הטיפולים החדשים ליתר לחץ דם ריאתי

למידע והתייעצות

להתייעצות עם פרופ’ קרמר
השאירו פרטים או חייגו
077-997-2280

    הנני מאשר את תקנון אתר
    יש לאשר את תקנון האתר

    מדיקו > לב חזה ריאה

    מאות אנשים בישראל מאובחנים כסובלים מיתר לחץ דם ריאתי. יתר לחץ דם ריאתי היא מחלה שנובעת מפגיעה וחסימה של כלי הדם הריאתיים, ויכולה להוביל לפגיעה חמור באיכות החיים ואף למוות

    במאמר זה נדון על:

    מהו לחץ דם ריאתי | סימפטומים קליניים ליתר לחץ דם ריאתי | רמות חומרה בהופעת מחלת ריאה | אבחון | טיפול תרופתי וכירורגי

    צפו בפרופ' קרמר מדבר על כך בראיון לתכנית “חיים בריא”

    מהו יתר לחץ דם ריאתי?

    יתר לחץ דם ריאתי היא מחלה של כלי הדם בריאות. המחלה גורמת להתכווצות או חסימה של כלי הדם, מה שמעלה את לחץ הדם במערכת הריאתית. במצב זה נדרש חדר הלב הימני למאמץ רב יותר על מנת להמשיך ולדחוף את הדם למערכת הריאתית כנגד לחץ הדם שעומד מולו. לאורך זמן, מאמץ זה מוביל לעיבוי של שריר הלב ולבסוף לאי ספיקת לב ימני, שמתבטא בבצקות, נפיחות, מיימת, כבד גדוש וקוצר נשימה.

    מהם הסימפטומים הקליניים של יתר לחץ דם ריאתי?

    הסימפטומים של יתר לחץ דם ריאתי הם מאוד כלליים ולא ספציפיים למחלה, ובאים לידי ביטוי בדרך כלל בקוצר נשימה במאמץ, פלפיטציות (דפיקות לב) ולחצים בחזה. גם בהופעת תסמינים אלה, המחשבה הראשונית לוקחת אותנו בדרך כלל לבעיות לב, אסטמה או מחלת ריאות, לפני שעולה האופציה של יתר לחץ דם ריאתי אל פני השטח. אחד המבחנים המרכזיים לזיהוי המחלה הוא הופעת התסמינים בזמן מאמץ ולא בזמן מנוחה.

    מהם הגורמים ליתר לחץ דם ריאתי?

    במרבית המקרים, מתפרצת המחלה בעקבות מחלה ראשונית שונה שקשורה לכלי הדם בריאות, אם כי לא בהכרח, ורק באחוז קטן מן המקרים מדובר בפגם גנטי שגורם למחלה. מחלות כמו מחלות קולגן, מחלות אוטואימוניות שפוגעות בכלי הדם בריאה, סכלרודרמה ולופוס, הן מחלות שבהחלט יכולות להוביל להתפתחות של יתר לחץ דם ריאתי. מומי לב מלידה יכולים גם הם להוביל להתפרצות המחלה כמו גם שורה של מחלות אחרות נוספות.

    האם המחלה מופיעה ברמות חומרה שונות?

    התשובה היא כן. ברמת חומרה קלה, כאשר המחלה נמצאת בשלביה הראשונים וטרם נגרם נזק כלשהו ללב הימני, החולה יכול שלא להרגיש מגבלה כלשהי. ככל שמתפתחת המחלה בעקבות פגיעה הולכת וגוברת בלב הימני, הופכים הסימפטומים למשמעותיים יותר עד כדי אי ספיקת לב ימני, הכחלה, רמת חמצן נמוכה בדם, עד כדי התעלפות פתאומית ואף מוות פתאומי. סממנים של התעלפויות אצל חולה עם לחץ דם ריאתי, על כן, מחייבים טיפול מיידי במחלה.

    האם מחלת ריאה יכולה להסתבך לכדי יתר לחץ דם ריאתי?

