המהפך של אתי: השתלת שיניים בלסת העליונה ביום אחד

למידע והתייעצות

להתייעצות עם ד"ר אידלמן
השאירו פרטים או חייגו
077-8042584

    הנני מאשר את תקנון אתר
    יש לאשר את תקנון האתר

    מדיקו > רפואת שיניים

    אתי קטין עברה מהפך בשיניים בכל הלסת העליונה ביום אחד באמצעות השתלת שיניים בסדציה אצל ד"ר יצחק אידלמן, רופא שיניים בעל ניסיון של למעלה מ-20 שנה ובעל הסמכה מיוחד להענקת טיפולי שיניים בהרדמה. 10 אחוזים מהאוכלוסייה הכללית סובלת מחרדה דנטלית מה שגורם להם לדחות את טיפולי השיניים ולהגיע לעיתים למצב של הזנחה רפואית של השיניים.

    עולם רפואת השיניים מציע פתרונות מגוונים לאוכלוסייה זו, ובראשם טיפולי שיניים בהרדמה כללית או סדציה, המאפשרים למטופל לעבור את ההליך לעיתים אף ביום אחד, ללא חרדות וללא כאבים

    צפו בד"ר אידלמן מסביר על כך בראיון לתכנית בקו הבריאות בהגשת פרופ' קרסו ופרופ' איתן פרידמן

    מהי ההגדרה של חרדה דנטלית?

    חרדה דנטלית מתוארת כמצב בו מגיע המטופל אל מרפאת השיניים, עומד בפתח הדלת אך לא מעז להמשיך להתקדם אל תוך חדר הטיפול ולעיתים אף בוכה. מטופלים הסובלים מחרדה דנטלית מפחדים בעיקר מהכאב ולכן מבקשים לעבור את הטיפול בהרדמה.

    על חוויית החרדה הדנטלית מספרת המטופלת אתי קטן, שנזקקה לטיפול שתלים אך דחתה את הטיפול מספר פעמים. את חוויית הטיפול שלה מגדירה אתי כחוויה נהדרת, במיוחד לאור העובדה שהטיפול בה נעשה בהרדמה מלאה. במסגרת הטיפול בוצעה עקירה של השיניים החולות והשתלת שיניים חדשות בטיפול שנמשך כ-3 שעות בהרדמה מלאה.

    מהן הסיבות לחרדה דנטלית?

    במקרים רבים, נובעת החרדה הדנטלית מטראומות קודמות שחווה המטופל, טראומות שבדרך כלל יוצרות פחד ממחטים. מטופלים אלה יכולים לשכב על מיטת הטיפול ולעקוב במבטם ללא הרף אחרי המחט בידו של הרופא, בכדי לוודא שהמחט אינה מתקרבת אליהם. טראומות אלה נובעות מאירועים בגיל הילדות בהם אילצו אותנו לבצע טיפולים מהם פחדנו וכן ממקרים בהם הבטיח לנו הרופא ש"לא עושים כלום" ולפתע תקע את המחט בבשרנו ללא כל הכנה מוקדמת.

    אתי קטן בראיון לפרופ' קרסו ופרופ' פרידמן: "זאת הייתה חוויה מדהימה ביום אחד סיימתי את הטיפול ללא כאבים" 

    מהן אפשרויות הסדציה בעולם רפואת השיניים?

    הסדציה מבוצעת תמיד בליווי מומחה לסדציה/ רופא מרדים מוסמך. בנוסף לכך, צריך גם רופא השיניים עצמו לעבור השתלמות מקצועית של שנה שלמה בנושא סדציה והרדמה כללית. בטיפול עצמו, מחדיר הרופא המרדים לווריד של המטופל את חומרי ההרדמה הנדרשים ורק לאחר שהמטופל נכנס לסדציה עמוקה, מבוצעות הזריקות הרגילות של טיפולי שיניים.

