היסטרוסקופיה אבחנתית וניתוחית במפגש אחד

למידע והתייעצות

להתייעצות עם ד"ר כהן
השאירו פרטים או חייגו
077-997-9707

    הנני מאשר את תקנון אתר
    יש לאשר את תקנון האתר

    מדיקו > גינקולוגיה

    היסטרוסקופיה היא פעולה זעיר פולשנית בה ניתן לבחון ולטפל בפתולוגיות של חלל הרחם מבעד לפתח הנרתיק וצוואר הרחם. היסטרוסקופיה מאבחנת 2 קבוצות עיקריות של פתולוגיות ברפואת נשים: אי פריון ודימומים גינקולוגיים.  עד לפני כעשור הייתה נהוגה הפרדה בין 2 הפעולות של היסטרוסקופיה אבחנתית והיסטרוסקופיה ניתוחית היות והם בוצעו במועדים שונים, כיום אפשר לבצע את האבחון והטיפול במפגש אחד | מדריך 

    ד"ר שלומי כהן מסביר על היסטרוסקופיה אבחנתית וטיפולית במפגש אחד במילון הרפואי בהנחיית פרופ' רפי קרסו

    היסטרוסוקפיה אבחנתית מבוצעת בדרך כלל במרפאת רופא הנשים או במרפאה אמבולטורית וההיסטרוסקופיה הניתוחית בחדר הניתוח בהרדמה כללית.

    לביצוע היסטרוסוקפיה אבחנתית אין צורך בהכנות מיוחדות או צורך בהתאוששות כלשהיא והיא שימשה כפעולה אמנם זעיר פולשנית אך כזו שניתן לאחר ביצועה להמשיך בשיגרת החיים ללא צורך במנוחה או התאוששות.

    ההיסטרוסוקפיה הניתוחית לעומתה, בוצעה לאחר הכנה טרום ניתוחית שכללה בדיקות דם, אק"ג, צילום חזה ועוד בדיקות כתלות במצב בריאותה של האישה, ולצורך ביצועה היה צורך להגיע לביה"ח בצום ולעבור הרדמה בדרך כלל כללית על מנת לבצע הפעולה.

    היסטרוסקופיה See and Treat
    היסטרוסקופיה See and Treat

    ד"ר שלומי כהן : "השיטה החדשה מהווה שילוב בין 2 הפעולות ומאפשרת באותו מעמד ללא כל צורך בהכנה טרומית לעבור ניתוח זעיר פולשני ברחם ללא צורך בצום או בהתאוששות כלשהי.  השיטה פותחה ע"י Dr. Stefano Bettochi  מאיטליה ובהמשך יושמה ע"י אחד מתלמידיו Dr. Attilio Di Spezio Sardo גם הוא מאיטליה.  כיום השיטה נפוצה בעולם ורופאים רבים משתלמים ולומדים לבצעה".

    בעבר לאחר ביצוע היסטרוסקופיה היה צורך בשהייה ביחידת התאוששות צמודה לחדר הניתוח ולאחר מכן במחלקת נשים לעוד מספר שעות טרם האישה שוחררה לביתה.  לאחר מכן היה צורך במספר ימי מנוחה בבית.

    השיטה מתבססת על שימוש בציוד מזערי החודר את הנרתיק וצוואר הרחם ללא כל קושי ומאפשר לבצע הן פעולה אבחנתית ובמידת הצורך באותו מעמד פעולה ניתוחית.

    השיטה החדשה לאבחון וטיפול בהיסטרוסקופיה SEE &TREAT (ראה וטפל) מהווה למעשה שילוב בין 2 הפעולות ומאפשרת באותו מעמד ללא כל צורך בהכנה טרום פעולתית לעבור ניתוח זעיר פולשני ברחם ללא הצורך הכנה, ללא צורך בצום וללא צורך בהתאוששות כלשהי.  השיטה פותחה ע"י Dr. Stefano Bettochi  מאיטליה ובהמשך יושמה ע"י אחד מתלמידיו Dr. Attilio Di Spezio Sardo  גם הוא מאיטליה.  כיום השיטה נפוצה בעולם ורופאים רבים משתלמים ולודים לבצעה".

    כיצד הפעולה מתבצעת?

