ורידים בולטים ברגליים: טיפול חדשני ללא ניתוח בהזרקת קצף

למידע והתייעצות

להתייעצות עם פרופ' ניטצקי
השאירו פרטים או חייגו
072-3301468

    הנני מאשר את תקנון אתר
    יש לאשר את תקנון האתר

    מדיקו > כירורגיית כלי דם

    הופעתם של וורידים בולטים ברגליים מהווים אינדיקציה לבעיה רפואית באותם וורידים בנוסף לבעיה האסתטית. איך מאבחנים וכיצד מטפלים בורידים בולטים ברגליים וגם על הטיפול החדשני בקצף להעלמת ורידים ללא צורך בניתוח | מדריך

    על כך מסביר פרופ' סמי ניטצקי בתכנית המילון הרפואי בווידאו בהנחיית פרופ' רפי קרסו

    מה הגורם לורידים בולטים ברגליים ואיך ניתן לטפל בכך?

    הצטברות דם בורידים גורמת לעליית לחץ מקומית, להרחבת הורידים ובהדרגה להיווצרות הוורידים הבולטים. טיפול בוורידים נועד למנוע דליפת דם כלפי מטה דרך שסתומים שאינם תקינים.

    בכל צורות הטיפול נהוג לבטל את זרימת הדם דרך הורידים החולים ולהסיט את זרימת הדם אל המערכת העמוקה,שהיא המערכת הראשית של זרימת הדם הוורידית ברגליים.

    אחת השיטות לטיפול בוורידים הינה הזרקת קצף, שיטה מהירה ויעילה שלא מצריכה התערבות כירורגית כלל כולל הרדמה ואשפוז ומאפשרת חזרה מיידית לביצוע פעילות שגרתית. באמצעות הזרקת קצף ניתן לטפל בקלות וביעילות בכל הסוגים של הוורידים והדליות שנמצאים במערכת הוורידים השטחית של הרגל. טיפול בוורידים באמצעות הזרקת קצף הינו טיפול ממוקד ביותר שנעשה תחת אולטרא סאונד ומאפשר טיפול בוורידים הבולטים על פני העור וגם בוורידים הנמצאים במערכת השטחית של הוורידים ולא ניתן לראותם באופן רגיל אלא רק תחת ביצוע אולטרא סאונד.

    ורידים בולטים ברגליים
    ורידים בולטים ברגליים

    כיצד מתבצע טיפול בוורידים באמצעות הזרקת קצף?

    טיפול בוורידים באמצעות הזרקת קצף מתבצע במשרד הרופא ללא צורך בהרדמה מקומית או התערבות כירורגית. הטיפול כולו אורך כעשרים דקות ויש צורך לחזור ולבצע מספר טיפולים על מנת שתהייה השפעה מרבית על העלמות הוורידים הבולטים. מספר הטיפולים הנדרש בממוצע הינו 3-4 כאשר יש להמתין לפחות חודש בין טיפול לטיפול.

    במהלך הטיפול יוזרק הקצף על ידי שימוש במחט דקיקה ביותר תוך כדי ביצוע אולטרא סאונד על מנת לכוון את המחט לוורידים הדורשים טיפול. דרך המחט מזריק הרופא חומר מטרש אלכוהולי (פולידוקאנול) מוקצף ישירות לתוך הווריד, החומר יוצר פגיעה כימית הגורמת לחסימה של הווריד. לאחר שהווריד נסתם מתחיל תהליך טבעי של פירוק  והעלמות הורידים הבולטים. במהלך הטיפול יחליט הרופא על הכמות והריכוז של החומר המוקצף אל תוך הווריד וזאת בהתאם לגודל של הווריד ולמיקום של הווריד.

