החלפת ברך באמצעות מערכת ניווט: לדיוק מקסימלי

למידע והתייעצות

להתייעצות עם ד"ר חורב
השאירו פרטים או חייגו
077-9966925

    הנני מאשר את תקנון אתר
    יש לאשר את תקנון האתר

    מדיקו > אורתופדיה

    ניתוחים להחלפת ברך, מבוצעים כיום באמצעות מערכות ניווט מתקדמות. מהו ניתוח החלפת ברך? מתי נדרש הניתוח ולמי הוא מתאים? מהם הסוגים השונים של ניתוחי החלפת ברך? מהי תרומתה של מערכת הניווט החדשה לניתוחים אלה וכיצד נראה תהליך השיקום לאחר הניתוח

    צפו בד"ר חורב מסביר על כך בראיון לתכנית בקו הבריאות

    ג'וליה רבינוביץ' מספרת על החוויה שלה בניתוח החלפת ברך

    ג'וליה נותחה לפני כחודשיים, לאחר כ-10 שנים במהלכן סבלה מכאבים לסירוגין. בחצי שנה האחרונה הכאבים הפכו לבלתי נסבלים, בנוסף לקשיי תפקוד שבגינם התקשתה מאוד לרדת ולעלות במדרגות או לקום ממקומה לאחר ישיבה.
    כשהגיעה למרפאה, הסביר לה ד"ר חורב על האפשרות של החלפת ברך באמצעות מערכת ניווט ומיד החליטה לעבור את הניתוח.

    ג'וליה רבינוביץ': "לא יכולתי עוד לסבול את הפגיעה בסדר היום ואת הכאבים העזים. היום, חודשיים לאחר הניתוח אני בנאדם חדש לחלוטין, יכולה ללכת ולמעשה יכולה לעשות הכל כמעט."

    מתי נדרש ניתוח להחלפת ברך?

    החלפת ברך מבוצעת במצבי כאשר קיים מצב של שחיקת סחוסים ברמה מתקדמת שפוגעת משמעותית באיכות חייו של החולה, שבאה לידי ביטוי בכאבים, וקשיים בהליכה ותפקוד יומיומי.

    מטרת הניתוח היא למעשה להחזיר לחולה את יכולת התפקוד המלאה, וכמובן לפתור את בעיית הכאב.

    האם מדובר בניתוח מציל חיים או בניתוח לשיפור איכות החיים?

    ניתוח החלפת ברך נועד בראש ובראשונה לשיפור איכות חייו של המטופל שניפגע בעטיה של השחיקה הסחוסית במפרק הברך. הרפואה נועדה היום לא רק להצלת חיים אלא גם לשיפור איכות החיים, בעיקר במציאות היום שאנשים פעילים גם בגיל מתקדם.

    עם זאת, צריך לזכור שאיכות החיים משפיעה ישירות על בריאות הכללית של המטופל, לכן תרומת ניתוח החלפת ברך לאיכות החיים של המטופל תורמת  גם לבריאותו.

    לאיזה טווח גילים מתאים ניתוח להחלפת מפרק הברך?

    ניתוח זה מבוצע בדרך כלל אצל מטופלים בשנות ה-60 וה-70 לחייהם. יחד עם זאת, מאחר והטכנולוגיה בתחום זה השתפרה מאוד בשנים האחרונות, שרידותו של המשתל התארכה מעל 20 שנה, מה שמאפשר לייעד את הניתוח גם למטופלים בגילאים צעירים יותר.

    מן הצד השני, התקדמות הטכנולוגית בניתוח זה הקלה מאוד על המהלך והשיקום אחרי הניתוח ומאפשרת לבצעם גם במטופלים בגיל מתקדם יותר, גם בשנות ה-80 לחייהם, מותנה במצב בריאותם הכוללת ופוטנציאל השיקומי.

    מהם הסוגים השונים של ניתוחים להחלפת ברך?

    כדאי אולי להתחיל ולומר שהביטוי "החלפת ברך" הוא שם מטעה. לא מבוצע בניתוח החלפת המפרק אלא שיחלוף של המשטחים המפרקים הפגועים בלבד למשטחים מתכתיים וחוצץ פלסטי בניהם.

    באופן זה תנועת מפרק הברך מבוצעת בין משטחים מלאכותיים ולא בין משטחי סחוס הפגועים שגרמו לכאבים ומגבלות הליכה ותפקוד.

    במקרים בהם הפגיעה היא ממוקדת יותר, רק בלשכה מפרקית אחת מתוך שלושת לשכות מפרק הברך, ניתן לבצע שיחלוף מצומצם יותר, של לשכה אחרת, עם פתיחה ניתוחית קטנה ועקב כך החלמה ושיקום מהיר יותר.

