בלי עצבים – מהי מחלת הנוירופתיה

להתייעצות עם ד"ר דורי
השאירו פרטים או חייגו
077-9978666

    הנני מאשר את תקנון אתר
    יש לאשר את תקנון האתר

    מדיקו > נוירולוגיה

    ד"ר אמיר דורי, נוירולוג ומנהל מערך עצב שריר במרכז הרפואי שיבא מסביר מהי נוירופתיה והשלכותיה, צפו ב"סטטוסקופ" מה גורם למחלה, כיצד היא מתפתחת ואיך ניתן לטפל בה?

    שירות לציבור. מוגש בחסות חברת מדיסון פארמה. ללא מעורבות בתכנים.

    נוירופתיה היא מונח כללי המתאר פגיעה בעצבים. לדברי ד"ר אמיר דורי, נוירולוג ומנהל מערך עצב שריר במרכז הרפואי שיבא, "הנוירופתיות מתחלקות לשלושה סוגים. פגיעה בעצב בודד נקראת לפי שם העצב שנפגע. לדוגמה נוירופתיה של העצב המדיאני, שממוקם באמצע האמה. יכולה להיות גם פגיעה במספר עצבים בודדים. כך למשל, יכולה להיות פגיעה שתתחיל באצבעות הרגליים שתעלה לברכיים ומשם לידיים. הפגיעה הנרחבת ביותר היא פגיעה במספר רב של עצבים פריפריים בו זמנית, באופן סימטרי ותלויי מרחק. מצב זה נקרא פולינוירופתיה (פולי = הרבה). כשזה קורה, הגורמים לכל יכולים להיות למשל, מגוון של מחלות כגון סוכרת, דלקת או מחסור בוויטמינים".

    איך מתבצע האבחון?

    "בדיקת המפתח במקרים האלה היא בדיקת מוליכות חשמלית בעצבים ובשרירים (EMG). זאת בדיקה לא נעימה כי היא כרוכה במכות חשמל, אבל היא מאוד חשובה".

    האם זו מחלה שמתפתחת במהירות, כלומר תוקפת ביום בהיר אחד?

    "יש כמה אפשרויות לקצב התפתחות הנוירופתיה, ולמעשה אפיון חלון הזמן בו היא התפתחה חשוב מאוד לזיהויי סוג המחלה. יש פולינוירופתיה שמתפתחת בתוך כמה ימים ומצריכה ברור מהיר וטיפול דחוף בהתאם לממצאים. לעומת זאת, יש פולינוירופתיה שמתפתחת בהדרגה במשך שנים רבות, במיוחד אם החלה בגיל הילדות ונובעת לרוב ממחלה גנטית. בכל אחד מאלה, זיהויי המרכיב העצבי החולה, האקסון או המיאלין יעזור מאוד בהשלמת הברור ובחירת טיפול מתאים, אם קיים ורלוונטי".

    האם יש אפשרות לזהות פולינוירופתיה גנטית כבר בגיל צעיר, יש תסמינים אופיינים?

    "פעמים רבות זה בהחלט אפשרי. למשל כשיש קושי או מגושמות בריצה, נטייה לפתח נקעים חוזרים של הקרסוליים והתעייפות או כאבים בכפות הרגליים בהליכה ממושכת. במקרים רבים ניתן לזהות קשת מאוד גבוהה של כפות הרגליים, והאצבעות מקבלות מראה של פטישים. בהמשך ניתן להבחין גם ששרירי השוקיים מדולדלים יחסית לשאר השרירים. תשאול בני משפחה נוספים אם יש להם תופעות דומות יכול לתמוך בכך".
    במקרים אחרים, יתכן שקשה יותר לזהות את המחלה, מסביר ד"ר דורי, כך למשל בקרב מבוגרים שכיח למצוא מחלות נוספות שגורמות לפולינוירופיה כגון סוכרת, או מחלות דלקתיות, ולכן קל להניח שהן אלה שגורמות לנוירופתיה, ולא מחלה גנטית.

    אז איך נדע אם המקור לפולינוירופתיה היא למשל בעקבות סוכרת או שזו מחלה גנטית?

    "סיפור משפחתי הוא הרמז הכי חשוב במקרים כאלה. אנחנו חושדים במחלה שהיא גנטית כשזו מחלה שמתפתחת לרוב בהדרגה לאורך שנים, לרוב יהיו תסמינים כבר בילדות. ילדים עם נוירותופיה בדרך כלל נופלים הרבה, נוקעים את הרגליים. יש להם קשת גבוהה מאוד של כף הרגל. אם זה קיים, נוכל למצוא את הגורם המשותף לבני המשפחה החולים. מצבים אלה בהחלט מורכבים, כיוון שבעצם גם הסוכרת פגעה בעצבים וגם המצב הגנטי. כששאלתי באופן מפורש מטופלים על מחלות שמהם סבלו הוריהם ודודים שלהם, ובמפורש אם היה למישהו נוירופתיה ותסמינים של פגיעה מערכת הלב והעיכול למשל, זה פתר את החידה, וקיצר מאוד את תהליך האבחון".

    האם אפשר לטפל בנוירופתיה?

    "הטיפול תלוי בסיבה. למשל אם מדובר בתופעה מקומית, לדוגמה, אם זו נגרמת כתוצאה מלחץ מקומי בתעלה הקרפלית, הטיפול הוא כירורגי, לשחרור הלחץ על העצב. במקביל מחפשים את הגורם ומטפלים בו. לדוגמה, אם מוצאים דלקת פרקים או חסר בתפקוד בלוטת התריס, צריך לטפל באלה כדי למנוע נזק נוסף".

    יש משהו שאפשר לעשות למניעה של התפתחות פולינוירופתיה?

    "רוב הנוירופתיות מופיעות בשל סוכרת ותסמונת מטבולית, כלומר השמנה, עליה בשומנים בדם וחוסר משמעותי בפעילות גופנית. את כל אלה אפשר למנוע על ידי דיאטה בריאה ופעילות גופנית באופן קבוע".
    לדברי ד"ר דורי, למידע נוסף על הנוירופתיה – הנזקים שהיא גורמת כמו גם על הטיפולים השונים – יש לפנות לרופא המטפל. זאת מכיוון שמדובר בנושא מורכב המחייב בירור מעמיק ופרטני.


    ד"ר אמיר דורי
    נוירולוגיה
    ד"ר אמיר דורי הינו מומחה לנירולוגיה, מרצה בבית הספר לרפואה אוניברסיטת תל-אביב. עבודתו המחקרית בתחום מערכת העצבים ההיקפית החלה במהלך פוסט-דוקטורט באוניברסיטה העברית ובהמשך בהתמחות על במרכז למחלות נוירומוסקולריות של אוניברסיטת וושינגטון בסיינט לואיס, ארה"ב.

    להתייעצות עם ד"ר דורי
    השאירו פרטים או חייגו
    077-9978666

      הנני מאשר את תקנון אתר
      יש לאשר את תקנון האתר

      תגובות

      • יוסי 10 בינואר 2024 10:56

        הדקירות קצרות שבריר שניה. וכל הבדיקה בערך 1-2 דקות.

         הגב

        1. עפרה 24 בינואר 2024 20:16

          זה לא שבריר שניה….וזה מאוד כואב

           הגב