טיפול ב-CLL: הטיפולים הביולוגיים

למידע והתייעצות

להתייעצות עם ד"ר תדמור
השאירו פרטים או חייגו
077-2313555

    הנני מאשר את תקנון אתר
    יש לאשר את תקנון האתר

    מדיקו > רפואה פנימית

    הטיפולים החדשים ב-CLL מאפשרים לחולים לחיות שנים ארוכות ללא טיפול כימי. טיפולים אלה מבוססים על תרופות ביולוגיות חדשות 

    צפו בפרופ' תמר תדמור מסבירה על כך בראיון בתכנית בקו הבריאות

    מה זה CLL?

    CLL הם ראשי תיבות של לוקמיה לימפטית כרונית. המדובר בסוג של סרטן הדם בעל מהלך כרוני, קרי סרטן שמתפתח בצורה איטית לאורך זמן. התאים הסרטניים ניתנים לזיהוי בתוך זרם הדם מה שמאפשר לאבחן את המחלה באמצעות בדיקת דם פשוטה למדי.

    מרגע שאדם אובחן ב-CLL הוא נכנס למעקב אצל רופא המטולוג ולאורך תקופת המעקב מתקבלות החלטות לגבי השאלה האם יש או אין צורך לטפל בהתאם להתקדמות המחלה.

    האם ישנם תסמינים למחלה או שהיא מתגלה בצורה אקראית?

    בחלק גדול מן המקרים, מתגלה מחלת CLL כממצא אקראי בבדיקות דם שמבוצעות למטרה אחרת, כמו למשל ספירת דם בה ניתן לזהות עלייה במספר כדוריות הדם הלבנות. במקרים אחרים, המחלה באה לידי ביטוי בגדילה של בלוטות הלימפה.

    לאדם נורמלי יש בין 300 ל-400 בלוטות בגוף שמטרתן היא להילחם בזיהומים ובנוכחות מחלת ה-CLL עשויות בלוטות אלה לגדול ברמה כזאת שניתן לחוש בהן במישוש אזור הצוואר. במקרים אחרים, המניע לביצוע בדיקות שמהן מתגלה המחלה הוא הרגשת חולשה כללית שבגינה פונה החולה לבדיקות אצל רופא.

    סיפורו האישי של שלום שמרלינג

    שלום חלה בשנת 2007. היה בטיפול בקופת חולים ובדיקות הדם לא היו תקינות. בכל חודשיים שלושה, עשה בדיקות חוזרות שהציגו עלייה של הערכים הבלתי תקינים. במקביל, התחיל להרגיש בליטות שונות באזורים שונים בגוף. לאחר מכן הופנה לבית חולים בני ציון לד"ר תמר תדמור ובשנת 2013 התחיל לקבל טיפול.

    שלום שמרלינג: "אם קודם לכן הייתי בדרך כלל עייף, מיואש ומדוכא, הרי שכבר תוך כדי הטיפול התחלתי לאט לאט לחזור לחיים".   

    איזה טיפול קיבלת?

    קיבלתי טיפול באמצעות בליעת כדורים של תרופה ביולוגית לטיפול במחלה וזה אכן השפיע לטובה. הבלוטות לאט לאט הצטמקו, ספירת הדם עלתה וגם ההשפעה על החיים בכלל הייתה חיובית.

    פרופ' תדמור, כיצד משפיע הטיפול על החולים?

    שלום נכנס בשנת 2013 למחקר שהשווה בין טיפול כימותרפי ובין מתן טיפול ביולוגי. מאחר ומדובר במחלה כרונית, הרי שגם הטיפול הוא טיפול כרוני ושלום נוטל את הכדורים עד היום. למעשה, באמצעות התרופות הביולוגיות, הפכנו את הטיפול במחלת ה-CLL לטיפול שגרתי כמו טיפול בלחץ דם במסגרתו נוטל המטופל כדורים על בסיס יום יומי.

    האם הטיפול נועד להחזיר את המחלה ממצב אקוטי למצב כרוני?

