבנה הלסת המדויק, אותו ניתן להדפיס במדפסת תלת מימד. על גבי הלסת שהודפסה בונים למעשה את השתל האישי, אותו שולחים להדפסה באמצעות מדפסת לייזר טיטניום.

    שתלים אישיים בהתאמה אישית הם שתלים המיועדים למקרים קיצוניים למדי, בהם לא ניתן לעשות שימוש בשתלים הסטנדרטיים המיוצרים על ידי החברות השונות.

    במקרים אלה, המידות הסטנדרטיות, על אף המגוון הגדול, פשוט אינן עונות על צרכי המטופל, ורק האפשרות של הכנת שתלים בהתאמה אישית מלאה, יכולה לאפשר השתלה איכותית ומקצועית שגם תחזיק מעמד לאורך שנים רבות.

    שיטה זאת מאפשרת לפרוץ את גבולות האפשר בתחום ההשתלות שיניים.


    ד"ר יהודית יסקין
    רפואת שיניים
    ד"ר יסקין הינה רופאת שיניים בעלת 23 שנות ניסיון בתחומי: רפואת שיניים כללית, כירורגיה והשתלות. בעלת מרפאה פרטית ברמת גן ומוסמכת לרפואה טבעית והוליסטית. ד"ר יסקין עוברת השתלמויות מרובות ומשתתפת בכנסים בינלאומיים להעשרת הידע שלה בתחום...

    להתייעצות עם ד"ר יסקין
    השאירו פרטים או חייגו
    077-997-3322

      הנני מאשר את תקנון אתר
      יש לאשר את תקנון האתר

      תגובות