ניתוח החלפת מפרק הירך: השיטות החדשות

למידע והתייעצות

להתייעצות עם ד"ר בנדר
השאירו פרטים או חייגו
077-2309343

    הנני מאשר את תקנון אתר
    יש לאשר את תקנון האתר

    מדיקו > אורתופדיה

    שחיקה של מפרק הירך גורמת לכאבים במפשעה,הגבלת התנועה ואף לצליעה, עקב קושי בהזזת המפרק. לעתים גם חשים כאבים בברכיים שלמעשה מקורם בשחיקה של מפרק הירך. לאחרונה נוספו שיטות ניתוחיות חדשות המאפשרות שיקום והחלמה מהירה יותר

    על כך מסביר ד"ר בנימין בנדר בתכנית המילון הרפואי בוידאו בהנחיית פרופ' קרסו

    כאשר ישנה שחיקה של מפרק הירך עקב התפתחות לא תקינה של עצם האגן או סיבה אחרת כלשהי, השחיקה תגרום להופעת כאבים באזור המפשעה וכן להגבלת של התנועה שתתבטא בצליעה עקב קושי בהזזת מפרק הירך.

    במקרים בהם השחיקה של המפרק היא חמורה ומתקדמת אותו אדם יתקשה לבצע פעילויות שגרתיות ביום יום כגון נעילת נעליים והליכה למרחקים, במקרים אלו יהיה צורך לבצע ניתוח להחלפת מפרק הירך. מטרתו של הניתוח להחלפת מפרק הירך הוא להפחית את הכאבים ולשפר את תפקודו של מפרק הירך.

    זמן ההחלמה מניתוח תלויה המון במטופל עצמו ובשיטת הניתוח. קיימות מספר שיטות לניתוח להחלפת מפרק הירך כאשר החדישה ביותר הינה שיטת ניתוח בגישה הקדמית,כלומר, המטופל שוכב על גבו. שיטה זו פורסמה על ידי ד"ר בנימין בנדר בספרו ובספרות הרפואית.

    מהם הגורמים לכאבים סביב מפרק הירך?

    1. שחיקה של הסחוס במפרק הירך
    2. קרע בלברום- מעטפת קשיחה הממוקמת במפרק הירך
    3. מגע לא תקין בין האגן לירך (Femoral acetabular impingement Syndrome-FAI)
    4. בקע במפשעה
    5. כאבי גב כרוניים שיכולים להקרין על מפרק הירך
    6. דלקת בגידים סביב המפרק של הירך
    7. טראומה על ידי פציעה או חבלה לירך
    8. שברים
    9. גידולי עצם
    10. נמק עקב אי אספקת דם לראש הירך- AVN-Avascular Necrosis
    11. זיהום במפרק הירך
    12. מחלות עצביות כגון נוירופטיה ופולינורפטיה

    חשוב מאוד לאבחן מהו מקורו המדויק של הכאב, שכן כאבים בגב יכולים להקרין למפרק הירך. כאשר הכאבים הם כתוצאה משחיקה של המפרק ישנו צורך בהחלפת מפרק הירך

    ניתוח החלפת מפרק ברך

    למדריך "ניתוח להחלפת מפרק ירך" הכולל מחירים, סוגי משתלים וניתוחים ושאלות ותשובות

    את השחיקה של הירך ניתן לאבחן על ידי בדיקה פיזית. צילום רנטגן של מפרק הירך והאגן לרוב נותן מספיק מידע על מנת להחליט אם יש צורך בביצוע ניתוח להחלפת מפרק הירך. צילומים תמיד יש לשפוט ביחס להיסטוריה הרפואית והבדיקה הפיזיקלית.

    מהו ניתוח להחלפת מפרק הירך?

    ניתוח להחלפת מפרק הירך נועד להפחית את הכאבים מהם סובל המטופל עקב שחיקת המפרק ולשפר את תפקוד המפרק  על ידי הגדלת טווח התנועה של מפרק הירך. כיום קיימות מספר שיטות לביצוע ניתוח החלפת מפרק הירך – החלפת מפרק הירך בגישה קדמית או אחורית. השיטה החדישה ביותר הינה ניתוח להחלפת מפרק הירך בגישה קדמית בשכיבה על הגב ללא צורך בשולחנות עזר , בחתך קטן ללא צורך בחיתוך שרירים.

    חדר ניתוח

    ד"ר בנימין בנדר: "החלפת מפרק הירך בגישה הקדמית הינה גישה המאפשרת שיקום מהיר יותר ויעיל יותר ללא צורך בהגבלות לירך. אופן ביצוע הניתוח מאפשר לרופא בדיקת טווחי התנועה של המפרק ואורך הרגליים מהינה יותר. ההתאוששות היא יותר קלה בהרבה מביצוע ניתוח בגישה האחורית שכן אין צורך בהגבלות או הנחיות מיוחדות לאחר ביצוע החלפת הירך".

