החלפת מפרקים בשיטה קינמטית ובהתאמה אישית

למידע והתייעצות

להתייעצות עם ד"ר לובובסקי
השאירו פרטים או חייגו
077-9969470

    הנני מאשר את תקנון אתר
    יש לאשר את תקנון האתר

    מדיקו > אורתופדיה

    אנשים רבים סובלים מכאב בברכיים או בירכיים בזמן הליכה או במעבר מישיבה לעמידה. כאב זה נקרא כאב מכני (כאב תחת עומס) ופעמים רבות מקורו בשחיקה של הסחוס במפרק הירך או הברך. עם מיצוי הטיפול השמרני נשקול התערבות ניתוחית להחלפת מפרק הברך או מפרק הירך

    צפו בד"ר לובובסקי מסביר על כך בראיון עם פרופ' קרסו בתכנית המילון הרפואי בוידיאו

    בניתוח מצפים מחדש את המפרק השחוק בשתל ממתכת. האתגר הניתוחי הוא למקם את השתלים המלאכותיים במקום הסחוס שנשחק בעמדה אופטימלית, שתבטיח מקסימום תפקוד במינימום סיבוכים (כאב, התרופפות השתלים, חוסר יציבות).

    מהי החלפת מפרק ירך?

    נחשבת לאחד הניתוחים המוצלחים בעולם הכירורגיה האורתופדית. ניתוח החלפת מפרק ירך שינה את איכות חייהם של מטופלים רבים. למרות סיכויי ההצלחה הגבוהים, נשאף תמיד לבצע אותם בצורה טובה אף יותר.

    על כן, אנו ממשיכים להשתכלל ולהתעדכן טכנולוגית על מנת למקסם את סיכויי הצלחת הניתוח, להפחית סיבוכים ולקצר את תהליך ההחלמה.

    אחד מכיווני החשיבה החדשים הוא הניסיון למקם את השתלים בצורה שתהיה הכי דומה למיקום הסחוס ומבנה המפרק לפני השחיקה.

    כיוון שלכל אדם אנטומיה שונה, התפיסה העדכנית היא שהתאמת מיקום המשתל בהתאם לנתונים של כל מטופל תביא לתוצאות טובות יותר מהתאמת מיקום אחיד של השתלים לכל המטופלים.

    למדריך "ניתוח להחלפת מפרק ירך" הכולל מחירים, סוגי משתלים וניתוחים

    החלפת מפרק בהתאמה אישית – פרק ירך

    כיום ניתן לבצע ניתוח להחלפת מפרק הירך גם בהתאמה אישית. נקודת המוצא לגישה ניתוחית זו טמונה בהבדלים והשוני שבין אדם לאדם. אנו נבדלים אחד מהשני בגובה, ברוחב האגן ובגמישות של הגב, האגן ושל המפרקים השונים ועל כן יש להתאים את מיקום השתל למבנה האנטומי של המנותח.

    ההתפתחות הטכנולוגית מאפשרת להדפיס דגם מלאכותי, תלת מימדי, של מפרק הירך עבור כל נבדק ובמקביל ניתן לייצר הדמיה תלת מימדית ממוחשבת של המפרק, המאפשרת לתכנן את הניתוח על מחשב טרם הניתוח.

    מהו התהליך לפני ביצוע ניתוח החלפת מפרק הירך?

    מטופל העומד לעבור ניתוח להחלפת מפרק הירך בהתאמה אישית יעבור CT על פי פרוטוקול מוגדר, מהאגן ועד לכפות הרגליים. בנוסף, יעבור המטופל סדרה של צילומי רנטגן שבוצעו בתנוחות גוף שונות (עמידה, ישיבה, טיפוס מדרגה).

    את המידע מצילומי הרנטגן הכוללים את היחס בין האגן, פרק הירך ועמוד השדרה בתנוחות השונות מטמיעים בתוך דגם ממוחשב תלת מימדי של פרק הירך. באמצעות הדגם אנו מייצרים הדמיה של היחס בין ראש הירך לאצטבולום בתנוחות גוף שונות הייחודיות לכל אדם.