    ניתוח זה מתאים לכ-20% מהמטופלים.

    למדריך "ניתוח להחלפת מפרק ברך" הכולל מחירים, סוגי משתלים וניתוחים

    מהו החידוש שהוכנס לניתוחי החלפת ברך באמצעות מערכת ניווט?

    בסך הכל, שיעורי ההצלחה של ניתוחי החלפת ברך הם טובים, אבל לאורך השנים נעשים ניסיונות קבועים לשיפור התוצאות.

    זה התחיל בכך שלפני כ- 6 שנים הוכנסה לשימוש השיטה של  ניתוחי החלפת ברך בהתאמה אישית. בשיטה זו  מבוצע צילום CT או MRI של מפרק הברך  כחודש לפני הניתוח ונשלח במייל לחברה מייצרת משתל הברך בחו"ל.

    ע"פ הצילומים הוכנה תכנית של הניתוח הספציפי של המטופל שנשלחה במייל לאישור או תיקון של המנתח. ע"פ תכנית זו יוצרו תבניות ניתוחיות ע"פ האנטומיה האישית של המטופל לשימוש בזמן הניתוח.

    לפני 3 שנים פותחה לשימוש השיטה הקינמטיק שמבוססת על ההנחה שציר התנועה של מפרק הברך הוא אישי לכל מטופל, ולא מבוסס דווקא על קו אנכי לקרקע כפי שסברו בעבר.

    שיטת הקינמטיק נתנה מענה לסוגיה זו באמצעות טכניקה המבוססת על שחזור גובה הסחוס המפרקי וציר מפרק הברך המקורים. השיטה מבוצע בפועל על יד מדידות פיזיות בעזרת קליבר והערכות עובי הסחוס המקורי באזורים השחוקים.

    בשנה אחרונה הכנסנו לשימוש מערכת ניווט לניתוח החלפת מפרק ברך. מערכת זאת בנויה ממצלמה אופטית שמוצבת על חצובה בצדי שולחן הניתוח, מצג ומחשב.

    בעזרת הנתונים האנטומיים האישים שמוזנים למערכת בזמן הניתוח המערכת מציגה תכנית ניתוחית שניתנת לשליטה ע"י המנתח ומאפשרת בקרה בכל שלבי הביצוע.

    אך ששתי השיטות הקודמות, התאמה אישית וקימנטיק, הן טובות שיטת הניווט משלימה את   החסרים של שתי הטכניקות  הללו, ריבוי שלבי הכנה בשיטת התאמה האישית ומגבלות הדיוק של השיטה הקינמטית.

    בשיטה הניווט מבוצע תכנון ממוחשב של הניתוח בזמן אמת, ללא תלות בהכנות קדם ניתוחיות וביצוע כל שלבי הניתוח ברמת דיוק רב.

    התכנון בזמן אמת, השליטה ובקרה ממוחשבת ורמת הדיוק בביצוע הניתוח משפרים את התוצאה הקלינית של הניתוח מקלות ומקצרות את משך השיקום.

    איך נראה תהליך השיקום לאחר ניתוח החלפת ברך באמצעות מערכת ניווט?

    באופן כללי השיקום לאחר ניתוחי ברכיים הוא טוב יותר היום מאשר בעבר, וזאת בזכות ההיפתחות בטכניקה והטכנולוגיה הניתוחית והמשתלים, וכן עקב שימוש בתרופות למניעת דימומים ופרוטוקולים מתקדמים לטיפול בכאב.

    אבל אין ספק שמערכת הניווט החדשה שיפרה עוד יותר את תהליך השיקום, שכן הניתוח כרוך בפחות דימום, בפחות פגיעה בעצם ובאיזון טוב יותר של רצועות הברך.

    ככלל, למחרת הניתוח המטופל יכול כבר לקום מהמיטה וללכת, לעתים בעזרת הליכון למשך מספר ימים.

    כפי שניתן לראות במקרה של ג'וליה, חודשיים בלבד לאחר הניתוח והיא מתהלכת חופשי, ולמעט כאבים קלים שיחלפו גם הם, השיקום עצמו היה מהיר ושבה לפעילות מלאה.


    ד"ר יוחנן חורב
    כירורגיה אורתופדית
    ד"ר יוחנן חורב הינו מומחה לכירורגיה אורתופדית, מנהל יחידת הברך בבית חולים לניאדו, מנתח ברכיים במרכז רפואי הרצליה ואסותא רמת החייל. בעל ניסיון של כ- 32 שנה בניתוחי מפרק הברך, בהם ביצע אלפי ניתוחים בתחום...

    להתייעצות עם ד"ר חורב
    השאירו פרטים או חייגו
    077-9966925

      הנני מאשר את תקנון אתר
      יש לאשר את תקנון האתר

      תגובות