שחיקת סחוסים במפרקים: מדריך הטיפולים

למידע והתייעצות

להתייעצות עם פרופ' דרקסלר
השאירו פרטים או חייגו
077-9978655

    הנני מאשר את תקנון אתר
    יש לאשר את תקנון האתר

    מדיקו > אורתופדיה

    שחיקת סחוסים במפרקים היא ההפרעה התפקודית הנפוצה ביותר בגיל המבוגר, ויכולה לגרום לפגיעה משמעותית באיכות חייהם של הסובלים ממנה. הטיפול בשחיקת הסחוסים מבוסס תחילה על טיפול שמרני ועל פי הצורך הזרקות של סטרואידים וחומצה היאלורונית. כאשר השחיקה הופכת למאסיבית ונוצרת הפרעה משמעותית לאיכות חייו של המטופל, נשקלות האופציות הניתוחיות, הכוללות החל מארתרוסקופיה לטיפולים נקודתיים ועד החלפת מפרק

    צפו בפרופ' דרקסלר מסביר על כך בראיון עם פרופ' קרסו בתכנית המילון הרפואי בוידיאו

    מהם הגורמים לשחיקת מפרקים?

    שחיקת מפרקים יכולה להתרחש כתוצאה ממספר גורמים, שהעיקרי שבהם הוא שחיקה דג'נרטיבית, קרי שחיקה ניוונית של המפרקים עם הגיל.

    בסביבות 10%-15% מהאוכלוסייה מתחילים לחוות את השחיקה הזאת כבר החל מגיל 65, ומעל גיל 80, עולה השכיחות לכ-80%. גורמים נוספים לשחיקת סחוסים במפרקים כוללים טראומות, גידולים, חסר אספקת דם לאזורים בתוך המפרק ומחלות דלקתיות.

    מהם הסימנים לפגיעה בסחוס במפרק?

    לסחוס עצמו, אין לא עצבים ולא כלי דם. את אלה הוא מקבל מהעצם אליה הוא מחובר או מהנוזל הפנימי שלו, הקרוי הנוזל הסינוביאלי.

    ברגע שהסחוס נפגע ומתחיל להישחק, מתחילה העצם שמתחתיו להיחשף ואז מופיעים כל התסמינים שאנו מכירים במקרים אלה – כאבים, הגבלה בתנועה, ירידה בפעילות, כאבים בבוקר וכן הלאה.

    ככל שהשחיקה נרחבת יותר, כך עולות עוצמת ותדירות התופעות הללו, עד להפרעה של ממש באיכות החיים.

    אצל אנשים הסובלים משחיקת סחוסים במפרקים ניתן לזהות את התקדמות התסמינים ממצב של כאבים המופיעים בשעות הבוקר בלבד לכאבים לאורך כל היום, מקושי בתנועה מקומית לקושי קבוע בהליכה וכן הלאה.

    מהו הטיפול השמרני בשחיקת סחוסים במפרקים?

    הטיפול בשחיקת סחוסים במפרקים מתחיל בטיפול שמרני, ועל פי הצורך עובר גם לטיפול ניתוחי.

    הטיפול השמרני מבוסס על שינוי אורחות חיים, הפחתת פעילות ספורטיבית (מעבר מריצה להליכה למשל), תרגילי פיזיותרפיה לחיזוק השרירים מסביב למפרק ושיפור טווחי תנועה, ולאחר מכן טיפולים מעט יותר חודרניים כדוגמת הזרקות סטרואידים להפחתת התהליך הדלקתי בתוך המפרק והזרקות חומצה היאלורונית המספקת סיכוך למפרק.

    כאשר מגיעה המחלה למצב מתקדם בו השחיקה היא מאסיבית ורוב המשטח המפרקי כבר נהרס, מופיעים כאבים חזקים ותדירים באופן שפוגע מאוד באיכות חייו של החולה, ובמצב זה עולות האופציות הניתוחיות לטיפול במחלה.

    מהן האופציות הניתוחיות לטיפול במחלה?

    במקרים של ליקויים נקודתיים מכאניים כמו חתיכת סחוס שהשתחררה ממקומה, למשל חתיכת מיניסקוס שהשתחררה ונתקעה בחלל הברך באופן שגורם לנעילת הברך, מבוצע הליך כירורגי באמצעות ארתרוסקופיה, קרי כניסה עם סקופים דרך חתכים קטנים בעור, סילוק החתיכה שהשתחררה וביצוע ניקיון כללי של האזור, בתקווה שזה יסייע לחולה לטווח הארוך.

    כאשר השחיקה היא גדולה והטיפול הנקודתי אינו עוזר, האופציה היחידה שעומדת בפני המטופל היא החלפת מפרק.

    אשה מבוגרת חדר כושר

    איך נראית ההחלמה מהחלפת מפרק?

    כיום, אחוזי ההצלחה של ניתוחי החלפת מפרק הם גבוהים מאוד ומרבית המטופלים נהנים למעשה מהחלמה מלאה. כך למשל, כאשר מדובר בהחלפת ירך, מדובר בכ-95% מהחולים שמחלימים באופן מלא עד לשכחת הבעיה והניתוח עצמו.

    בברך שיעור ההצלחה הוא 80%-85% ועל אף שההחלמה היא בדרך כלל לא מלאה במאה אחוז, הכאבים נעלמים לחלוטין ורמות הפעילות חוזרות לרמות גבוהות משמעותית.

    תוך כמה זמן מיום הניתוח ניתן לחזור לפעילות מלאה?

    עוד ביום הניתוח או ביום שאחריו, ניתן כבר לקום מהמיטה ולהתהלך, בתחילה בעזרת הליכון או מקל, ובהמשך ללא כל סיוע.

    האשפוז לניתוח הוא ללילה אחד או שניים, ובהמשך הדרך על המטופל להמשיך עם תרגילי פיזיותרפיה ותרגול עד להסתגלות מלאה למפרק החדש.


    פרופ׳ מיכאל דרקסלר
    כירורגיה אורתופדית
    פרופ' מיכאל דרקסלר הינו מומחה לאורתופדיה והחלפות מפרקים ברך וירך בשיטה חדשנית עם החלמה מהירה. מנהל המערך להחלפות מפרקים והמחלקה האורתופדית בבית חולים האוניברסיטאי אסותא אשדוד. לפרופ' דרקסלר ניסיון רב בהוראה פרונטלית וקלינית של סטודנטים,...

    להתייעצות עם פרופ' דרקסלר
    השאירו פרטים או חייגו
    077-9978655

      הנני מאשר את תקנון אתר
      יש לאשר את תקנון האתר

      תגובות