החלפות מפרקים ושיקום מהיר: שיפור באיכות החיים בזמן קצר

למידע והתייעצות

להתייעצות עם ד"ר גרייב
השאירו פרטים או חייגו
077-9972961

    הנני מאשר את תקנון אתר
    יש לאשר את תקנון האתר

    מדיקו > אורתופדיה

    ניתוחי מפרקים צוברים תאוצה בשנים האחרונות במיוחד לאור היותם ניתוחים משקמים ומשפרי איכות חיים של המנותחים. אנשים רבים מחליטים לבצע את הניתוחי מפרקים בשל הצלחתם הרבה בשיפור יכולת ההליכה והתפקוד ואפילו חזרה ליכולת עבודה בצורה טובה ואינטנסיבית. וכן בשל אחוז ההצלחה הגבוה של הניתוחים

    צפו בד"ר גרייב מסביר על כך בראיון לתכנית בקו הבריאות

    עם השנים התפתחו שיטות על מנת לשפר את השיקום בניתוחי החלפות מפרקים ולהפוך אותו למהיר יותר ובטוח יותר עם פחות כאבים למטופלים.

    הבטחת השיקום המהיר תלויה בשלושה שלבים שהמטופל/מנותח עובר-  לפני הניתוח, בניתוח עצמו ולאחר הניתוח.

    מהו התהליך לפני הניתוח?

    השיקום המהיר מתחיל בהכנת המנותח לניתוח. ההכנה מתחילה מהמפגש הראשון בין המטופל והמנתח דרך ההחלטה המשותפת לבצע את הניתוח השיקומי של החלפת מפרק.

    בשלב הזה נבנה האמון בין המטופל למנתח והוא הבסיס של הטיפול. בהמשך ההכנה היא רב תחומית וכוללת את המנתח, המרדים, הצוות הסיעודי (האחיות) והפיזיותרפיסט.

    זמינות המנתח למטופל חשובה מאוד בשלב זה ובשלב הראשון לאחר הניתוח בכדי להגביר את האמון והביטחון של המטופל בתהליך שהוא עובר.

    קיימים הרבה מיתוסים לגבי ניתוח להחלפת מפרקים שמעלים את רמת החשש מהניתוח להחלפת מפרק בעיקר סביב תהליך השיקום וההחלמה. (כמה זמן ייקח עד שיחזרו לתפקד, אורך זמן של שרידות המשתלים, משך האשפוז וכו') והרבה מטופלים נוטים לדחות את הניתוח עד שהם במצב שהם כבר לגמרי לא יכולים לתפקד ואיכות החיים שלהם נפגעת מאד.

    הם סובלים מכאבים חמורים, לא יכולים לבצע פעילויות יומיומית כמו ללכת למכולת, לרדת במדרגות, נמנעים מטיולים, מפגישה עם המשפחה וחברים .הפחד מהניתוח יכול לגרום לאנשים לחכות ולבזבז שנים יקרות בהימנעות ואיכות חיים ירודה .

    לא כולם צריכים ניתוח, אבל כאשר איכות החיים נפגעת יש מקום לשקול את זה.

    הפגישה הראשונה עם המנתח חשובה קודם כל להתייעצות. לדעת האם באמת יש צורך בניתוח ובמידה וכן, מה בדיוק התהליך.

    סיפורו האישי של דוד אפק

    דוד אפק עבר ניתוח להחלפת מפרק הירך בשיטה קידמית, ההחלטה לעבור את הניתוח התקבלה לאחר שעבר טיפולים שמרנים כולל זריקות סטרואידים לירך. יום לאחר הניתוח כבר התחיל לעבוד עם תרפיסט בית החולים על קימה מהמיטה ישיבה והליכה באמצעות הליכון. למחרת כבר החל שיקום ולאחר כ- 3 שבועות כבר הלך עצמאית ובאופן חופשי.

    דוד אפק: "הניתוח עבר חלק, אני ישנתי כמו תינוק, ולאחר התאוששות של כמה שעות לאחר הניתוח כבר קמתי מהמיטה ישבתי והתחלתי ללכת עם הליכון, אחרי חודש כבר חזרתי לחדר כושר".

    איך מתבצע הניתוח?

    הניתוח עצמו הוא שילוב של ההרדמה ושל הטכניקה הניתוחית.

    מבחינת הטכניקה במפרק הירך חשוב שהניתוח יבוצע בגישה קדמית עם משתלים ייעודים שילובם של שני מרכיבים אלו מונע פגיעה בגידים והשרירים ומאפשר תנועה עם מינימום כאב ושיקום מהיר יותר.

    בהחלפת מפרק הברך אין אופציה שלא לפתוח את המפרק שלא דרך הגיד, אך הפחתה בשחרור הרצועות למינימום בשילוב עם הדור החדש והאמין של המשתלים, מאפשר הפחתה משמעותית בכאבים הראשוניים שלאחר הניתוח ובכך קימה מהירה מהמיטה ותנועה.

    בנוסף לזה ביצוע הזרקה תוך כדי ניתוח למעטפת המפרק חומרי הרדמה ארוכי טווח המפחיתים את התגובה הדלקתית והכאבים החדים שלאחר הניתוח. ומורידים את החשש והמחסומים הנפשיים אצל המטופל מהדריכה הראשונה לאחר הניתוח ובונה את האמון שלו בהצלחת הניתוח.

    מה קורה לאחר הניתוח?

    בניגוד למה לדעה הרווחת, חזרה מהירה לפעילות והנעת המפרק חשובה להחלמה ולשיקום המהיר.

    אנשים הנוטים לחשוב שאחרי הניתוח הם צריכים להיות מרותקים למיטה או לכיסא גלגלים ימים ושבועות, טועים. צריך להבין כי הניתוחים היום, בעידן החדש הם קצרים יחסית, הקימה מהמיטה מהירה והשיקום אף הוא מהיר.

    למדריך "ניתוח להחלפת מפרק ירך" ומדריך "ניתוח להחלפת מפרק ברך" הכוללים מחירים, סוגי משתלים וניתוחים

    מהו מהלך השיקום?

    השיקום מתחיל מספר שעות לאחר הניתוח כאשר המנותח קם ממיטתו ומתחיל ללכת ולבצע תרגילים פיזיותרפיים. חשוב לשמור את תהליך השיקום פשוט עם הנחיות פשוטות למנותח. הפשטות מעלה את מידת השיתוף פעולה ומפחיתה את החרדה של המנותח. החזרה לפעילות המהירה חשובה להחלמה ושיקום מהיר.

    לסיכום: הטכניקות הניתוחיות החדשות בשימוש בשתלים מתקדמים, יחד עם הנחייה נכונה לתרגול לפני ואחרי הניתוח, קימה מהירה ותנועה לאחר הניתוח כל אלה מאפשרים שיקום מהיר וחזרה לתפקוד מהירה לחיים.

    יש חשיבות רבה לקשר הישיר בין הרופא למטופל, בכל התהליך, לפני הניתוח במהלכו כמובן ולאחריו בכל הנוגע לתהליך השיקום.


    ד"ר נביל גרייב
    כירורגיה אורתופדית
    ד"ר נביל גרייב הינו מומחה לכירורגיה אורתופדית, עוסק בהחלפות ברך וירך, מטפל ומנתח שברים.

    להתייעצות עם ד"ר גרייב
    השאירו פרטים או חייגו
    077-9972961

      הנני מאשר את תקנון אתר
      יש לאשר את תקנון האתר

      תגובות