    ישנן מחלות ריאה כמו פיברוזיס או COPD שבשלבים מתקדמים שלהן, בהחלט יכול להיגרם נזק לכלי הדם הריאתיים וכשנזק כזה אכן מתהווה, יכולה להיווצר מחלת יתר לחץ דם ריאתי, אם כי מדובר במיעוט של המקרים. ישנו מצב של קרישי דם בריאות שנסחפים אל הריאות, גורמים לחסימת כלי הדם הריאתיים ומעלים את לחץ הדם. במקרה כזה, חשוב לאבחן את קרישי הדם כגורם המחלה, שכן ניתן לטפל בבעיה ללא טיפול תרופתי, אלא באמצעות שליפת הקרישים בהליך כירורגי.

    איך מאבחנים יתר לחץ דם ריאתי?

    תהליך האבחון מתחיל תמיד בבדיקה קלינית, ומרגע שעולה החשד ליתר לחץ דם ריאתי, מבוצעת בדיקת אקו לב שמאפשרת לבחון את הלחץ בלב הימני ואת חלל חדר הלב הימני. יחד עם זאת, מדובר בבדיקה לא מדויקת במיוחד ולכן אם ישנם סימנים ראשוניים למחלה, יש לבצע צנתור ימני לבדיקת הלחץ בחדר הימני של הלב. בצנתור ניתן גם ללמוד האם לחץ גבוה בחדר הימני, נובע מלחץ דם ריאתי או אולי מתפקוד לקוי של הלב השמאלי, ובכך להגיע לאבחנה מדויקת של המחלה.

    האם ישנו טיפול תרופתי במחלה?

    ב-15 השנים האחרונות התפתחו מספר קבוצות של תרופות לטיפול ביתר לחץ דם ריאתי. הקבוצה הראשונה משתייכת למשפחת הוויאגרה, הכוללת בתוכה תרופות מרחיבות כלי דם, אליהן מגיבים גם קולטנים בכלי הדם הריאתיים. הקבוצה השנייה היא קבוצת חוסמי אנדוטילין. האנדוטילין הוא חומר שגורם להתכווצות כלי הדם ובחסימתו אנו מונעים את התכווצות כלי הדם הריאתיים.

    כיום נהוג לתת טיפול משולב של שתי קבוצות התרופות, שכולן דרך אגב נכללות בסל הבריאות, כבר משלבי הטיפול הראשוניים במחלה. במקרים בהם, טיפול זה לא מייצר את התוצאות הרצויות, נכנסת לתמונה קבוצת התרופות השלישית של הפרוסטה-ציקלינים. המדובר במרחיבי כלי דם החזקים ביותר שקיימים ולכן נחשבים ליעילים ביותר לטיפול במחלה.

    יחד עם זאת, תרופות אלה ניתנות במתן תוך ורידי או תת עורי ולכן השימוש בהן נעשה בדרך כלל בשלבי טיפול מתקדמים יותר. לאחרונה פותחו פתרונות אוראליים של פרוסטה-ציקלינים, הניתנים דרך הפה, אם כי אלו עלולים לגרום לנזק למערכת העיכול ולכן ניתנים בהדרגה ובמינון מדויק מאוד. במקביל, פותחו פתרונות אינהלציה של פרוסטה-ציקלינים, המביאים את התרופה ישירות אל הריאות, אם כי שיטה זו דורשת בין 4 ל-6 אינהלציות ביום.

    האם ישנו טיפול כירורגי למחלה?

    כיום ישנו פתרון כירורגי המיועד לטיפול באי ספיקת לב. פתרון זה מבוסס על חיבור שסתום לחדר הלב הימני בכדי לשחרר ממנו לחץ אל עבר החדר השמאלי, וכיום מבוצע ההליך באפקטיביות רבה, גם במקרים של יתר לחץ דם ריאתי.


    פרופ' מרדכי קרמר
    מחלות ריאה
    פרופ' מרדכי קרמר הינו מנהל של המערך למחלות ריאה ואלרגיה במרכז הרפואי רבין של קמפוס בילינסון. פרופ' מרדכי קרמר עבר שירות צבאי ועתודה אקדמית כרופא במשך 6 שנים. בתחילת שנות ה-90 חזר פרופ' מרדכי קרמר...

    להתייעצות עם פרופ’ קרמר
    השאירו פרטים או חייגו
    077-997-2280

      הנני מאשר את תקנון אתר
      יש לאשר את תקנון האתר

      תגובות

      • אתי מזרחי 18 בדצמבר 2020 5:03

        מדהים

         הגב