החלפת מפרק הברך: המהפך של אסתר

למידע והתייעצות

להתייעצות עם ד"ר גרינטל
השאירו פרטים או חייגו
077-7296199

    הנני מאשר את תקנון אתר
    יש לאשר את תקנון האתר

    מדיקו > אורתופדיה

    ניתוחי החלפת מפרק ברך או ירך מבוצעים כיום בגישות מתקדמות שונות ומגוונות. את רוב המטופלים מטרידה, ובצדק, השאלה לגבי תהליך ההחלמה מהניתוח, תוך כמה זמן יוכלו לחזור לשגרה ועד כמה ישנה הניתוח את מציאות הכאב שבתוכה הם חיים

    צפו בד"ר ארנן גרינטל מסביר על כך בראיון לתכנית בקו הבריאות

    אסתר, מדוע נזקקת בכלל להחלפת מפרק הברך?

    במילים פשוטות, זה היה כואב. אני החלקתי על הברך וכאב לי מאוד. הכאב במפרק לא רק שלא חלף אלא להיפך – הכאב השתלט על חיי ולא יכולתי עוד לסבול אותו.

    הפסקתי לעבוד, נשארתי במיטה, סובלת מכאבים, זריקות, ביקורים בים המלח עד שהחלטתי שאני חייבת למצוא לזה פתרון קבוע ואפקטיבי, שיעזור לי להיפטר מהכאבים האלה.

    ואיך הייתה חוויית הניתוח מבחינתך?

    החוויה הייתה חוויה של 'חבל על הזמן' במובן הפשוט ביותר של המשפט – חבל על הזמן וחבל שלא עשיתי את הניתוח קודם לכן. הניתוח מבוצע כמובן תחת הרדמה וגם לאחריו לא הרגשתי שאני אחרי ניתוח.

    לאחר 4 ימים מהניתוח חזרתי הביתה ועשיתי פיזיותרפיה עם מטפלת בביתי, שחררתי אותה לאחר חודש וחצי מאחר והרגשתי שאני לא זקוקה עוד לפיזיותרפיה.

    אסתר לסרי: "היום אני רצה, הולכת ועושה כל מה שצריך. הניתוח הזה שינה לי את החיים."

    מתי נקבע שנדרשת החלפת מפרק ומתי פונים דווקא לטיפול השמרני?

    כל טיפול בבעיות במפרקים מתחיל בטיפול שמרני, אך החלפת המפרק נכנסת לתמונה כאשר המטופל מרגיש שהוא אינו יכול עוד לחיות עם הכאבים שהוא חווה.

    כאשר אדם צריך לעצור כל 20 מטר ולהמתין שהכאב יעבור, וישנן עוד אינספור דוגמאות לפגיעה באיכות החיים, הרי שיש בהחלט מקום לשקול את האופציה הניתוחית של החלפת מפרק, וזאת בתנאי שהמפרק אכן משופשף ושחוק.

    מהם הסיכונים המרכזיים בניתוח החלפת מפרקים?

    סיכון מרכזי בעריכת ניתוח החלפת מפרק הוא הסיכון של התפתחות זיהום. בכדי להתמודד עם סיכון זה אנו נותנים למטופלים אנטיביוטיקה מתאימה וכן מקפידים על פרוצדורות סטריליות מתקדמות במהלך הניתוח, מה שהופך את הסיכון הזה לכמעט ובלתי קיים.

    אנשים גם מפחדים מהתפתחות של קריש בדם, ולכן לאחר הניתוח ניתנים מדללי מים למשך כחודש על מנת למנוע סיבוך זה.

    יחד עם זאת, עבורנו כמנתחים, המטרה החשובה ביותר היא הצלחת הניתוח והשגת מטרתו בצורה מלאה.

    לשם כך עלינו להתאים את אופי הניתוח, את הטכניקה ואת התנאים מסביב למטופל עצמו.

    למדריך "ניתוח להחלפת מפרק ברך" הכולל מחירים, סוגי משתלים וניתוחים

    למשך כמה זמן לאחר תום הניתוח נדרש המטופל לעשות פיזיותרפיה?

    ההחלמה מניתוח החלפת מפרק הברך או הירך יכולה להשתנות מאוד ממקרה למקרה. ישנם אנשים שכמעט ואינם זקוקים לפיזיותרפיה ומייד לאחר הניתוח הם מצליחים לחזור אל שגרת חייהם על אף הקושי הפיזי והנפשי הכרוך בניתוח.

    לעומתם, ישנם מטופלים שהפיזיותרפיסט צריך לעמול קשה בכדי להזיז אותם ממקומם ולשכנע אותם לזוז ולהפעיל את המפרק החדש.

    העניין הוא שמדובר בניתוח שיכול להכניס את המטופל להלם, כמו מכה בראש.

    תהליך ההבראה מתחיל רק לאחר שהמטופל מתאושש מההלם הזה, דבר שיכול להימשך יום, יומיים או שבועיים, כל אחד והקצב האינדיבידואלי שלו.

    עד כמה משפיע סוג המשתל על הצלחת הניתוח?

    על אף המגוון הרחב של משתלים בהם ניתן לעשות שימוש בניתוחי החלפת מפרקים, הם כולם עומדים בסטנדרטים מאוד גבוהים, ולכן לא ניתן להצביע על משתל אחד שהוא טוב יותר מהאחרים.

    בהיבט זה, להיכרות של המנתח עם המשתל ישנה השפעה רבה יותר על הצלחת הניתוח, שכן ההיכרות של המנתח עם החסרונות והיתרונות של המשתל ועם האופן הטוב ביותר לעבוד איתו, הם הפרמטרים שמאפשרים לו להתאים את המשתל בצורה הטובה ביותר למנותח.


    ד"ר ארנן גרינטל
    כירורגיה אורתופדית
    ד"ר ארנן גרינטל הינו מומחה לכירורגיה אורתופדית, רופא בכיר במערך האורתופדי בית חולים מאיר. בעל מרפאות פרטיות בקריית אונו, חיפה ומרפאת החלפות מפרקים בתל אביב. שימש כסגן מנהל המערך האורתופדי בקריה הרפואית רמב"ם, לפני כן...

    להתייעצות עם ד"ר גרינטל
    השאירו פרטים או חייגו
    077-7296199

      הנני מאשר את תקנון אתר
      יש לאשר את תקנון האתר

      תגובות