חדש בישראל: ניתוח החלפת מפרק ברך בהתאמה אישית

למידע והתייעצות

להתייעצות עם ד"ר בנקוביץ
השאירו פרטים או חייגו
077-2305047

    הנני מאשר את תקנון אתר
    יש לאשר את תקנון האתר

    מדיקו > אורתופדיה

    ניתוח חדשני להחלפת מפרק ברך המשלב הדמיה ממוחשבת וטכניקות כירורגיות מדויקות, תוך התקנת שתל מותאם אישית על מפרק הברך. החידוש העיקרי: ניתן להלך על הרגליים תוך כמה שעות לאחר הניתוח ולהשתחרר הביתה לאחר יממה

    ד"ר ואדים בנקוביץ מסביר על ניתוח החלפת מפרק הברך במילון הרפואי בווידאו בהנחיית פרופ' קרסו

    באילו מצבים נדרש ניתוח החלפת מפרק הברך?

    כידוע, לברכיים תפקיד חשוב ביותר בכל הקשור לתנועת הרגליים, שכן בכל צעד הן נושאות את משקל הגוף, אשר גדל ככל שהפעולה נעשית מהירה יותר. ליתר דיוק, בזמן ריצה, נושאות הברכיים משקל הגבוה פי 7 ממשקל הגוף הכולל.

    הברך מורכבת מסחוסים המכסים את המשטחים המפרקים נושאי המשקל ומיניסקוסים שתפקידם לפזר את העומסים בברך ולבלום זעזועים בזמן הליכה וריצה.

    הרצועות תורמות ליציבותה, ואילו לכיפוף ויישור המפרק מסייעת לנו הפיקה, הנמצאת בקדמת הברך.

    במצב של הרס הסחוסים ושחיקה חריפה, נחשפת העצם ונוצר חיכוך בין חלקי הברך.

    כתוצאה מכך נגרמים כאבים המגבילים את פעילות המטופל, לרבות הליכה ועלייה וירידה במדרגות. לעתים אף עלולים להופיע כאבים במנוחה ובלילה.

    למדריך "ניתוח להחלפת מפרק ברך" הכולל מחירים, סוגי משתלים וניתוחים

    ניתוח החלפת מפרק ברך

    80 אחוזים מהאוכלוסייה יסבלו משחיקה מסוימת של הסחוס המפרקי מעל גיל 65 וכ-15 אחוזים יסבלו מכאבים והגבלה בתנועה.

    מהו ניתוח החלפת מפרק הברך ?

    החלפת מפרק הברך הוא הליך כירורגי אשר נועד להחזיר את המפרק לצורתו הטבעית, כך שהמטופל ישוב להתנהלות ותפקוד תקינים.
    על אף ההנחה הרווחת בקרב מטופלים כי מדובר בניתוח החלפת המפרק הקיים במפרק מלאכותי, בפועל כלל לא מדובר בהחלפה אלא במעין תיקון או השלמה של המפרק הקיים. למעשה, ניתן אף להשוות זאת לכתר על שן. מתבצע שיוף של הסחוס ועליו מולבש השתל.
    הצורך בניתוח נובע לרוב משחיקת המפרק הקיים או שחיקה של הסחוס, ולאו דווקא מפציעה.
    ניתוח החלפת מפרק ברך נחשב לאחד ההליכים המצליחים ביותר בעולם הכירורגיה, בעל שיעורי הצלחה גבוהים מאוד ואפקטיביות גבוהה במיוחד.

    כיצד מתבצעות ההכנות לקראת ניתוח החלפת מפרק ברך?

    אחד המרכיבים החשובים ביותר בתהליך הכירורגי של החלפת מפרק ברך הוא המרכיב התכנוני. בשלב זה אוסף המנתח את כל המידע הטכני הנדרש, על מנת להבין בדיוק את היקף הבעיה, המאפיינים שלה והאופן בו ניתן לטפל בה. שלב זה כולל בתוכו שלושה אלמנטים מרכזיים:

    • אבחון הבעיה המדויקת – הבנה של אופי הבעיה במפרק הברך, זיהוי היקפי השחיקה של הסחוס, מידת השחיקה של המפרק עצמו, הסביבה המידית לרבות רצועות, כלי דם ושרירים וכן הלאה
    • מדידות – מדידות מדויקות מאוד של המפרק הנוכחי, הן ביחס לעצמו והן ביחס לסביבה המקיפה אותו
    • צילום – מתבצע צילום רנטגן של הברכיים במצב עמידה, וכן צילום האגן. בדיקות נוספות עשויות לסייע, אך צילום הרנטגן הינו החשוב ביותר.

