אבחון מחלות חניכיים: להתאים לכם את טיפול הנכון

למידע והתייעצות

להתייעצות עם ד"ר בר
השאירו פרטים או חייגו
077-7299177

    הנני מאשר את תקנון אתר
    יש לאשר את תקנון האתר

    מדיקו > רפואת שיניים

    מה אנחנו באמת יודעים על החניכיים שלנו, ועל ההשפעה שלהם על חלל הפה? כולנו יודעים מהי עששת השיניים וכיצד יש למנוע אותה באמצעות צחצוח והימנעות ממזונות מתוקים, אך גם לחניכיים תפקיד חשוב ומרכזי בבריאות הפה. מחלות חניכיים, הבאות לידי ביטוי כדלקות, דלקות כרוניות או נסיגה, יכולות לפגוע מאוד באיכות החיים ובבריאות הפה, אך ניתנות כיום לטיפול וריפוי מלא

    צפו בד"ר בר מסביר על כך בראיון עם פרופ' קרסו בתכנית המילון הרפואי בוידיאו

    מהן מחלות חניכיים?

    לחניכיים בריאות ישנם שלושה מאפיינים מרכזיים:

    • צבעם ורדרד ואחיד
    • הם נצמדים היטב לשן על פי קווי המתאר של שורש השן
    • הם אינם מדממים בעת צחצוח שיניים או אכילה

    את מחלות החניכיים ניתן לחלק ל-3 קטגוריות מרכזיות:

    ג'ינג'יביטיס

    דלקת חניכיים שטחית וזמנית, הנגרמת כתוצאה מזיהום חיידקי של רובד חיידקי השן. הטיפול המרכזי בדלקת זו מבוסס על היגיינה, קרי שטיפות פה וצחצוח תדיר של השיניים.

    במקרים בהם נדרש טיפול מקצועי, טיפול זה יתמקד בניקוי והסרה של מצבורי חיידקים וסילוק אבנית מהשיניים ומאזור החיבור שלהן עם החניכיים.

    פריודונטיטיס

    דלקת חניכיים כרונית ובלתי הפיכה, הגורמת להרס של רקמות העצם והסיבים המקיפות את השורש, באמצעות היווצרות כיסי חניכיים וספיגה של העצם.

    דלקת זו עלולה לגרום להתרופפות האחיזה של השן או השתל הדנטלי ולנשירתם. הגורמים לדלקת זו אינם ידועים לחלוטין, ונהוג לייחס תפקיד חשוב בהיווצרותן לגורם הגנטי.

    רצסיות

    נסיגת חניכיים ועצם באופן שחושף את שטח הפנים של שורש השן. נסיגה זו מובילה לפגיעה אסתטית ולרגישות יתר, ונגרמת ממגוון סיבות ובהן: צחצוח אגרסיבי של השיניים, הצטברות חיידקים ודלקת, סימפטום של מחלת חניכיים חריפה, חריקה והידוק שיניים והעמדת שן בחוסר התאמה למבנה וממדי הלסת, בעיקר במסגרת טיפול אורתודונטי.

    למדריך "הקצעות שורשים וניתוחי חניכיים" הכולל שאלות ותשובות, מחירים וסוגי מחלות חניכיים

    מהם התסמינים של דלקת חניכיים?

    לדלקת חניכיים 3 תסמינים מרכזיים:

    • ריח רע מהפה – מופיע בצורה כרונית כתוצאה מהפעילות החיידקית של הדלקת
    • דימום חניכיים – דימום המופיע בזמן צחצוח שיניים ללא כאב, ומעיד על שלביה הראשונים של הדלקת
    • נפיחות חניכיים – כאב ונפיחות חניכיים הוא תסמין ייחודי ומובהק לנוכחות דלקת

    מהו הטיפול במחלות חניכיים?

    הטיפול במחלות חניכיים מתחיל באבחון, באמצעות צילום רנטגן המספק תמונה על מערך התמיכה של השן והפגיעה שהתפתחה בו, וכן באמצעות בדיקה ויזואלית של החניכיים, ושל עומק ותכולת כיסי החניכיים שנוצרו.