    הטיפול ניתן כאשר המחלה הופכת ממצב כרוני למצב סימפטומטי בו אפשר כבר להבחין בתסמיני המחלה כמו בלוטות מוגדלות, עייפות וחולשה ואפילו כאבים והפרעה בניידות. הטיפול הביולוגי לא ניתן בשל הפיכת המחלה לאקוטית אלא כבר בשלב שניכרים תסמיני המחלה, והן אכן מאפשרות למתן ואף לנטרל לחלוטין את הסימפטומים ולהחזיר את המחלה למהלך הכרוני שלה.

    בתחילה החשיפה שלנו, הרופאים לאותן תרופות ביולוגיות התבססה בעיקר על דיווחים בכנסים מקצועיים, אך כיום אנחנו נמצאים בשלב הרבה יותר בשל עם יותר מ-6 שנות ניסיון במהלכן הוכח כי מטופלים המקבלים את התרופה יכולים לקיים אורח חיים נורמלי לחלוטין ולשמר איכות חיים מצוינת.

    מהו פרוטוקול הטיפול?

    מרגע כניסת המטופל למהלך טיפול, הוא פשוט צריך ליטול את התרופה על בסיס קבוע, פעם אחת ביום בשעות הערב. ישנן כיום תרופות ביולוגיות נוספות הניתנות אף הן באמצעות כדורים או דרך הווריד. תרופות אלה ייחודיות ביכולת שלהן לפגוע בתאי המחלה בלבד מבלי ליצור נזק היקפי כפי שהיה מתרחש בטיפולים כימותרפיים, וזהו למעשה היתרון המשמעותי ביותר שלהן.

    מהם היתרונות הנוספים של התרופות הביולוגיות הללו?

    את התרופות הנדרשות יכול המטופל לקחת בביתו באמצעות בליעת כדורים וללא צורך בסיוע רפואי או באשפוז, ופרט לביקורת אחת לשלושה ארבעה חודשים, לא נדרש מהמטופל לעשות עוד דבר ועל כן הוא גם מרגיש הרבה פחות חולה.

    למדריך "טיפול בלוקמיה לימפוציטית כרונית – CLL" הכולל גם את הרופאים המבצעים טיפול לכך

    האם השיפור המשמעותי מאפיין את כל המטופלים?

    ובכן, אף תרופה היא אינה תרופת קסם ולכל תרופה יש פרופיל של תופעות לוואי משלה. ככל שמתחילים את נטילת התרופות הביולוגיות הללו יותר מוקדם, התוצאות הן יותר טובות. ישנם חולים שמגיבים פחות טוב לתרופה, בין בגלל שהם מפתחים תופעות לוואי ובין בגלל שהמחלה ממשיכה להתקדם אצלם ומחייבת שינוי בתפיסת הטיפול.

    האם התרופה נמצאת בסל התרופות?

    התרופה מוצעת דרך סל הבריאות עבור חולים שמחלתם נשנתה, כלומר בשלב ראשון ניתן טיפול כימותרפי ורק אם המחלה חוזרת ניתנות לחולה התרופות הביולוגיות והתקווה היא כי הן תכנסנה לסל התרופות כקו טיפול ראשון.

    הכתבה הינה בשיתוף חברת התרופות יאנסן.


    פרופ' תמר תדמור
    המטולוגיה
    פרופ' תמר תדמור הינה מומחית להמטו-אונקולוגיה ולרפואה פנימית, מנהלת את המכון ההמטולוגי ובנק הדם בבית החולים בני ציון. במהלך התמחותה קיבלה פרופ' תדמור, פרס כמתמחה מצטיינת מהאגודה למלחמה בסרטן. כמו כן, בעלת קליניקה פרטית בחיפה...

    להתייעצות עם ד"ר תדמור
    השאירו פרטים או חייגו
    077-2313555

      הנני מאשר את תקנון אתר
      יש לאשר את תקנון האתר

      תגובות