מיפוי שומות ונגעי עור: השיטה הממוחשבת

למידע והתייעצות

להתייעצות עם ד"ר איזמן
השאירו פרטים או חייגו
077-9971117

    הנני מאשר את תקנון אתר
    יש לאשר את תקנון האתר

    מדיקו > רפואת עור

    אנשים שנמצאים בסיכון לפתח מלנומה, חייבים להיות במעקב צמוד אחר נקודות החן שלהם. כל נקודה חדשה או שינוי בנקודה קיימת, היא סימן חשוד. מיפוי ממוחשב של שומות ונגעי עור, מאפשר לעקוב בצורה מקיפה ויסודית אחרי כלל נקודות החן בגוף, ומהווה כלי עזר חשוב לבדיקה של רופא מקצועי ומנוסה  בתחום

    צפו בד"ר איזמן מסבירה על כך בראיון לתכנית בקו הבריאות

    מי נמצא בסיכון מוגבר לסרטן עור?

    אנשים בהירים בעלי שיער בהיר, עיניים בהירות, צבע עור לבן שמשתזפים בקושי אבל נשרפים בקלות, אנשים בעלי מספר רב של נקודות חן, אנשים עם היסטוריה אישית או משפחתית של מלנומה ואנשים עם עבר של חשיפה גבוהה לשמש, בעיקר כוויות שמש עד גיל 20.

    מהם הסימנים החשודים למלנומה?

    כל נקודה חדשה המופיעה על העור מעל גיל 40 היא חשודה. זה לא אומר בהכרח שמדובר במלנומה, אך הנקודה נחשבת חשודה ויש לבדוק אותה. נקודה שהשתנתה, קרי שינתה צבע, צורה או גודל, בוודאי אם היא מדממת או מגרדת, נחשבת אף היא לנקודה חשודה.

    כיצד מנהלים מעקב אחרי הנקודות על גבי העור?

    ניהול המעקב אחרי הנקודות על גבי העור תלוי בנסיבות של כל מקרה. ראשית יש להגיע להיבדק אצל רופא עור, אשר בוחן את כלל הנקודות בעור באמצעות מכשיר הנקרא דרמוסקופ המאפשר לבחון נקודות חן ברזולוציה גבוהה. במידה והמטופל  מתאים, יומלץ על  מיפוי ממוחשב של השומות ויבוצע גם צילום דרמוסקופי במידת הצורך.

    המיפוי הממוחשב מיועד לאנשים בסיכון גבוה, כפי שתיארנו קודם לכן, בעיקר אנשים עם מספר רב של נקודות חן ואנשים עם היסטוריה אישית או משפחתית של מלנומה.

    במסגרת מיפוי שומות ונגעי עור מבוצע צילום של כל חלקי הגוף ברזולוציה מאוד גבוהה, כך שניתן לזהות את כל נקודות החן על פני העור.

    בטכנולוגיית המיפוי החדשה ניתן לצלם תמונות באיכות מאוד גבוהה באמצעות מכשיר הדרמוסקופ.

    הרעיון במיפוי הוא שבפעם הראשונה מגובשת תמונת הפתיחה (Baseline) שתהווה בסיס השוואתי עבור המיפויים הבאים.

    כעבור שלושה חודשים, חצי שנה או שנה לאחר מכן, בהתאם להוראות הרופא, מגיע המטופל למיפוי נוסף, שלאחריו מבוצעת השוואה בין שני המיפויים שנעשו בכדי לזהות נקודות חדשות שנוספו או שינויים שהתרחשו בנקודות חשודות.

    ההשוואה מבוצעת באמצעות תוכנת המחשב עצמה ובבדיקה של הרופא.

    מה עושים כאשר מזהים נקודה חשודה?

    כאשר מזהים נקודה חשודה, יש להסירה אותה מהעור. יחד עם זאת, במקרים מסוימים בהם ההסרה יכולה לגרום לצלקת מכוערת או שמדובר באזור רגיש, נבצע צילום דרמוסקופי למעקב תדיר לפני שנקבל החלטה על הסרת הנקודה.

    למדריך "הסרת שומות" הכולל תמונות לפני ואחרי ומחירים

    מהם הכלים שעומדים לרשותנו למניעת סרטן עור?

    ההמלצה הראשונה למניעת סרטן העור היא לא להיחשף לשמש, בעיקר בשעות החמות, קרי, שבישראל זה אומר בעיקר בין השעות 9:00 בבוקר ועד 17:00 אחר הצהריים.

    אם אנחנו כן נחשפים לשמש, בין בהליכה ברחוב, בין בחוף הים ובין בנהיגה, יש להשתמש במסנן קרינה בעל מקדם הגנה של מעל 30, שאותו יש למרוח שוב אחת לשעתיים שלוש.

    לבסוף, חשוב מאוד לשים לב לעצמנו וללכת להיבדק אצל רופא עור גם אם לא קיים חשד ממשי וקונקרטי. כמו כן, חשוב להדגיש כי המיפוי הממוחשב הוא כלי מאוד חשוב ויעיל, אך הוא אינו תחליף לבדיקה על ידי רופא מנוסה.


    ד"ר גילה איזמן נלקנבאום
    רפואת עור
    ד"ר גילה איזמן נלקנבאום הינה מומחית לרפואת עור, רופאה בכירה במרכז המשולב לאסתטיקה והמרפאה לגילוי מוקדם של סרטן העור במערך לרפואת עור בבית החולים איכילוב, מנהלת מרפאה פרטית בנתניה. ד"ר איזמן נלקנבאום משתתפת בכנסים מדעיים...

    להתייעצות עם ד"ר איזמן
    השאירו פרטים או חייגו
    077-9971117

      הנני מאשר את תקנון אתר
      יש לאשר את תקנון האתר

      תגובות