החלפת מפרקים: הטכניקות המתקדמות לשנת 2020 והחידושים שמקלים על הכאב

למידע והתייעצות

להתייעצות עם ד"ר פורמן
השאירו פרטים או חייגו
077-9974811

    הנני מאשר את תקנון אתר
    יש לאשר את תקנון האתר

    מדיקו > אורתופדיה

    ניתוח החלפת מפרק ירך או ברך עבר שינוי מהותי בשנים האחרונות, גם טכנולוגי וגם בחוויית המטופל. חווית הטיפול היום כוללת איזון הכאב. אסטרטגיית הטיפול בכאב מתחילה כבר לפני הניתוח, ונמשכת במהלך הניתוח וכמובן לאחריו. שימוש בתרופות חדישות עוזרות להפחית את הכאב גם לאחר הניתוח באופן משמעותי. מבחינה טכנולוגית בתחום ניתוחי החלפות מפרקים, המנתח יכול להיעזר באמצעות מחשבים וחיישנים, המאפשרים לו לחשב באופן מדויק יותר את הזוויות של המשתל, בהתאמה אישית למטופל

    צפו בד"ר פורמן מסביר על כך בראיון לתכנית חיים בריא

    מהם העקרונות הכלליים של ניתוחי החלפות מפרקים?

    ניתוח החלפת ברך או החלפת מפרק ירך הינו ניתוח נפוץ מאד עם אחוזי הצלחה גבוהים במיוחד, אשר מטרתו היא להחזיר את איכות החיים למטופלים.

    האוכלוסייה כיום מתבגרת, יחד עם זאת, רוב האנשים רוצים להישאר פעילים ולתפקד באופן מלא, למשל: לשחק טניס, לרכוב על אופניים, לצאת לטיולים ועוד.

    במקרים רבים, ניתן לטפל בכאב באמצעות טיפולים שמרניים, וכאשר הטיפולים השמרניים אינם נותנים מענה לכאב, הפתרון הוא בד"כ פתרון ניתוחי.

    באמצעות חידושים טכנולוגיים רבים וטכניקות חדשות, ובשילוב עם מנתח מיומן ומדויק, בעל ניסיון רב בניתוחים מסוג זה, המטופלים שעוברים את הניתוח מאד מרוצים וחוזרים לפעילות מלאה.

    כיצד ניתן לשכך כאב לפני ובמהלך ניתוח החלפת מפרק ירך או מפרק ברך?

    כדי שהמטופל יוכל לעבור את הניתוח בקלות, הצוות הרפואי ייבנה למטופל פרוטוקול תרופות כדי שהניתוח יעבור כמעט ללא כאב. בתכנית הטיפול, יינתנו תרופות מספר ימים לפני הניתוח, עד שישה שבועות לאחר הניתוח.

    תהליך זה, מסייע למטופלים לעבור את הניתוח בצורה הכי קלה האפשרית.

    כמו כן, השימוש בתרופות לפני הניתוח, מסייע למטופלים להגיע לניתוח רגועים יותר. יש מטופלים שיצטרכו את כל משככי הכאבים, ויש מטופלים שעשרה ימים לאחר הניתוח לא זקוקים כלל למשככי כאבים ותרופות.

    למעלה מ-95 אחוז מהמטופלים שעוברים ניתוח להחלפת מפרק ברך או מפרק ירך, עוברים הרדמה אזורית (הרדמה ספינאלית), דהיינו הרדמה של חצי הגוף התחתון.

    בנוסף, בזמן הניתוח ובסופו מזריקים חומרי הרדמה מיוחדים לאזור הניתוח – ברקמות, דהיינו בקופסית של המפרק (העטיפה של המפרק), ובשרירים מסביב למפרק, כדי שיהיו למטופלים פחות כאבים. חומרי הרדמה אלו אמורים לעבוד לפחות בין 4 עד ל-24 שעות.

    כאמור, השילוב של פרוטוקול תרופות, הרדמה אזורית והזרקת חומרי הרדמה למפרק, מסייעים למטופל להתאושש באופן מהיר מהניתוח, ורוב המטופלים מספר שעות לאחר הניתוח כבר יכולים לקום וללכת.