    הזרקת קצף לורידים ברגליים
    אילוסטרציה

    בטיפולים בעבר היה נהוג להזריק את החומר בצורתו הנוזלית. בהזרקת נוזל  קיים דילול של הריכוז הראשוני (נוזל נמהל בנוזל) ובנוסף החומר נשטף במהירות ביחד עם הדם בו ולכן לא תמיד הייתה כמות מספיקה וריכוז מספיק של אותו חומר על מנת לפגוע בצורה משמעותית בדפנות הפנימיים של הווריד. כאשר החומר  מוקצף הוא שומר על ריכוזו הראשוני והקצף דוחה את הדם וממלא את חלל הווריד. החומר המוקצף המוזרק נשאר בתוך הווריד בכמות וריכוז מספקים ופוגע בצורה יעילה במיוחד בדפנות של הווריד. לכן, הזרקת קצף יעילה פי כמה על הזרקת הנוזל.

    טיפול בוורידים באמצעות הזרקת קצף הינה פעולה קצרה שלא דורשת הרדמה או טשטוש, לא כרוכה בכאבים ואין צורך באשפוז לאחריה. לאחר ביצוע הטיפול בעזרת הזרקת קצף המטופל יגרוב גרב אלסטית לתקופה של כשבוע במהלך היום כאשר תיתכן הרגשת של כאבים עמומים או רגישות יתר באזור המטופל בזמן של כמה ימים לאחר ביצוע הטיפול וניתן ליטול משככי כאבים בהתאם לצורך.

    מהן תופעות הלוואי הצפויות לאחר טיפול בוורידים באמצעות הזרקת קצף?

    אמנם מדובר בטיפול  יעיל וקל יחסית, אך ישנן מספר תופעות לוואי לאחר ביצוע טיפול בוורידים באמצעות הזרקת קצף:

    • מספר שבועות לאחר הטיפול בהזרקת קצף האזור בו בוצע הטיפול רגיש למגע ועלולה להופיע אדמומיות מקומית, תופעות לוואי אלה יחלפו עם הזמן.
    • כאשר בוצעה הזרקת קצף לצורך טיפול בוורידים שטחיים ביותר על פני העור לאחר הטיפול יורגשו אותם וורידים כקשים אך הם יתרככו וייעלמו בתוך מספר חודשים.
    • ייתכנו שינויים בגוון העור מעל לוורידים שטופלו. מופיע פס חום (פיגמנטציה) שחולפת, ברוב המכריע של המטופלים, בתוך מספר חודשים.

    כיצד נראית ההחלמה וההתאוששות לאחר טיפול בוורידים באמצעות הזרקת קצף?

    רגליים יפות וחלקות
    החזרה לשגרה לאחר העלמת הורידים באמצעות קצף הינה מיידית

    ההתאוששות לאחר טיפול בוורידים באמצעות הזרקת קצף הינה מיידית כאשר לאחר כרבע שעה מסיום הטיפול ובמידה והמטופל מרגיש טוב הוא יכול להשתחרר לביתו. אין צורך במנוחה והחזרה לביצוע פעולות שגרתיות היא מיידית. במידה והמטופל חש רגישות או כאבים ניתן ליטול משככי כאבים בהתאם ואף לנוח במידת הצורך. יש לקחת בחשבון שטיפול אחד של הזרקת קצף לא יספיק ויהיה צורך בביצוע של מינימום שלושה טיפולים, כאשר בין טיפול לטיפול יש צורך להמתין כחודש עד שישה שבועות.


    פרופ' סמי ניטצקי
    כירורגיית כלי דם
    פרופ' סמי ניטצקי הינו מומחה לכירורגיה של כלי דם במדיקה מרכזי רפואיים ת"א, שר"פ פלוס חיפה ומרפאת מומחים בקרית מוצקין. פרופסור בפקולטה לרפואה של הטכניון ומשמש כסוקר במספר עיתונים מדעיים יוקרתיים וחיבר למעלה מ-90 מאמרים...

    להתייעצות עם פרופ' ניטצקי
    השאירו פרטים או חייגו
    072-3301468

      הנני מאשר את תקנון אתר
      יש לאשר את תקנון האתר

      תגובות