    הטיפול במחלות חניכיים יכול להתבצע במספר מישורים:

    ניקוי משולב – ביתי ומקצועי

    מאחר והגורם המרכזי להיווצרות דלקות חניכיים הוא זיהום חיידקי, היגיינה היא התרופה הטובה ביותר.

    במסגרת טיפול זה, על המטופל לבצע שטיפות פה וצחצוח שיניים בתדירות גבוהה של 2-3 פעמים ביום, ולשלב גם טיפול מקצועי הכולל הסרת מצבורי חיידקים ואבנית.

    טיפול זה יכול למנוע התפתחות של דלקת בטרם פגיעתה במערכת התומכת של השן, ולהעניק לחניכיים ריפוי מלא.

    ניקוי עמוק תת-חניכי

    סילוק אבנית ומצבורי חיידקים מאזורים העמוקים יותר של שורש השן, שנחשפו לכיס החניכיים.

    הטיפול מבוצע אצל רופא שיניים תחת הרדמה מקומית, ויעיל במיוחד להפחתת עוצמת הדלקת וצמצום עומק כיסי החניכיים. בשילוב עם היגיינה ביתית עקבית, ניתן לשמר מצב שמייתר את הצורך בניתוח חניכיים.

    למדריך "טיפול בלייזר בגישה זעיר-פולשנית במחלות חניכיים כרוניות" הכולל שאלות ותשובות ומחירים

    ניתוח חניכיים

    במקרים בהם נכשל הטיפול השמרני, ניתן לבצע ניתוח חניכיים המיועד לחדור אל עומק החניכיים, במטרה לצמצם את כיסי החניכיים ולשחזר את מערך התמיכה של השן. ניתוח זה מבוצע במספר טכניקות אותן יש להתאים לשלב המחלה ולמאפיינים הייחודיים של המטופל.

    האם קיים טיפול תרופתי למחלות חניכיים?

    בהמשך להתפתחות הטכנולוגית הנרחבת, שחלה בשנים האחרונות בתחום הטיפול במחלות חניכיים, פותחו גם מספר תרופות המיועדות לטפל ישירות במצב הדלקתי.

    תרופות אלה מבוססות על שחרור מקומי ומדורג של חומרים אנטי דלקתיים ישירות אל אזור כיס החניכיים, במטרה להפחית את מצבורי החיידקים באזורים אלה.

    תרופות אלה מוחדרות אל מתחת לקו החניכיים באמצעות דסקית ייעודיי או ג'ל תרופתי. הצלחת הטיפול התרופתי תלוי מאוד בהקפדת המטופל על ההיגיינה היומיומית של הפה.

    האם ניתן לבצע השתלת חניכיים כדרך טיפול במחלות חניכיים?

    השתלת חניכיים היא פרוצדורה, המבוצעת לתיקון מבנה החניכיים במקרה של נסיגת חניכיים (רצסיה). פרוצדורה זו מבוססת על נטילת רקמות רכות מהמטופל עצמו, בדרך כלל מאזור החך, והשתלתן כרקמת חיבור על פני שורש השן החשוף, לצורך שחזור הרקמה הצמודה לשן.

    כמו כן, ניתן לעשות שימוש מרקמה סינתטית העשויה מקולגן וחלבונים, המיועדים לעודד צמיחה מחדש של הרקמות הטבעיות.

    פרוצדורה זו, המיועדת לעצירת תהליך הנסיגה ולשיפור האסתטיקה של הפה, מחייבת עבודה מקצועית ומדויקת, וחייבת להתבצע על ידי רופא מומחה, שיבחר את סוג הרקמה המתאים ויבצע את הפרוצדורה באופן שימנע את המשך או התחדשות הנסיגה.


    ד"ר איתן בר
    רפואת שיניים
    ד"ר איתן בר הינו רופא שיניים ותיק ובעל ניסיון רב בתחומי עיסוקיו, בעל מרפאת שיניים, לטיפול במחלות חניכיים ושתלים דנטליים. מרפאתו מצוידת במיטב הטכנולוגיה הרפואית העדכנית ועומדת בסטנדרטים של ה-FDA ורשות הבריאות האירופאית. שירת בחיל...

    להתייעצות עם ד"ר בר
    השאירו פרטים או חייגו
    077-7299177

      הנני מאשר את תקנון אתר
      יש לאשר את תקנון האתר

      תגובות