     כיצד מבוצעת הדמיה תלת מימדית של מפרק הברך?

    בהליך הכירורגי, נהנה הרופא מהיכולת לבצע את הניתוח בצורה וירטואלית, פעמיים, עוד לפני שהוא ניגש למשימה הכירורגית עצמה. במסגרת תהליך ההכנות לניתוח, מבוצעת הדמיה תלת מימדית של מפרק הברך הקיים. הדמיה זו מבוצעת באמצעות תוכנת מחשב ייעודית, המאפשרת ליצור דגם משוכפל של המפרק בצורה מדויקת מאוד ולהדפיס אותו באמצעות מדפסת תלת מימד.

    הדפסה זו מייצרת בסופו של דבר דגם קשיח המדמה בצורה מושלמת את המפרק הקיים, ומספקת לרופא את היכולת לבנות את המפרק המלאכותי שיושתל במהלך הניתוח, תוך שהוא נעזר הן במודל הממוחשב והן בדגם הפיזי שהודפס על ידו. כאשר הרופא מגיע למשימה הכירורגית האמתית הוא תרגל כבר למעשה, את ההליך הנדרש, פעמיים, תהליך זה מבטיח דיוק מירבי בניתוח עצמו.

    מבחינת ההכנה לאשפוז בחדר הניתוח:

    מומלץ להביא סיכום מרופא המשפחה המפרט את האבחנות והתרופות שנוטל המטופל, ברוב המקרים מדובר בפרטים הבאים:

    • בדיקות דם
    • תרבית מהאף לשלילת קיומם של חיידקים
    • מטופלים מעל גיל 40 נדרשים לבדיקת אק"ג
    • מטופלים מעל גיל 60 ו/או מטופלים מעשנים נדרשים לצילום חזה.

    כיצד מתבצע הניתוח עצמו?

    כאמור, הניתוח עצמו אינו כרוך בהוצאת המפרק הקיים והחלפתו במפרק חלופי. אפשר לחשוב על ניתוח החלפת מפרק ברך כעל התקנת כתר בשן, באופן שמאפשר להשיג את המטרה הנדרשת מבלי לפגוע או לשנות את הסביבה הטבעית של מפרק הברך.

    במסגרת ההליך, הרופא מעבד את המשטח המפרקי, ביניהם הסחוס והעצם אשר נפגעו בתהליך השחיקה, כך שהשתל המלאכותי ישתלב באופן המתאים ביותר, והמפרק ישוב לצורתו הטבעית. וזאת באמצעות שיוף של מילימטרים, כפי שמבוצע שהליך של כתר על שן.

    לאחר הכנת המפרק הקיים, משלב הרופא את השתל, שעוביו מגיע למספר מ"מ בודדים בחלקו העבה ביותר, על גבי עצם המפרק המקורית. שילוב השתל נעשה בהדבקה אשר נעשית באמצעות דבק רפואי שנקרא צמנט רפואי, ומבטיח חיבור אחיד, מדויק ועמיד מאוד לאורך זמן.

    חדר ניתוח

    מהו תהליך ההחלמה לאחר הניתוח?

    תהליך ההחלמה מניתוח החלפת מפרק ברך הוא תהליך פשוט יחסית ומהיר מאוד. למעשה, ההליך הכירורגי מבצע את כל התיקונים הטכניים הנדרשים, כך שמיד לאחר ההתעוררות מהניתוח, המטופל יכול להלך על רגליו בעזרת הליכון או מקל במרבית המקרים, המטופל משוחרר בתוך 24 שעות ויכול להשתמש ברגליו בצורה מלאה.

    בהמשך הדרך יש לעבור תהליך שיקומי, הכולל חיזוק של השרירים והרצועות, אך, הנקודה המשמעותית בתהליך ההחלמה בהיותה נטולה לחלוטין ממגבלות תנועה עבור המטופל, מה שמהווה הקלה ניכרת על התהליך השיקומי והחזרה המידית לשגרה.


    ד"ר ואדים בנקוביץ'
    כירורגיה אורתופדית
    ד"ר ואדים בנקוביץ' הינו מייסד ומנהל מרכז יונתן לבריאות המפרק והגב בביה"ח אסותא, מומחה בכירורגיה אורתופדית, מנהל היחידה להשתלות מפרקים במרכז הרפואי האוניברסיטאי סורוקה. ד"ר בנקוביץ' מנתח בגישות זעירות לשחזור מפרקים תוך שמירת שרירים, הקטנת...

    להתייעצות עם ד"ר בנקוביץ
    השאירו פרטים או חייגו
    077-2305047

      הנני מאשר את תקנון אתר
      יש לאשר את תקנון האתר