    בדגם הממוחשב נבדוק לפני הניתוח את ההשפעה של זוויות שונות של מיקום השתל באגן על הסיכוי לחוסר יציבות של המפרק לאחר הניתוח. למעשה נמקם את השתלים כפי שימוקמו בניתוח עצמו על הדגם עד שמגיעים למיקום המיטבי עבור כל חולה בהתאם למבנה שלו.

    לאחר בחירת המיקום מייצרים דגם של המפרק עצמו שהודפס במדפסת תלת מימדית. למנתח נותר להשתמש בדגם המודפס המובא סטרילי לחדר הניתוח ובמערכת הובלה מונחה לייזר בכדי למקם את השתלים בהתאם למיקום שתוכנן לפני הניתוח.

    החלפת ברך קינמטית / אנטומית:

    המטרה בניתוח להחלפת ברך או ירך היא שיפור באיכות החיים, הפחתת כאב וחזרה לתפקוד מירבי.

    קיים ניסיון מתמיד לשפר את תוצאות הניתוח, תוצאות אלו נמדדות ביכולתו של המטופל לחזור לבצע פעולות שיכל היה לבצע ובירידה בכאב בהשוואה ללפני הניתוח.

    בכדי להשיג תוצאות טובות בניתוחי החלפת ברך יש להשיג איזון אופטימלי בברך בין מיקום שתלי המתכת העוטפים את העצם ובין הרצועות והשרירים המייצבים את הברך.

    החלפת ברך קינמטית/אנטומית עושה בדיוק את זה וזאת על ידי שימור אורך ואחיזת הרצועות לעצמות כפי שהיו טרם הניתוח.

    תפיסה חדשה זו שמה דגש על שימור המתח הטבעי שהיה ברצועות לפני הניתוח בניגוד לגישה המכנית שהייתה נהוגה עד היום ושמה דגש על קיבוע השתלים במקביל לרצפה.

    בכדי להימנע משינוי המתח על הרצועות, ובכך לשפר תפקוד ולמנוע כאב לאחר הניתוח, יש למקם את השתלים המתכתיים בהתאמה מדויקת למקום העצם והסחוס שציפה אותה לפני הניתוח.

    השתלים הראשונים ששימשו בניתוחי החלפת ברך תכננו על ידי מהנדסים, תחת הנחת היסוד כי מבנה מקביל לרצפה יהיה המבנה היציב ביותר.

    למדריך "ניתוח להחלפת מפרק ברך" הכולל מחירים, סוגי משתלים וניתוחים

    חשוב להבין כי בברך הטבעית של כל אחד מאיתנו ציר התנועה (כיפוף ויישור) אינו מקביל לרצפה והחלק הפנימי של הברך אף נמוך בממוצע בשלוש מעלות מהחלק החיצוני שלה.

    אנו מניחים היום שקיבוע השתלים בהתאם למיקום האנטומי של העצמות יאפשר תנועה קינמטית נכונה יותר של הברך, תוך שמירה על מתח נכון ברצועות המייצבות אותה, וסבורים שגישה זו תשפר את התוצאה התפקודית לטווח ארוך.

    החלפת ברך קינמטית/אנטומית מנסה לחקות את הציר הטבעי של הברך (שונה מאדם לאדם) ולא להתעקש על אותו מתכון מקביל לרצפה עבור כל המטופלים.


    ד"ר עמרי לובובסקי
    כירורגיה אורתופדית
    ד"ר עמרי לובובסקי הינו מומחה לכירורגיה אורתופדית, בעל מרפאות פרטיות באשדוד ובמבשרת ציון. ניסיונו הרב בהחלפת מפרק ברך וירך והמיומנות שרכש לאורך זמן הן שמאפשרת לד"ר לובובסקי לנתח בטכנולוגיה המתקדמת בעולם, המאפשרת למנותח לחזור לתפקוד...

    להתייעצות עם ד"ר לובובסקי
    השאירו פרטים או חייגו
    077-9969470

      הנני מאשר את תקנון אתר
      יש לאשר את תקנון האתר

      תגובות