    ניתוח החלפת מפרק הירך על ידי ביצוע חתך קטן- גישה קדמית:

    ניתוח  החלפת מפרק הירך בגישה הקדמית מתבצע כאשר המנותח שוכב על גבו.

    גישה קדמית ישירה– החתך קטן במיוחד ומתבצע מקדימה ויש צורך במכשור מיוחד על מנת לבצע את הניתוח דרך החתך. בגישה זו אין צורך בחיתוך השרירים.

    גישה קדמית צדדית– בגישה זו ניתן לבצע חתך גדול יותר אם יש בכך צורך במהלך הניתוח, אל המפרק מגיעים דרך השרירים, הנתפרים בסיומו.

    ניתוח החלפת מפרק הירך על ידי ביצוע חתך קטן- גישה אחורית:

    ניתוח החלפת מפרק הירך בגישה האחורית מתבצע כאשר המנותח שוכב על הצד. בגישה זו מבצעים את החתך בחלק האחורי של עצם הירך ומבצעים הפרדה של השרירים. החיסרון בגישה זו הוא שלא ניתן לבדוק את האורך של הרגליים ואת טווחי התנועה של הירך בזמן הניתוח באופן מהימן וישיר כמו בגישה קדמית בהשכבה על הגב.

    מהן היתרונות של ביצוע ניתוח להחלפת מפרק הירך בגישה הקדמית?

    1. כאשר המטופל שוכב על גבו במהלך הניתוח להחלפת המפרק המנתח יכול לראות בצורה טובה ביותר את האנטומיה של המפרק העוזרת בביצוע הניתוח
    2. בגישה זו של החלפת מפרק הירך ניתן לבדוק באופן מדויק את טווחי התנועה והיציבות של מפרק הירך
    3. בניתוח להחלפת מפרק הירך בגישה הקדמית יש פחות סיכוי לסיבוכים כגון מתיחה של העצב הסכיאטי
    4. אין הגבלות בתנועה או הנחיות להגבלות מיוחדות לאחר ביצוע הניתוח
    5. קימה להליכה או ישיבה ביום הניתוח
    6. בגישה קדמית ללא צורך בשולחות עזר אין הקרנה ברנטגן של הירך לשם השוואת אורך רגליים, וטווחי התנועה של הרגל המנותחת נבדקים כאשר הרגל אינה קשורה לשולחן והיא חופשיה יותר.

    ד"ר בנדר מוסיף: "לניתוח להחלפת מפרק הירך יש אחוזי הצלחה גבוהים במיוחד עם הקלה והפחתה מהירים יחסית בכאבים ושיפור ניכר בטווחי התנועה של המפרק לאחר ביצוע הניתוח".

    ניתוח להחלפת מפרק ירך

    ניתוח להחלפת מפרק הירך אורך בין שעה לשעה וחצי בממוצע, כאשר לאחריו מדובר בתהליך התאוששות והחלמה התלויים המון במנותח, יש צורך לקום וללכת ביום הניתוח, השיקום הוא יחסית מהיר ללא הגבלות תנועה או הנחיות מיוחדות לשימוש במפרק הירך אלא עידוד המנותח לקום וללכת כמה שיותר מהר לאחר הניתוח בהתאם לכאבים ומורכבות הניתוח.

    צליעה לאחר ניתוח תלויה המון בתפקוד השרירים לפני ניתוח, באם הניתוח נעשה מהיר יחסית אזי לא תהיה צליעה או הצליעה תהיה קלה יחסית, אך אם ישנו תהליך של שנים של שחיקה של המפרק אזי השרירים זקוקים לשיקום לאחר הניתוח.

    במידה והמנותח סבל משרירים בעלי כושר תפקוד נמוך ומסת שריר דלילה ישנו סיכוי גבוה הרבה יותר לצליעה לאחר ביצוע ניתוח להחלפת הירך, לכן יש צורך לחזק את השרירים לפני ואחרי ניתוח.

    החללמה ניתוח ירך
    השיטות החדשות מאפשרות החלמה מהירה יותר וחזרה לשגרה

    לסיכום, החלפת מפרק בגישה קדמית ללא צורך בשולחנות עזר מציעה גישה ניתוחית בחתך קטן ללא צורך בחיתוך שרירים, ללא הגבלות לירך עם השוואת אורך רגליים שווה המאפשרת שיקום מהיר יותר יחסית.


    ד"ר בנימין בנדר
    כירורגיה אורתופדית
    ד"ר בנימין בנדר הינו מומחה לכירורגיה אורתופדית, בעל ניסיון רחב בתחום הברכיים והירכיים בכלל, ניתוחי החלפת מפרקים בפרט. ד"ר בנדר מעניק טיפול ללא ניתוח למפרקי הברכיים והירכיים, מבצע ניתוחים בשיטות חדישות, והיה בין הראשונים שיישמו...

    להתייעצות עם ד"ר בנדר
    השאירו פרטים או חייגו
    077-2309343

      הנני מאשר את תקנון אתר
      יש לאשר את תקנון האתר

      תגובות