    במילים אחרות, הטיפול מבוצע בהרדמה כפולה: כללית ומקומית גם יחד. במידה והמטופל מגיב לכאב במהלך הטיפול, תגובות שניתן לזהותן באמצעות שינויים בלחץ הדם וקצב הלב, מוסיפים הרדמה מקומית וממתינים לרגיעה מלאה של המטופל לפני שממשיכים.

    מהן היתרונות שיש לטיפולי שיניים בהרדמה?

    • המטופל ברוב המקרים יכול לעבור טיפול מלא כגון: השתלת שיניים ביום אחד
    • הטיפול הינו ללא כאבים
    • במהלך הטיפול ישנה הרפיה מלאה של שרירי הלסת ובקרה מלאה על החמצון של המטופל
    • הטיפול בהרדמה כללית מאפשר לבצע: עקירות מורכבות, שיקום הפה, השתלות שיניים, טיפולי שורש וחניכיים.
    • הטיפול מתאים גם לסובלים מריפלוקס הקאה מוגבר ואינם יכולים לעבור טיפול שיניים באופן רגיל.

    מהם הסיכונים של טיפולי שיניים תחת הרדמה?

    במצב של הרדמה כללית, הריאות מפסיקות למעשה לתפקד ותהליך הנשימה מבוצע באמצעות מכונת הנשמה חיצונית. מטופלים רבים מפחדים מהתלות הזאת במכונה ועלולים להיתקף חרדה תוך כדי טיפול בשל כך. בתהליך המבוסס על סדציה ניתן עדיין לתקשר עם המטופל ובמקרים אלה, מקימים את המטופל, מרגיעים אותו שהכל בסדר וחוזרים לטיפול.

    האם לא מספיק שישנו רופא מרדים בחדר הטיפול?

    התשובה היא לא. על פי הוראות משרד הבריאות, גם רופא השיניים עצמו צריך לעבור הכשרה ייעודית על מנת להעניק טיפולים בסדציה. הכשרה זו כוללת עזרה ראשונה וביצוע פעולות הצלה במקרי חירום.

    במקרה מסוים, הגיעו לטיפול זוג אחים שאחד מהם נפצע במלחמת ששת הימים, עבר טיפול אינטנסיבי ושיקום ארוך ומאז לא ביקר אצל אף רופא. לקראת אירוע משפחתי חשוב, הביאו אותו בני המשפחה בכוח אל רופא השיניים והשכיבו אותו בכוח על מיטת הטיפול. מצב השיניים של המטופל היה רע מאוד והיה הכרחי להעניק לו טיפול מתאים.

    בתחילה, נאבק המטופל עם הרופא המרדים סביב החדרת המחט לביצוע הסדציה, אך בתום הטיפול הביע כבר את רצונו להגיע שוב לצורך ניקוי אבן. סיפור זה ממחיש את השינוי החווייתי שמאפשר הטיפול בסדציה, ליצור בקרב אנשים הסובלים מחרדה דנטלית.

    האם גז צחוק אינו מספיק לטיפול בחרדה דנטלית?

    גז צחוק הוא כלי נוסף להתמודדות עם חרדה דנטלית ועל אף שהטיפול באמצעות הגז הוכנס לענף רפואת השיניים לצורך ביצוע טיפולי שיניים אצל ילדים, גם מבוגרים רבים נעזרים בגז הצחוק על מנת להתמודד עם החרדה הדנטלית בהצלחה רבה ולהתגבר על הטראומה הראשונית שיושבת בבסיס החרדה.


    ד"ר יצחק אידלמן
    רפואת שיניים
    ד"ר יצחק אידלמן הינו רופא שיניים מייסד מרפאת שיניים של ד"ר אידלמן בתל אביב. ד"ר אידלמן מתמחה בשתלים ושיקום שיניים, בעל ניסיון מעל 32 שנה, מורשה מטעם משרד הבריאות לטיפולי שיניים תחת סדציה ו/או הרדמה...

    להתייעצות עם ד"ר אידלמן
    השאירו פרטים או חייגו
    077-8042584

      הנני מאשר את תקנון אתר
      יש לאשר את תקנון האתר

      תגובות