    עד כמה חשוב שהמטופל יחזור לפעילות כמה שיותר מוקדם לאחר הניתוח?

    חשוב מאד שהמטופלים יחזרו לפעילות כמה שיותר מהר לאחר הניתוח.

    מטופל שעבר ניתוח החלפת ברך או ירך יכול להפעיל את המפרק שנותח ישר לאחר הניתוח. ניתן לראות מטופלים כשעה-שעתיים אחרי הניתוח כבר מזיזים את הגפה.

    מטופלים שעברו ניתוח אחה"צ, נחים בערב, ובבוקר הם כבר עושים פיזיותרפיה, קמים והולכים. רוב המטופלים משתחררים ב-24 השעות הראשונות לאחר הניתוח.

    ובעצם, לאחר הניתוח, התהליך השיקומי ותהליך הטיפול בכאב זה בעצם הפעלה של המפרק.

    האם המטופלים לא מפחדים לעמוד על הרגליים אחרי הניתוח?

    העבודה של הרופא המנתח, הטיפול של האחים והאחיות, הפיזיותרפיסטים, בשילוב עם המגע הישיר עם המטופל, גורם למטופלים להיות רגועים לפני ואחרי הניתוח.

    החלפת מפרק ירך

    מה הם החידושים העיקריים שישנם בתחום של החלפת מפרקים?

    ניתוחי החלפות מפרקים הינם ניתוחים מאד נפוצים עם אחוזי הצלחה גבוהים במיוחד. אחוזי ההצלחה נובעים משתי סיבות עיקריות: הראשונה – מיומנות ודיוק המנתח, והשנייה – טכנולוגיות חדשות.

    כך למשל, כיום בניתוחי החלפת ברך, משתמשים בשיטה הקינמטית, השיטה מבוססת על שחזור האנטומיה האישית של כל מטופל.

    בעבר, הייתה נטייה להתאים את המטופלים שלנו למשתלים ולניתוחים והיום זה ההיפך, אנו רוצים להתאים את המשתל למטופל. השיטה הקינמטית הינה שיטה חדשנית יחסית, שבעצם מאפשרת הפעלה של המפרק בצורה טבעית יותר, ובשילוב עם עבודת מנתח מיומן אשר מנוסה ובקיא בשיטה, אנו רואים שמטופלים מרוצים יותר ואיכות החיים שלהם גדלה.

    בניתוחי החלפות מפרק ירך, השיטה החדשנית ביותר כיום היא השיטה הקדמית, לפיה המנתח מפצל את השרירים, לפיכך, השרירים אינם מנותקים והאנטומיה של המטופל נשמרת.

    בזכות זאת, השיקום לאחר הניתוח מהיר יותר, והמטופלים יכולים לחזור לפעילות מלאה מהר יותר.

    מהן הטכניקות הממוחשבות – מהי נביגציה?

    כיום, בתחום ניתוחי החלפות מפרקים, המנתח יכול להיעזר באמצעות מחשבים וחיישנים, המאפשרים לו לחשב באופן מדויק יותר את הזוויות של המשתל, בהתאמה אישית למטופל.

    הנביגציה מאפשרת למנתח לראות בזמן הניתוח בתלת מימד את הציר של מפרק הירך או הברך, ובכך זה מאפשר למנתח לשחזר את הטבעיות של המפרק המנותח.

    מבוטחים של קופות החולים מכבי ולאומית זכאים לניתוח החלפת מפרק ירך או החלפת מפרק ברך באסותא אצל ד״ר פורמן ללא השתתפות עצמית

    ד”ר אריאל פורמן
    כירורגיה אורתופדית
    ד"ר אריאל פורמן הינו מומחה לכירורגיה אורתופדית, מנתח מומחה בינלאומי להחלפת מפרקים. כיום פורמן מומחה בכיר במחלקה האורתופדית בבה"ח בנילסון. ובעבר ניהל תחום הירך במחלקה האורתופדית בבית החולים ברזילי. בעל ניסיון עשיר בהחלפות מפרקים מורכבות...

    להתייעצות עם ד"ר פורמן
    השאירו פרטים או חייגו
    077-9974811

      הנני מאשר את תקנון אתר
      יש לאשר את תקנון האתר

      תגובות