    לאחר שיחת היכרות והסבר על השיטה, ובירור ההתוויה לביצוע הבדיקה מתחילים בהיסטרוסקופיה אבחנתית למציאת בעיה פתולוגית. הבדיקה מתבצעת על כיסא גינקולוגי חדשני במרפאה :

    1. ללא שימוש במפסק (ספקולום)

    2. ללא שימוש בצובטן צווארי (טנקולום)

    3. ללא צורך בהרדמה.

    במהלך הבדיקת מוזלפת כמות קטנה של תמיסה פיזיולוגית המאפשרת החדרת הסיב ללא כאבים לחלל הרחם לצורך איבחון ותיעוד הממצאים. לפי הממצאים והרגשת המטופלת ניתן להתקדם להיסטרוסקופיה טיפולית באותו מעמד. בחלק מהמקרים בהם יש ממצאים הקטנים מ-2 ס"מ והניתנים לטיפול במקום, מוחדרים מלקחיים או אלקטרודה זעירים המאפשרים להשלים הטיפול באותו מעמד.

    שרירנים ברחם

    באלו מקרים גינקולוגיים ניתן לטפל באמצעות היסטרוסקופיה?

    1.נשים עם פוליפים או שרירנים קטנים מ-2 ס"מ, על גבעול

    2. הידבקויות או מחיצה בחלל הרחם או תיקון מבנה רחם דיסמורפי

    3.שאריות הריון קטנות מ-2 ס"מ במוקד יחיד

    4.התקנים תוך רחמיים שלא ניתן להוציאם במרפאה

    5.צנתור חצוצרות

    6.סגירת חצוצרות

    האם יש צורך בהרדמה?

    הצורך בהרדמה הוא אישי, מעלות השיטה הדורשת ניסיון רב בביצועה מאפשר לאתר את הנשים שיכולות לעבור הפעולה ללא כל הרדמה, או עם משככי כאבים בלבד ולבצע הפעולה במקום.

    בשאר המקרים הפעולה הניתוחית תתבצע בחדר הניתוח עם הרדמה מקומית או כללית בהתאם למקרה.

    מה סיכוני הפעולה?

    הסיכונים קטנים, דימום או זיהום (נדיר מאד), חלק מהנשים אינן מתאימות לשיטת טיפול זאת ויהיה צורך להשלים הטיפול במועד אחר בהרדמה בחדר ניתוח.

    מה זמן ההתאוששות מהפעולה?

    אין למעשה זמן התאוששות כיוון שאין הרדמה ואין צורך בהרחבת צוואר הרחם. המטופלת משוחררת לביתה ולשגרה מיד בתום הטיפול.

    האם יש כאבים לאחר הפעולה?

    לרוב אין כאבים, במקרים מסוימים הנשים מציינות מיחושים הדומים לאילו של הוסת, ולכן כאשר אישה מגיעה מראש לפעולה שכזו תוכל לקבל במקום משככי כאבים לפני התחלת הפעולה במידה ותרצה.

    תוך כמה זמן אפשר להרות אחרי היסטרוסקופיה ניתוחית במרפאה?

    לרוב ניתן לנסות להרות כבר במחזור שלאחר הפעולה.

    תינוק אשה בהריון

    לסיכום:

    • בזכות שיטת ה-SEE & TREAT (ראה וטפל) ניתן להציע לנשים המתאימות לעבור הפעולה האבחנתית והטיפולית במשולב
    • מפאת מזעור הציוד הטכניקה והאווירה הנעימה והתומכת במרפאה, נשים רבות מעדיפות לעבור הפעולה בצורה זו
    • ביצוע היסטרוסקופיה אבחנתית וניתוחית בשיטת ה-See& Treat מאפשר חזרה מידית לפעילות שגרתית ללא צורך בזמן החלמה.


    ד"ר שלומי כהן
    יילוד וגינקולוגיה
    ד"ר שלומי כהן הינו מומחה ליילוד וגיניקולוגיה, רופא נשים ומנתח בכיר במחלקת נשים במרכז הרפואי שיבא, מנהל היחידה לאנדוסקופיה גינקולוגית בבית החולים הרצליה מדיקל סנטר. לאחר התמחותו במחלקת שנים ויולדות בשיבא, תל השומר, בצע ד"ר כהן...

    להתייעצות עם ד"ר כהן
    השאירו פרטים או חייגו
    077-997-9707

      הנני מאשר את תקנון אתר
      יש לאשר את תקנון האתר

      תגובות